S-trafikudspil chokerer grønne organisationer

S-TRAFIKUDSPIL: Socialdemokraternes udspil til Danmarks infrastruktur får skarp kritik fra landets førende miljøorganisationer.
Foto: Colourbox
Torbjørn Næs Bertelsen

Socialdemokraterne, der traditionelt kalder sig et grønt parti, møder nu hård kritik fra de grønne organisationer. De står uforstående overfor, at S i sit udspil til investeringsplan for Danmarks Infrastruktur vil udbygge og anlægge veje i takt med stigningen i trafikken på statsvejene.

Ivan Lund Pedersen fra miljøorganisationen NOAH har læst Socialdemokraternes trafikudspil "Grøn Trafik" og er chokeret over, at S vil lade investeringer i nye veje følge væksten i trafikudviklingen.

"Det er simpelthen det dummeste, man kan gøre," siger han.

"Trafikken på vejene vil frem til 2030 stige med 70 pct. I stedet for at gøre noget for at bremse den udvikling vil Socialdemokraterne altså fortsætte med at bygge flere veje. Jeg er chokeret over, at sådan et forslag kan komme fra Socialdemokraterne."

DN: Prioriter kollektiv trafik frem for veje
Socialdemokraterne vil satse massivt på kollektiv trafik ved at give 200 mia. kroner til den kollektive trafik, men vil også investere 96 mia. kroner i vedligeholdelse af eksisterende veje og anlæg af nye veje, så kapaciteten på vejene kan udbygges svarende til væksten i trafikken.

Klima- og energipolitisk medarbejder i Danmarks Naturfredningsforening Sine Beuse Fauerby mener, at vejene gennem årtier har været prioriteret rigeligt. Nu er det tid til at prioritere den kollektive trafik.

"Når vi bygger flere veje, så ved vi, at de lynhurtigt bliver fyldt op, og så er vi lige langt. Helt generelt så skal vi arbejde mere for den kollektive trafik, og på den baggrund så er investeringer i vejtrafik bare ikke løsningen. Hvis vi skal flytte folk over i den kollektive trafik, så er vi nødt til at bruge nogle økonomiske virkemidler. Det er det eneste, der kan få folk til at lade bilen stå," siger Sine Beuse Fauerby og fortsætter:

S' udspil adskiller sig ikke væsentligt fra regeringens traditionelle politik. Det er business as usual. Man vil forkæle biltrafikken, som man har for vane og det må jeg sige er skuffende for et socialdemokratisk trafikudspil

Ivan Lund Pedersen
NOAH

Vi skal til at prioritere, og vejene har været prioriteret gennem mange år. Nu må det være den kollektive trafik, der skal til at prioriteres. Men vi er jo ikke imod bilkørsel generelt. Men vi mener, at der skal en skatteomlægning på bilerne til. Det skal simpelthen kunne betale sig at købe en miljøvenlig bil," siger Sine Beuse Fauerby.

S-udspil adskiller sig ikke fra regeringens politik
Hvis man havde forventet et udspil, der går direkte i clinch med regeringens politik, så er man blevet godt og grundigt skuffet, mener Ivan Lund Pedersen.

"S' udspil adskiller sig ikke væsentligt fra regeringens traditionelle politik. Det er business as usual. Man vil forkæle biltrafikken, som man har for vane, og det må jeg sige er skuffende for et socialdemokratisk trafikudspil," fastslår Ivan Lund Pedersen.

Sine Beuse Fauerby mener heller ikke, at S' udspil ligger så langt fra regeringens traditionelle linje, men hæfter sig den massive satsning på kollektiv trafik.

"S adskiller sig nok ikke så meget fra regeringen med det her udspil, så det er et lidt forventeligt udspil. S vil dog fremme kollektiv trafik og roadpricing. På det område synes jeg det falder godt i tråd med, hvad jeg havde forventet af Socialdemokraterne," siger hun.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00