Kommentar af 
Jens Chr. Hansen

Politikerne risikerer at famle i blinde med SAS-milliarderne

Det politiske flertal på Christiansborg vil gå langt for at redde SAS, men det politiske tilsagn er ikke uden modhager. Helt basalt savner vi et fyldestgørende grundlag at gøre milliardinvesteringen på, skriver Jens Chr. Hansen.

Tilsagnet fra Wammen og det politiske flertal er underlagt en række forudsætninger, som kan gøre det svært at sammensætte en ny ejerkreds, skriver Jens Chr. Hansen.
Tilsagnet fra Wammen og det politiske flertal er underlagt en række forudsætninger, som kan gøre det svært at sammensætte en ny ejerkreds, skriver Jens Chr. Hansen.Foto: Nils Meilvang/Ritzau Scanpix
Jens Chr. Hansen
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Hvis finansminister Nicolai Wammen (S) havde troet, at statens opbakning i maj til det økonomiske morads i SAS ville lokke private investorer til, må han være blevet slemt skuffet. Det er svært at regne en fornuftig business-case hjem for potentielle investorer.

Flyselskabet er i færd med at transformere sig fra et fælles nordisk selskab til at blive et dansk flyselskab, dog under forudsætning af, at den komplicerede redningsoperation med Wammen ved styrepinden lykkes.

Foreløbig er der flere ubekendte end tilsagn og fakta i denne ligning. Den nuværende pilotkonflikt med et fornyet strejkevarsel gør ikke just udsigterne for SAS lysere.

Problemet for SAS og dermed også hovedaktionæren, den danske stat, er, at pengene hos hverken private investorer eller de store pengetanke i dag sidder så løst, som for blot et år siden. Voldsomme kursfald på alverdens børsmarkeder, stigende renter og generel usikkerhed, har gjort, at SAS-investeringscasen er fyldt med lidt for mange risici.

Som tidligere beskrevet i disse linjer (blandt andet i en kommentar fra november 2021) er fortsat statslig opbakning en nødvendighed for, at det SAS, som vi kender i dag, skal have blot en chance for at overleve. 

Egentlig kunne man ønske sig en nøjere, detaljeret analyse af, hvad SAS helt konkret bidrager med til det danske samfund

Jens Chr. Hansen
Erhvervskommentator

Siden har den svenske stat, som i dag ejer 21,8 procent, trukket følehornene til sig og er hastigt på vej ud af SAS, mens Nicolai Wammen på den danske stats vegne har meldt ud, at de danske skatteborgere er klar til at øge den danske ejerandel op til 30 procent - fra i dag 21,8 procent.

Men dette tilsagn er kommet med en række betingelser. Det første store spørgsmål er, om SAS selv kan opfylde disse betingelser i deres egen plan, SAS Forward. Det handler blandt andet om en voldsom stor spareplan på fem milliarder kroner, heraf må en stor del skulle hentes på lønkontoen. Det kræver, at de mange faggrupper i SAS er med på spareplanen.

Det er værd at bemærke, at den opbakning, hvor ukonkret den er, som Wammen kom med 10. juni, har et bredt politisk flertal bag sig. Bag opbakningen står regeringen, Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre, SF og Konservative.

Det betyder, at dette politiske flertal vil gå meget langt for, at SAS ikke skal dratte sammen og ende i en konkurs med uoverstigelige konsekvenser til følge. Ikke mindst for Københavns Lufthavne, hvor SAS sidder på 25-30 procent af flyvningerne.

Når Wammen sætter et maksimum for dansk ejerskab til 30 procent, hænger det sammen med, at den endelig rekonstruktionsplan for SAS skal godkendes i EU og i særdeleshed af EU’s konkurrencemyndigheder. Et kvalificeret bud er dog, at der er lidt videre rammer for disse konkurrenceretsregler end normalt, fordi ikke bare SAS, men store dele af den europæiske flyindustri, er i krise.

Risikoen - eller frygten om man vil - er, at helt andre spillere kommer ind og overtager den europæiske flyindustri, som er en væsentlig del af infrastrukturen i de enkelte lande og i Europa som helhed. Eksempelvis ved, at investorer fra Kina, Mellemøsten eller andre lande, som vi normalt ikke er begejstrede for, vil kaste deres kærlighed og penge afsted mod opkøb af europæiske flyselskaber. De er forholdsvis billigt til salg for nærværende.

Læs også

Det er foreløbig uvist, hvor mange penge den danske stat helt konkret skal have op af lommen, hvis redningsoperationen skal lykkes. Men givetvis et milliardbeløb. Vurderingen er, at SAS samlet skal have op imod ti milliarder nye friske kroner ind i selskabet til at finansiere en langsigtet holdbar løsning.

Læg hertil, at staten skal stryge en stor del af statens milliardgæld i SAS samt konvertere noget at den nuværende gæld til nye aktier. Det er en voldsomt stor finansiel operation. Og det kræver, at andre, private kreditorer, som eksempelvis banker, leasingselskaber med flere på lignende vis er indforstået med at afskrive eller konvertere gæld til aktier.

Egentlig kunne man ønske sig en nøjere, detaljeret analyse af, hvad SAS helt konkret i grunden bidrager med til det danske samfund, og nogle troværdige analyser af, hvad en konkurs i SAS egentlig vil have af konsekvenser.

Sådanne analyser findes ikke, dog er der bred enighed om, også blandt de politiske partier, at SAS og især SAS’ flyvninger på Københavns Lufthavn har en væsentlig indflydelse på den samlede danske samfundsøkonomi. Men langt hen ad vejen famler politikerne i blinde.

Forligspartierne er blevet enige om denne tekst: “Det (SAS og lufthavnen) understøtter den danske økonomi, dansk eksport og erhvervsliv samt dansk arbejdspladserne.”

Også erhvervslivet selv, Dansk Erhverv og DI, har appelleret til politikerne om at holde hånden under SAS.

Tilsagnet fra Wammen og det politiske flertal er underlagt en række forudsætninger, som kan gøre det svært at sammensætte en ny ejerkreds, der er villig til at kaste nye milliarder i SAS.

En af disse betingelser er etablering af en aktionæroverenskomst med en eller flere større investorer, der vil gå ind i SAS. Det må betyde noget med, at staten vil sikre sig en minoritetsbestemmelse eksempelvis om, at SAS ikke kan flytte forretningen ud af landet og måske også noget med jobsikkerhed i Danmark.

Samtidig er det en forudsætning for statspenge, at SAS har en “klar og ambitiøs grøn profil, der aktivt søger at bidrage til den grønne omstilling, herunder ved at opstille mål for at reducere udledningen af CO2, ved at øge anvendelsen af biobrændstof og ved at opnå en mere effektiv og klimavenlig flåde,” som det udtrykkes i aktstykket. 

Set udefra er det svært at blive overbevist om, at SAS har den nødvendige, kompetente ledelse i SAS ved formanden Carsten Dilling og den hollandske topchef Anko van der Werff

Jens Chr. Hansen
Erhvervskommentator

Og hvad betyder det så? Ja, det betyder enorme investeringer i en ny og mere klimavenlig flyflåde. Her taler vi om milliarder og atter milliarder. Og det store spørgsmål er, om disse enorme investeringer er forenelige med de spareprogrammer, der også er en forudsætning for fortsat statsopbakning.

Selv om staten ved Nicolai Wammen kommer med nye milliarder og eventuelt kommer til at eje 30 procent af SAS, så har det været vigtigt for Wammen at understrege “armslængde-princippet” i forhold til ejerandelen i SAS. Staten afholder sig fra aktivt ejerskab og lægger således ledelsesretten - og ansvaret - på bestyrelse og direktion i SAS.

Det giver god mening, at SAS ikke risikerer at ende som en politisk kampplads. Men det kræver en stærk ledelse ved bestyrelse og direktion i SAS. På samme måde som stærke og kompetente ledelser i eksempelvis Ørsted og Københavns Lufthavne suverænt styrer disse statsselskaber.

Set udefra er det dog svært at blive overbevist om, at SAS har den nødvendige, kompetente ledelse i SAS ved formanden Carsten Dilling og den hollandske topchef Anko van der Werff. Det har SAS-ledelsen i hvert fald ikke hidtil kunnet overbevise om.

For Wammen & Co. er det afgørende at få skruet en langsigtet, finansielt stærk og ikke mindst troværdig plan sammen. Statens medejerskab kan både være en fordel og en ulempe.

Fordel fordi eksterne investorer kan være trygge ved statens langsigtede ejerskab. Ulempe fordi netop statsejerskabet i SAS gør, at det bliver svært at tage barske og rent kommercielle redskaber i brug for at fremtidssikre SAS.

Umiddelbart ser det svært ud. Sandsynligheden for en retslig rekonstruktion via en betalingsstandsning er fortsat til stede.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Jens Chr. Hansen

Erhvervskommentator og forhenværende redaktør, Berlingske Business
HH (Handelsskolen i Åbenrå 1970), bankassistent (Andelsbanken)

0:000:00