Debat

Tidligere departementschef: Løkkes skatteforslag formår at gøre skattesystemet fuldkommen uforståeligt

Moderaternes udspil indskriver sig i en lang række af skatteinitiativer, som skal tjene alle tænkelige formål – bortset fra det helt centrale: At skaffe finansiering til det offentlige på den enkleste vis, skriver kandidat for Liberal Alliance og tidligere departementschef Peter Loft.

Hvis ikke man begynder at tage nogle grundlæggende hensyn til den måde, skattesystemet fungerer på, risikerer vi, at det bryder sammen under sin egen vægt, skriver Peter Loft.
Hvis ikke man begynder at tage nogle grundlæggende hensyn til den måde, skattesystemet fungerer på, risikerer vi, at det bryder sammen under sin egen vægt, skriver Peter Loft.Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix
Peter Loft
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Man må håbe, at valget snart bliver udskrevet. En lang række partier prøver i ventetiden at profilere sig på nogle særdeles opfindsomme, meget dyre og ofte ganske særprægede forslag, som – hvis de mod forventning skulle blive gennemført – vil martre landet i en årrække fremover.

Det drejer sig om 'gratispenge' til store befolknings- eller erhvervsgrupper, om særskatter på dette og hint, lofter over prisudviklingen og lånemuligheder.

Seneste opmærksomhedskrævende udspil kommer fra Moderaterne, som foreslår en markant ændring af skattesystemet, som i givet fald vil fuldende mange års intense bestræbelser på at gøre skattesystemet fuldkommen uforståeligt.

Prisen er, at ingen fremover vil vide bare nogenlunde, hvad de skal betale i skat det pågældende år

Peter Loft
LA-kandidat og tidligere departementschef, Skatteministeriet

Forslaget er således ganske kompliceret. Topskatten skal erstattes af en top-topskat, som tilsyneladende skal udskrives på et helt nyt indkomstgrundlag, nemlig ”livstidsindkomsten”, som består af blandt andet formue, aktiegevinster og høje lønindkomster.

Livstidsindkomsten skal opgøres over en årrække med behov for frem- og tilbagereguleringer af de enkelte års skattebetaling. Mellemskatten genindføres som en indirekte skat, der opkræves hos arbejdsgiveren, mens de laveste indkomster giver arbejdsgiveren adgang til en negativ indkomstskat.

Denne korte og givetvis misvisende gennemgang af forslaget viser i hvert fald én ting med tydelighed: Det er ikke for at forenkle skattesystemet, at Moderaterne har fremsat dette forslag.

I dag er der ingen, der kan beregne deres egen skat. Indkomsten skal fordeles på fire til fem forskellige indkomst-arter, der hver især opgøres efter særskilte regler og beskattes på hver sin måde.

Det nye forslag fjerner én skatteart og introducerer i stedet tre nye, der beregnes på hver sit grundlag. Hvis ingen i forvejen kan beregne deres egen skat, gør det måske mindre, at det fremover bliver endnu mere umuligt.

Moderaternes formål

Men man kunne også vælge at gå den anden vej og prøve at skabe et system, hvor den almindelige borger har en vis chance for at afklare, hvordan den regning, der beslaglægger omkring halvdelen af indkomsten, er opgjort.

Det er muligt at gennemføre ændringer i skattereglerne, som fremmer og ikke modvirker vækst

Peter Loft
LA-kandidat og tidligere departementschef, Skatteministeriet

Ud over at skaffe Moderaterne opmærksomhed synes udspillet primært at tjene et formål: At ændre skattesystemet i en retning, der hverken kan betegnes som blå eller rød – partiet kalder selv farven på udspillet lilla.

Man vil prisværdigt gøre op med nogle af de mest hæmmende skatter, men det skal ske på en måde, som angiveligt sikrer den sociale balance. Prisen er, at ingen fremover vil vide bare nogenlunde, hvad de skal betale i skat det pågældende år.

Dermed indskriver dette udspil sig i den lange række af skatteinitiativer, som skal tjene alle tænkelige formål – bortset fra det helt centrale: At skaffe finansiering til det offentlige på den enkleste vis.

Totalt sammenbrud

Det er egentlig bemærkelsesværdigt, at skattesystemet, som udgør hele grundlaget for velfærdssystemet, således udnyttes til alle tænkelige formål, så det egentlige finansieringsformål ryger i baggrunden og kompliceres unødigt.

Man misbruger det vigtigste instrument, det offentlige råder over, til alle mulige hensyn, som kunne have været varetaget på anden vis. Det svarer til at hamre et søm i væggen med en diamantring. Man risikerer at ødelægge ringen, og den er mindre velegnet end en hammer.

Læs også

Skattereglerne vil aldrig kunne isoleres fra alle de andre hensyn, der varetages via skatterne, men hvis ikke man begynder at tage nogle grundlæggende hensyn til den måde, skattesystemet fungerer på, risikerer vi – hvad der vel allerede er undervejs – at det bryder sammen under sin egen vægt.

Det er muligt at gennemføre ændringer i skattereglerne, som fremmer og ikke modvirker vækst, uden at prisen er systemets totale sammenbrud.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Peter Loft

Advokat, fhv. departementschef, Skatteministeriet, fhv. folketingskandidat (LA)
cand.jur. (Københavns Uni. 1980)

Lars Løkke Rasmussen

Udenrigsminister, MF (M), politisk leder, Moderaterne, fhv. statsminister
cand.jur. (Københavns Uni. 1992)

0:000:00