R og EL: Grænser for hvad vi kan forvente af DSB

DSB: Radikale og Enhedslisten er enige om, at der er grænser for, hvad man kan forvente af DSB. Men ifølge Passagerpulsen er kravene til rettidighed og tilfredshed i ny DSB-aftale ikke ambitiøse nok.

Pendlerne får, hvad de vil have. Sådan lød det fra transportminister Magnus Heunicke (S), da han tirsdag sammen med SF og Enhedslisten kunne præsentere en ny aftale om DSB's fremtid.

Men den nye aftale bliver dog ikke kun mødt med tilfredshed fra Passagerpulsen, der hører under Forbrugerrådet Tænk.

Afdelingschef Mette Boye ser tegn på, at kunderne kommer mere i centrum i den nye aftale, men peger på, at der også er områder, hvor ambitionsniveauet ikke er ret højt. Det gælder målene for kunderettidighed og kundetilfredshed.

"Man har et mål om, at kundetilfredsheden ikke må falde, og det synes jeg ikke er særligt ambitiøst. Der burde klart og tydeligt stå, at tilfredsheden skal stige fremadrettet," siger hun.

Lavt mål for rettidighed
På trods af kritikken, ser Mette Boye også gode ting i aftalen. Eksempelvis er hun glad for, at man nu begynder at operere med et nyt begreb som kunderettidighed. Så der fremover måles på, hvor mange passagerer der oplever forsinkelse, og ikke som i dag, hvor man kun måler på antallet af afgange, der er forsinket. Til gengæld er hun ikke tilfreds med det nye minimumskrav til, hvor mange tog der skal køre til tiden:

"Det virker ret lavt, at kun 81 procent af kunderne skal opleve, at toget kører til tiden," siger Mette Boye, der henviser til målet for 2015, som stiger støt mod 2024, hvor målet er 88,7 procent (se tabel).

Tabel: Årligt minimumskrav til rettidigheden

Procent 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024
Fjern- og regionaltrafik 81,3 81,8 82,4 82,8 83,4 86,1 86,8 87,4 88,1 88,7
S-tog 92,2 92,3 92,3 92,3 92,3 92,3 92,3 92,3 92,4 92,4

Nærmest umuligt at køre til tiden
Fra Radikale lyder det, at 81,3 procent rettidighed i 2015 ikke er ret højt, men transportordfører Andreas Steenberg peger på, at det stiger markant fremadrettet. Han mener, at der er grænser for, hvor meget mere man vil kunne kræve af DSB i den nuværende situation:

"Med den infrastruktur, der er i dag, er det nærmest en umulighed at levere tog til tiden. Men vi får ny infrastruktur på plads, der gør det nemmere at køre tog til tiden. Derfor strammer vi skruen løbende," siger Andreas Steenberg.

Enhedslistens transportordfører, Henning Hyllested, mener heller ikke, at man kan tillade sig at stille alt for store krav til DSB, når der ikke er udsigt til eksempelvis lavere priser, og når jernbanen samtidig står over store anlægsarbejder de kommende år.

Læs hele artiklen på Altinget: transport (kræver abonnement) 

,

Forrige artikel V-profil åbner for aktiv dødshjælp V-profil åbner for aktiv dødshjælp Næste artikel Politikere vil have færre åbne samråd Politikere vil have færre åbne samråd
Gyser i Strasbourg: EU's nye topchef risikerer stadig at snuble på målstregen

Gyser i Strasbourg: EU's nye topchef risikerer stadig at snuble på målstregen

TOPJOB: Efter sidste uges møder i Europa-Parlamentet er utilfredsheden med Ursula von der Leyen så udbredt, at tyskeren ikke kan være sikker på at blive godkendt som EU-Kommissionens nye formand. Hun kan blive stemt snævert igennem eller vraget ved en afstemning tirsdag – eller det hele kan blive udskudt.