Debat

Dyhr: Ministerier bør tvangsfodres med klimakrisen

DEBAT: Hverken VLAK-regeringen eller Finansministeriet har opfattet, at kloden befinder sig i en undtagelsestilstand. Og det er næsten til at tude over, mener SF-formand Pia Olsen Dyhr, der vil have flere ministerier til at sammentænke klima og økonomi.

En klimavenlig filosofi skal i højere grad integreres i&nbsp;Finansministeriet, Skatteministeriet og de øvrige ministerier,&nbsp;skriver SF-formand Pia Olsen Dyhr.<br>
En klimavenlig filosofi skal i højere grad integreres i Finansministeriet, Skatteministeriet og de øvrige ministerier, skriver SF-formand Pia Olsen Dyhr.
Foto: Lars Helsinghof / Altinget
Anders Redder
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Pia Olsen Dyhr
Formand, Socialistisk Folkeparti

2016 slog global varmerekord, og Arktis oplever denne vinter, hvad der på de kanter nærmest må betragtes som en hedebølge.

Klimaforandringerne er en realitet, hvis konsekvenser mærkes nu og her, også af danske familier og virksomheder – eksempelvis som ekstremregn, oversvømmelser og orkaner.

Klimapolitik løsrives fra økonomisk politik
Jeg mener, at vi bør føre klimapolitik ud fra en erkendelse af, at kloden befinder os i en undtagelsestilstand. Og det duer ikke, at man løsrevet fra denne erkendelse fører økonomisk politik uden at skele til klimaet. Hver gang vi diskuterer klimatiltag på Christiansborg, bliver vi mødt med et ’hvad koster det?’ eller et ’kan det betale sig?’.

Fakta
Deltag i debatten!
Send en mail til [email protected]

Det er ret og rimeligt at opføre sig økonomisk ansvarligt, men når det handler om at forebygge klimaforandringer og tilpasse os ekstremregn og stigende vandstand i vores fravande, bliver vi nødt til at tænke og investere langsigtet. Faktisk er det også økonomisk set uansvarligt at gøre det modsatte.

Prop klimakrisen ind i hovedet på de økonomiske ministerier
Vi i SF vil arbejde ihærdigt på, at den filosofi bliver integreret i det næste regeringsgrundlag og bliver en standard i Finansministeriet, Skatteministeriet og de øvrige ministerier. Vi skal simpelthen have proppet klimakrisen ind i hovedet på de økonomiske ministerier.

Hver gang vi diskuterer klimatiltag på Christiansborg, bliver vi mødt med et ’hvad koster det?’ eller et ’kan det betale sig?'

Pia Olsen Dyhr
Formand, SF

Den blåsorte blok i Folketinget opfører sig desværre økonomisk og klimamæssigt uansvarligt. VLAK-regeringen og Dansk Folkeparti har i to finanslovsforlig har besluttet at spilde over en halv milliard kroner årligt på at sænke registreringsafgiften, hvilket vil føre til flere benzin- og dieseldrevne biler, mere trængsel på vejene, større CO2-udledninger, mere luftforurening og mere støj.

Samtidig har Venstre-folk på stribe undsagt den kollektive transport ud fra et mantra om, at ’nu er det vejenes tur’.

Vejenes tur! Ikke mindst Venstre har i årevis nedprioriteret de kollektive løsninger. Brugerne af benzin, diesel og andre olieprodukter skal selvfølgelig hjælpes på vej mod mere klimavenlige valg. Transportpolitik skal tænkes sammen med klima, energi og langsigtet bæredygtig, økonomisk udvikling.

Afgiftsomlægning på el-biler er næsten til at tude over
Paris, Amsterdam, Oslo og andre byer forsøger at gribe ind over for den luftforurening, som blandt andet dieselbilerne fører med sig. Vi har oplevet et ’Dieselgate’ med snyd med data, og det ser nu ud til, at diesel er ved at blive en veritabel tabersag.

Løsningerne på byernes udfordringer kender vi: Bedre kollektiv transport, flere cykelstier, bedre byplanlægning, grønne lunger… og el-køretøjer.

Selvfølgelig skal vi have el-fjerntog, el-lokaltog, el-busser, el-skraldevogne, el-taxaer og el-personbiler i Danmark. Derfor er det næsten til at tude over, at regeringen afviser at løfte så meget som en lillefinger for salget af elbiler – et salg, der er gået fuldstændig i stå efter en tåbelig afgiftsomlægning for godt et år siden.

Elbiler er godt for lokalmiljøet, mindsker vores afhængighed af olie og mindsker udledningen af CO2. Samtidig kan elektrisk transport være med til at øge værdien af vindenergi, hvis opladningen sker intelligent.

Jeg synes, der er vildt spændende, at Frederiksberg er vært for internationale forsøg med elbiler, der både kan lade strøm fra elnettet og levere ydelser til elnettet. Når vindenergien i fremtiden kommer til at dække, hvad der svarer til 60-70 og måske endda 80 procent af elforbruget (hertil kommer solceller med videre), bliver der behov for mere fleksibelt energiforbrug og bedre muligheder for lagring.

Vi i SF opfordrer alle til at sige farvel til den sorte fortid og hilse vores grønne fremtid velkommen.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Pia Olsen Dyhr

Partiformand (SF), MF
cand.scient.pol. (Københavns Uni. 2010)

0:000:00