Politikere: Høringssvar er vigtige

VOXPOP: Langt de fleste høringssvar bliver der ikke lyttet til, når der laves lovforslag i ministerierne. Men organisationernes høringssvar er alligevel vigtige, mener tre politikere på tværs af rød og blå blok.

Foto: Bax Lindhardt/Scanpix
Cecilie Gormsen

”Det er årtier siden, at vi skabte en ændring med et høringssvar.”

Sådan siger Dansk Flygtningehjælps Andreas Kamm i tirsdagens Berlingske om de høringssvar, hans organisation indsender til forskellige lovforslag. Og det er faktisk så markant, at Dansk Flygtningehjælp overvejer, om det overhovedet kan betale sig at sende et svar.

En analyse fra sidste år viser da også, at mere end fire ud af fem høringssvar til nye lovforslag bliver afvist i ministerierne.

LÆS OGSÅ: Ministerier afviser fire ud af fem høringssvar

Men alligevel er høringssvarene vigtige, mener tre politikere, som Altinget har talt med. Se, hvad de mener om høringssvarene og udfordringerne herunder:

Peter SkaarupPeter Skaarup, gruppeformand, Dansk Folkeparti

Er høringssvar vigtige?

Ja, det synes jeg. Høringssvarene giver mulighed for, at organisationerne kan give deres besyv med og gå i detaljer med nogle ting, som politikerne måske ikke altid kan.

Der kommer mange interessante ting frem i høringssvar, og hvis nogen mener, at det ikke bliver brugt, mener jeg at de tager fejl. Samlet set indgår de med fin vægt i vores ordføreres gennemgang, i vores folketingsgruppe og i Folketingssalen. Det bliver bemærket og læst, hvad der kommer af høringssvar til lovforslagene.

Bør man se på den nuværende ordning med høringssvar?

Jeg vil ikke udelukke, at man kan finde nogle forbedringer, hvor man kan finde en bedre eller større kreds, der kan give deres besyv med, og dermed påvirke den politiske proces. Men jeg tror ikke, man skal undervurdere høringssvarene, for selvom de måske ikke har indflydelse på lovforslaget, kan de få indflydelse på de forskellige ordføreres ageren og dermed i sidste ende også have indflydelse på lovgivningen.

Jakob Engel-SchmidtJakob Engel-Schmidt, uddannelses- og forskningsordfører, Venstre

Er høringssvar vigtige?

Ja, det er de. Det giver politikerne en indsigt i, hvad forskellige parter mener, og de er med til at perspektivere lovforslagets konsekvenser. Det er ikke altid, at du som politiker er enig i høringssvarene, eller at svarene giver anledning til, at du ændrer holdning. Men det er en stemme fra de interessenter, som bliver berørt, og den er vigtig at høre og få dokumenteret.

Bliver der lyttet nok til høringssvarene?

Jeg har ikke noget statistisk overblik. Nogle gange bliver der lyttet, andre gange gør der ikke. Man beder jo folk om at komme med deres høringssvar for at blive klogere. Nogle gange bliver man klogere, mens man andre gange noterer sig, at der er en holdning eller vinkel, men man holder fast i sin beslutning eller det synspunkt, man har haft.

Ser du nogle udfordringer ved ordningen med høringssvar?

Det er en lille smule omstændeligt, og kan man gøre det på en smartere måde, så er jeg meget åben overfor det. Når jeg ikke kan være mere specifik, er det fordi, jeg jo ikke har opfundet en dybere tallerken end den, vi har i dag. Men jeg er naturligvis villig til at se på, om det kan gøres enklere.

Eva FlyvholmEva Flyvholm, forsvarsordfører, Enhedslisten

Er høringssvar vigtige?

Det er sindssygt vigtigt med høringssvar. Det giver en mulighed for at få at vide, hvad eksperter på området siger om konsekvenserne. Men problemet er, at høringsfrister nogle gange er urimeligt korte, og at fristerne heller ikke bliver overholdt. Og det kan jeg godt forstå, at organisationerne er frustrerede over – det er jeg også.

Bliver der lyttet nok til høringssvarene?

Jeg bruger høringssvar meget, og jeg synes tit, at de indgår i debatten. Jeg kan godt forstå frustrationen over, at der ikke bliver lyttet nok, men vi er mange, som bruger dem. Især bruger vi dem til at opdage, når organisationer råber vagt i gevær – særligt når det handler om flygtninge og retssikkerhed. Og det er da chokerende, at der bliver vedtaget en del lovgivning, hvor adskillige organisationer har advaret mod, at et lovforslag kan være i strid med menneskerettighederne eller andre retssikkerhedsprincipper.

Bør man se på den måde, som ordningen med høringssvar fungerer på i dag?

Der kan være god mening i at se på, hvordan man kan udforme mere lovgivning i tættere samarbejde med de centrale organisationer på områderne. Det kunne der være nogle rigtig store fordele ved.