Regeringen dropper udskældt forslag: Studerende og forskere beholder indflydelse

RETRÆTE: Fagpersonalet og de studerendes indflydelse bliver alligevel ikke indskrænket på universiteterne, lyder det fra regeringen. Men forskningsminister Tommy Ahlers (V) vil stadig ændre studienævnene.

Studerende protesterer foran Uddannelses- og Forskningsministeriet i marts, da Udvalget om bedre universitetsuddannelser foreslog at indskrænke studienævnenes rolle. 
Studerende protesterer foran Uddannelses- og Forskningsministeriet i marts, da Udvalget om bedre universitetsuddannelser foreslog at indskrænke studienævnenes rolle. Foto: Toke Kristiansen/Altinget
Toke Gade Crone Kristiansen

To omstridte anbefalinger, der ville have indskrænket forskere og studerendes indflydelse hos ledelserne på landets universiteter, er lagt på hylden af regeringen.

Det var 'udvalget om bedre universitetsuddannelser', der – i overensstemmelse med regeringens egne tanker – havde foreslået at fratage ansatte og studerende indflydelse på universiteternes ledelse. I stedet ville man give studienævnene en mere rådgivende funktion.

"Jeg føler ikke, at det, som universitetsudvalget har fremlagt, giver svar på, hvordan vi både kan sikre inddragelse af medarbejderne, og at ansvaret for uddannelsens indhold og kvalitet ligger hos rektor – og ultimativt bestyrelsen," siger Tommy Ahlers om beslutningen. 

Tommy Ahlers nedsætter i stedet en arbejdsgruppe, som skal inddrage både studerende og det videnskabelige personale i et fremadrettet arbejde med en ændring af studienævnenes rolle og funktion.  

Studerende jubler
Danske Studerendes Fællesråd glæder sig over udmeldingen fra ministeren. 

"Jeg er helt vild glad for, at vi endelig bliver hørt. Det viser, at vores pres har virket," lyder meldingen fra forkvinde for de studerende, Sana Mahin Doost.

De studerende afviser dog på forhånd at gå ind i arbejdet med et mål om at begrænse indflydelsen for de studerende. 

"Præmissen for det arbejde, vi skal i gang med nu, må være at styrke vores indflydelse og at styrke demokratiet – ikke på nogen måde at pille noget ud," siger Sana Mahin Doost.

Fortsat behov for reform 
Men ministeren lægger sig fortsat på linje med sin forgænger, Søren Pind (V), og erklærer sig enig med de droppede anbefalinger.

"Når man kigger på det sådan helt stringent og logisk, så er det nødvendigt at kigge på den funktion, som studienævnene har," siger Tommy Ahlers.   

Tommy Ahlers håber til gengæld på, at inddragelsen af studerende og ansatte i den nye arbejdsgruppe kan gøre det muligt at blive enige om en ændring af studienævnene. 

"En måde at tilgå det her på kunne jo være at bede de studerende og medarbejderne om at prioritere, hvor det er, de gerne vil have indflydelse," foreslår Tommy Ahlers.

Og den metode kan ende med en løsning, som er spiselig for alle parter, håber ministeren.

Anbefalingerne udgår af det udspil, som Tommy Ahlers præsenterer mandag på CBS om bedre universitetsuddannelser. 

Læs hele artiklenAltinget: forskning med reaktioner fra repræsentanter for de universitetsansatte, studerende og universiteterne, som håber at være med i det kommende arbejde. 

Dokumentation

Om studienævnene:
Studienævnenes opgaver er fastat i universitetsloven.
Studienævnene er sammensat af et lige stort antal repræsentanter for det videnskabelige personale og de studerende, og alle universitetetsuddannelser skal ifølge reglerne være omfattet af et studienævn.

Studienævnets kompetencer
- Ansvaret for uddannelsernes kvalitet og relevans ligger hos ledelsen og i sidste ende hos bestyrelsen, men universitetets ledelse har pligt til at inddrage studienævnene blandt andet i arbejdet med kvalitetssikring af uddannelse og undervisning. Studienævn kan også tage selvstændige initiativer på området.

- I dag udpeges studieledere efter indstilling fra studienævn.

Droppede anbefalinger fra universitetsudvalget
Anbefaling 36: - At studieledere fremover udpeges direkte af ledelsen.

Hensigten med forslaget:
I dag indstilles studieledere af studienævnet og godkendes af ledelsen. Forslaget var tænkt som et opgør med den ret.

Hvem støtter: 
Anbefalet af et flertal i udvalget, imens et mindretal i udvalget (Akademikerne) ønsker at fastholde, at studielede­ren udpeges af ledelsen efter indstilling fra studienævnet. 

Anbefaling 37: 
- At universitetsloven ændres, så ansvaret for ud­dannelsernes indhold og kvalitet forankres entydigt i den enstrengede ledelse.

Hensigten bag forslaget:
Indebærer en ændring af kompetencefordelingen mellem studienævn og den enstrengede ledelse, således at det entydigt bliver ledelsens ansvar at tilrettelægge arbejdet med og udstikke rammerne for uddannelsernes indhold og kvalitet og at studielederen altid er formand for studienævnet.

Hvem støtter:
Et flertal støttede, imens et mindretal i udvalget (Akademikerne, Danske Universiteter og Tina Bering Ke­iding) ønskede at fastholde studienævnets nuværende rolle.


Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Anders Overgaard Bjarklev

Rektor, DTU
elektronikingeniør (DTU 1985), ph.d. (DTU 1988), dr.techn. (DTU 1995)

Birgit Bangskjær

Chefkonsulent, Akademikerne
cand.merc. (CBS, 1992)

Camilla Gregersen

Formand, DM, næstformand, Akademikerne, medlem, Dataetisk Råd
cand.mag (Roskilde Uni. 2004), MBA (SDU. 2018)

0:000:00