Kommentar af 
Jane Mylenberg

Valget blev et desperat forsøg på at vinde opmærksomhed på medier, de færreste politikere forstår

Vi kommer til at huske 2022-valget for politikeres desperate forsøg på at få tilkæmpe sig vælgernes opmærksomhed. Det interessante spørgsmål er, om den slags kommunikation, vi har set, flytter stemmer. Det ved vi først, når nogen har analyseret på, hvad der virkede i valgkampen 2022, skriver Jane Sandberg.

Diskussionen om reelt politisk indhold og konkrete forslag har ikke vundet indpas i politikernes kampagner på sociale medier eller valgplakater, skriver Jane Sandberg.
Diskussionen om reelt politisk indhold og konkrete forslag har ikke vundet indpas i politikernes kampagner på sociale medier eller valgplakater, skriver Jane Sandberg.Foto: Emil Helms/Ritzau Scanpix
Jane Mylenberg
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Det første, jeg har set hver morgen de seneste uger, har været Anastasia Rasmussen. Hendes ansigt har hængt i en lygtepæl lige uden for mit vindue, hvorfra hun har holdt øje med min gøren og laden med sovekammerblik og sit lange hår frækt draperet over venstre skulder.

Jeg kender ikke Anastasia, og alene af den årsag er det pænt grænseoverskridende, at hendes blik følger mine morgenrutiner.

Når hun hænger der, er det selvfølgelig fordi, hun drømmer om en taburet i folketinget. På purpurfarvet baggrund kan jeg læse, at det er Moderaterne, der får glæde af Anastasias lidt for kække glimt i øjet.

Når jeg overhovedet har noteret mig lige præcis Anastasias valgplakat, så er det selvfølgelig både fordi, hun overvåger mig 24/7, men også fordi, plakaten er et præcist symbol på dette valgs himmelråbende fantasiforladte kampagnekommunikation. Ikke bare på valgplakater.

Plakaten er et præcist symbol på dette valgs himmelråbende fantasiforladte kampagnekommunikation. Ikke bare på valgplakater.

Jane Sandberg

Fantasiløsheden har ekkoet på sociale medier, hvor vi har været vidner til deciderede lårklaskende latterlige forsøg på – ikke bare at være nede med de unge – men også på bedste boomer-maner at logge hvert et skridt, pågældende politiker har taget. Intet er for småt til, at det ikke fortjener et post. Slatne croissantposer, godnatbajeren eller dækket på punkteret kampagnecykel.

Ja, ja, vi ved godt, at I har "arbejdet solen sort", "brændt midnatsolien" eller "knoklet, så blodet springer". I behøver ikke skrive det på alle platforme og ledsage det indlysende med røvsyge uskarpe fotos.

Set fra et kommunikationsperspektiv, bliver det, vi husker valget 2022 for, politikeres desperate forsøg på at få tilkæmpe sig vælgernes opmærksomhed. Vel at mærke på kanaler, som de fleste af dem ikke selv forstår.

Det vildeste paradoks er politikernes brug af sociale medieplatforme. "Pas godt på mig, jeg er ny på TikTok", synes at være den mest populære one-liner i valgkampen. Pinagtigt har de fleste halset efter LA's Alex Vanopslagh, der som den eneste havde forberedt sig, og rent faktisk var på teenagernes foretrukne platform allerede inden valgkampen og derfor havde solidt både forspring og fodfæste.

Politikere har kastet sig i grams på TikTok og Instagram samtidig med, at de har foreviget bekymringsrynkerne på endnu en selfie med tilhørende tekst om, hvor meget unges trivsel og sociale mediers skadevirkninger ligger dem på sinde. Dobbeltmoral med dobbeltmoral på, og så lige lidt dobbeltmoral i ascendanten.

Tilbage til den lidt mere klassiske disciplin; valgplakaten. Med ganske få undtagelser kunne dem, vi har set i lygtepæle til dette valg, have tilhørt en valgkamp, som var ført for 30 år siden. Opskriften til kandidaterne er såre enkel: få taget et portrætfotografi, hvor du ser enten meget venlig, meget handlekraftig eller bare meget dig selv-ud.

Det interessante spørgsmål er, om den slags kommunikation, vi har set, flytter stemmer. Det ved vi først, når nogen har analyseret på, hvad der virkede i valgkampen 2022.

Jane Sandberg

Gå ind på dit partis intranet og download logo og partinavn. Find 'InDesign' på computeren (den gratis udgave), og brug så en torsdag aften på at dimse foto, navn og partinavn på plads. Og så af sted med den PDF til trykkeriet.

Det interessante spørgsmål er, om den slags kommunikation, vi har set, flytter stemmer. Det ved vi først, når nogen har analyseret på, hvad der virkede i valgkampen 2022.

Men en ting er sikker; diskussionen om reelt politisk indhold og konkrete forslag har ikke vundet indpas i politikernes kampagner på sociale medier eller valgplakater. Her er det pjat, pjank og fortegnet bekymring doceret med begrænset forståelse af de forskellige mediers muligheder, som har været slagnumrene.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00