Heunicke lander smal DSB-aftale

DSB: Regeringen har landet aftale om en ny tiårig DSB-kontrakt med SF og Enhedslisten. Pendlerne kan godt glæde sig, mener transportministeren. Venstre er ikke imponeret.

Efter et langstrakt forhandlingsforløb har transportminister Magnus Heunicke landet en aftale om nye DSB-kontrakter.<br>
Efter et langstrakt forhandlingsforløb har transportminister Magnus Heunicke landet en aftale om nye DSB-kontrakter.
Foto: Dennis Rosenfeldt
Hjalte T. H. Kragesteen

Så faldt aftalen om ny DSB-kontrakter på plads.

Og pendlerne kan godt være glade, lyder det fra transportminister Magnus Heunicke (S).

"Pendlerne efterspørger flere togafgange, flere togsæder og bekæmpelse af de møgirriterende forsinkelser. Og det har vi kunnet levere," siger han.

Tirsdag landede regeringen, SF og Enhedslisten en politisk aftale om nye tiårig kontrakt med DSB. En kontrakt, der skal højne selskabets serviceniveau, hvilket skal ske inden for den nuværende økonomiske ramme på omkring fire milliarder kroner om året (læs mere her). Dermed annullerer man permanent en planlagt årlig besparelse på DSB på 300 millioner.

Man vil basere sig på IC4-togene langt ud i fremtiden, og så er den plan B for togmateriel, som DSB har lagt frem, blevet underkendt af Deloitte. Det ser meget vakkelvornt ud.

Kristian Pihl Lorentzen (V)
Transportordfører

I forhold til serviceniveauet betyder den nye kontrakt flere togafgange mellem landsdele, flere pladser til passagerne samt færre forsinkelser.

Derudover er partierne enige om en materielplan, der blandt andet baserer sig på IC4-togene, men der skal også  stilles krav om indkøb af nye eltog for omkring 1,5 milliarder. Desuden skal jernbanen ikke umiddelbart konkurrenceudsættes yderligere, men der skal i stedet udarbejdes en masterplan for udbud. I den forbindelse har  partierne bestilt en analyse af udbuds-spørgsmålet, og af hvordan DSB bedst organiseres til en fremtid med mere konkurrence på jernbanen.

DSB skal effektiviseres
Partierne er som nævnt enige om højere servicekrav, men altså uden at sende flere penge efter den kollektive trafik. Det betyder ifølge transportministeren, at DSB kommer til at spænde livremmen ind.

"Vi kræver, at DSB skal arbejde mere effektivt. Det har DSB kunnet levere de sidste år, og den udvikling skal fortsætte til gavn for togdriften," siger Magnus Heunicke.

Aftalen er et smalt rødt forlig. De borgerlige har slået hårdt på behovet for nye udbud, hvilket Enhedslisten har kæmpet hårdnakket i mod:

"Vi har været opsat på at holde DSB's strækninger frie af nye udbud. Det er lykkedes. Der kommer ikke nye udbud på DSB's strækninger de næste ti år," siger transportordfører Henning Hyllested (EL), der også er glad for de nye servicekrav, som partierne er enige om:

"Jeg er allermest glad for, at vi har forbedret vilkårene for personer med handicap. Og så får vi sikret mere togtrafik for pengene," siger Henning Hyllested.

DF vil ikke rulle tilbage
Med det smallest mulige flertal åbner spørgsmålet sig, om de borgerlige skulle ønske at rulle den nye aftale tilbage, hvis magten skifter efter næste valg. Det lægger DF's transportordfører Kim Christiansen dog ikke op til:

"Vi vil ikke udvise den samme magtarrogance som den nuværende regering, der rullede væsentlig lovgivning tilbage, som var gået dem imod. Så det har vi ikke ambitioner om, hvis vi skulle blive del af et kommende flertal," siger han og fortsætter:

"Men det er klart, at et politisk flertal altid kan ændre på lovgivningen, og der kan da være elementer, som vi ønsker at få forbedret."

Ser meget vakkelvornt ud
Venstre vil heller ikke love at rulle aftalen tilbage. Transportordfører Kristian Pihl Lorentzen (V) peger på flere grunde til, at de borgerlige ikke kunne være med i aftalen.

"Man vil basere sig på IC4-togene langt ud i fremtiden, og så er den plan B for togmateriel, som DSB har lagt frem, blevet underkendt af Deloitte. Det ser meget vakkelvornt ud," siger han.

Han ærgrer sig også over den del af aftalen, der handler om udbud:

"Man burde sætte gang i udbud, men der kunne regeringen ikke imødekomme os. I stedet vil de lave en analyse, og det er ren forhalingstaktik," siger Kristian Pihl Lorentzen. 

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Magnus Heunicke

Miljøminister, MF (S)
journalist (DJH 2002)









0:000:00