Pres på regeringen: Partier vil frede lediges pension

REFORM: Regeringen vil have flere til at spare op til alderdommen, men samtidig kræver loven, at ledige skal hæve pension før tid. Det er både urimeligt og selvmodsigende, lyder kritikken.

Beskæftigelsesminister Jørn Neergaard Larsen har indtaget den afventende position i forhold til de forestående forhandlinger om reform af pensionssystemet.
Beskæftigelsesminister Jørn Neergaard Larsen har indtaget den afventende position i forhold til de forestående forhandlinger om reform af pensionssystemet.Foto: Thomas Lekfeldt/Scanpix
Søren Elkrog Friis

Flere danskere skal spare op til pension. Derfor foreslår regeringen i sit 2025-udspil, at arbejdsløse, selvstændige og lønmodtagere uden pensionsordning fremover forpligtes til at indbetale til pension.

Men samtidig er kommunerne ifølge loven forpligtet til at kræve, at ledige hæver deres pension og lever af pengene, før de kan få mere kontanthjælp.

Det er både urimeligt og selvmodsigende, mener Dansk Folkeparti, som nu lægger pres på regeringen i forbindelse med forhandlingerne om reform af pensionssystemet.

"Det kan godt være, at det luner her og nu for det offentlige, men det er ikke rimeligt, at man kan tvinge folk til at spare op til pension for så at tage penge fra dem igen, hvis de er så uheldige at blive arbejdsløse," siger beskæftigelsesordfører Bent Bøgsted (DF).

Hvis vi gerne vil have et samfund, hvor vi hver især tager et medansvar for vores alderdomsforsørgelse, er det en dårlig ide at tvinge folk til at genkøbe deres pension

Anne Seiersen
Underdirektør, Forsikring og Pension

60 procent i afgift til staten
I de første seks måneder er en kontanthjælpsmodtager 'fredet'. Herefter er kommunerne ifølge Lov om aktiv socialpolitik forpligtet til at kræve såkaldt tilbagekøbsberettiget pensionsopsparing modregnet i kontanthjælp, hvis den overstiger en bagatelgrænse på 50.000 kroner for enlige eller 100.000 kroner for ægtefæller.

Men når pensionsopsparing udbetales før tid, koster det 60 procent i afgift til staten. Pensionskunden må dermed vinke farvel til gevinsten ved at spare op til pension - og spise de sidste 40 procent af pensionskronerne, før kommunen igen åbner op for kontanthjælpen.

Flere partier vil totalfrede pension
Alle har ret til folkepension, men hvis ikke man derudover har nogen pensionsopsparing, er man berettiget til pensionstillæg. Det politiske ønske om at få flere til at spare op til pension handler derfor i høj grad om at nedbringe statens udgifter til pensionister.

Socialdemokratiet har også tidligere tilkendegivet, at der bør ske en totalfredning af lediges pensionskroner i forbindelse med pensionsreformen. Dermed ser det ud til, at regeringen er presset fra flere sider.

Beskæftigelsesminister Jørn Neergaard Larsen (V) afviser dog at svare på, om regeringen vil være med til at ændre reglerne.

"Jeg erkender, at den omtalte bestemmelse findes. Men det er især noget, som er knyttet til bestemte produkter, som ikke er livsprodukter. Så hvordan det der lille hul vil udvikle sig på sigt, tør jeg ikke sige noget om endnu," siger han til Altinget.

Flere hundrede tusinde i risikogruppen
De fleste arbejdsmarkedspensioner er forsynet med klausuler, som forhindrer dem i at blive hævet før tid. Det gælder dog ikke for private pensionsopsparinger - som for eksempel ratepension og kapitalpension, som flere hundrede tusinde danskere har.

Både kommuner og pensionsselskaber oplyser, at der hvert år er ledige, som bliver tvunget til at brænde pensionen af i utide.

Læs hele artiklen på Altinget: arbejdsmarked (kræver abonnement). Tegn gratis prøveabonnement her.

Dokumentation

Det står der i loven

Bekendtgørelse om kapitalpensioner med videre

I medfør af § 15 i lov om aktiv socialpolitik, jf. lovbekendtgørelse nr. 190 af 24. februar 2012, fastsættes:

§ 1. Kommunen ser i en sammenhængende periode på 6 måneder (karensperioden) bort fra formue i form af kapitalpensioner, aldersopsparing, anden opsparing, der er beregnet til fratræden fra arbejdsmarkedet, og livsforsikringer m.v. med tilbagekøbsret. Tidspunktet regnes fra ansøgningen om hjælp efter lovens § 11.

Stk. 2. Karensperioden afbrydes, hvis der i en måned ikke udbetales uddannelseshjælp eller kontanthjælp, og udbetalingen af uddannelseshjælp eller kontanthjælp herefter genoptages som følge af, at der foreligger en ny ændring af ansøgerens forhold. Genoptages uddannelseshjælpen eller kontanthjælpen, uden at der foreligger en ændring af ansøgerens forhold, er den sammenhængende periode ikke afbrudt, men den periode, hvori der ikke er udbetalt uddannelseshjælp eller kontanthjælp, medregnes ikke ved opgørelsen af karensperioden.

§ 2. Kommunen ser efter udløbet af karensperioden bort fra formue i form af kapitalpension m.v., jf. § 1, stk. 1, som ikke overstiger 50.000 kr., for ægtefæller og samlevere 100.000 kr., før afgifter efter pensionsbeskatningsloven samt gebyrer o.l.

Læs mere


Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Bent Bøgsted

Fhv. MF (DD)
maskinarbejder, Aalborg Tekniske Skole 1976, oversergent (Avedøre Rekrut- og Sergentskole 1977), våbenmekaniker (Nørrejyske Artilleriregiment 1977)

Jørn Neergaard Larsen

Formand for Metroselskabet, fhv. beskæftigelsesminister (V), fhv. adm. direktør, Dansk Arbejdsgiverforening
cand.jur. (Københavns Uni. 1975)

0:000:00