Debat

SF: Lyt til cykelpendlernes krav

DEBAT: Der skal større fokus på cyklisternes forhold. I København kan man dårligt nok komme frem på cykelstierne i myldretiden. Derfor skal de udvides og styrkes med grønne cykelbølger, god vedligeholdelse, skiltning og afrundede sving, skriver Anne Baastrup (SF).

Der skal større fokus på cyklisternes servicekrav, skriver Anne Baastrup (SF).
Der skal større fokus på cyklisternes servicekrav, skriver Anne Baastrup (SF).Foto: Folketinget
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Anne Baastrup (SF)
Transportordfører

Fokus på servicekrav fra cyklisterne skal fastholdes, hvis forøgelsen af pendlere på cykel skal fortsætte.

Anne Baastrup (SF)
Transportordfører

Varer og mennesker skal gerne transporteres nemt, billigt og bæredygtigt. Helst ved hjælp af kollektive løsninger.

Fakta
Transportdebatten har til formål at fokusere og styrke den transportpolitiske debat i Danmark.

Løbende inviterer Altinget: transport derfor eksperter, politikere, fagfolk og interesseorganisationer til at debattere udvalgte emner og/eller problemstillinger inden for transportområdet.


I den kommende tid vil et debatpanel sætte fokus på, hvordan transportpolitikken skal se ud efter det kommende folketingsvalg. Hvad skal en ny regering prioritere? 

Husk, at du også kan deltage i eller komme med idéer til debatten.

Send dit indlæg til [email protected]

Det sparer CO2 og mindsker luftforureningen. Men ingen dansker i en storby har ikke på et eller andet tidspunkt sat sig på cyklen. Det er nemt, hurtigt og sundt. Og hviler samtidig på et individuelt ønske om at starte fra hjemmet og bringe en helt tæt på bestemmelsesstedet.

SF fremmer cyklismen
I en årrække har SF i en række forligskredse afsat midler til fremme af cyklismen.

Disse midler er brugt med ligeværdige tilskud fra kommunerne, så cykelprojekterne kunne basere sig på et lokalt medejerskab.

I den forbindelse har der også været konkurrence mellem flere kommuner om at blive kåret som årets cykelby, og der er kommet tydelige aftryk ud af denne hæder: Odense var for år tilbage ejer af denne udmærkelse, og det har givet cyklismen et boost i byen. 

Man har fået flotte og funktionelle cykelstier, stationære cykelpumper og gode cykel-parkeringsforhold rundt omkring i byen. I København har skabelsen af supercykelstien nord for København - den såkaldte Farumrute - ført til et trafikspring, eftersom denne rute har fået 52 procent flere pendlere til at tage cyklen på vej til arbejdet - hver fjerde er tidligere bilist!

Fokus på servicekrav
Kravene til en supercykelsti fra brugernes side er høj standard for drift og vedligehold. Altså højt prioriteret rydning for sne og ingen huller i asfalten. Fokus på servicekrav fra cyklisterne skal fastholdes, hvis forøgelsen af pendlere på cykel skal fortsætte.

Men vi skal også videre, for i dag kan man i København dårligt komme frem på cykelstierne i myldretiden. Derfor skal disse udvides og styrkes med grønne cykelbølger, god vedligeholdelse, skiltning, afrundede sving (”cykelshunts”), pumpestationer etc.

Samtidig skal denne udvikling understøttes af ordentlige parkeringsforhold ved bestemmelsesstedet og trafikknudepunkterne – og gerne på en måde, som også ser attraktiv ud for andre borgere: Cykelparkeringsforholdene ved den nyligt ombyggede Nørreport station er en flot måde at løse problemerne på.

Ved Odense Banegård er cyklerne placeret centralt under niveau i flot designede ”cykelparkeringsmaskiner”, så de kan stables let og låses forsvarligt. Fordelen ved disse løsninger er også, at man kan skabe sammenhæng med den øvrige kollektive trafik: tog, metro og bus.  

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Anne Baastrup

Fhv. MF (SF)
cand.jur. (Københavns Uni. 1976)

0:000:00