LA-kandidat til S: En fejlprioritering at bekæmpe Airbnb frem for rigide regler

DEBAT: Det undrer mig, at man bruger sin energi på at bekæmpe en udlejningsplatform, som øjensynligt ikke står i vejen for, at flere mennesker med almindelige indkomster skal kunne bo i København, skriver Danny K. Malkowski, folketingskandidat for Liberal Alliance.

Af Danny K. Malkowski (LA)
Folketingskandidat og tidligere medlem af Folketinget

Debatten om Airbnb på Altinget har været præget af mange følelser i løbet af de sidste par uger. Lige fra optimisme og begejstring til bekymringer og frygt.

Christian Eriksen, medejer af Key Butler, en virksomhed, der hjælper Airbnb-udlejere med at håndtere nøgleoverlevering og rengøring, har blandt andet påpeget fordelene ved, at boligerne i København kan udnyttes langt mere effektivt med nye udlejningsplatforme som Airbnb.

Derudover mener han også, at man bør starte med at afskaffe 95-kvm-reglen, som kræver, at mindst 75 procent af alle nybyggede boliger skal være mindst 95 kvadratmeter i gennemsnit, hvis man vil gøre noget godt for mennesker, der ønsker en mere overkommelig husleje i Københavns Kommune.

For København har ikke brug for mere regulering, men mindre. Jeg kunne ikke være mere enig.

Hoteldrift sker sjældent
I det modsatte hjørne skriver Københavns overborgmester, Frank Jensen, i sit indlæg, at jeg ”er på afveje”, og at det forholder sig lige omvendt, når jeg siger, at Airbnb er med til at løse boligmanglen i København.

Han mener, at man risikerer, at boligpriserne bliver presset yderligere i vejret, hvis Airbnb får frit løb, fordi flere boliger vil blive taget ud af Københavns boligmarked og omdannet til ”lyssky hoteldrift”. Dette har han dog imidlertid ikke noget belæg for i den efterfølgende argumentation.

Flere politikere fremhæver ofte skræmmeeksempler fra udlandet, når snakken falder på udfordringerne med Airbnb. Men man kan ikke umiddelbart sammenligne Airbnbs påvirkning af boligmarkederne i storbyer såsom Amsterdam, Berlin og Barcelona med København.

Det skyldes, at der er stor forskel på den eksisterende lovgivning, som i forvejen regulerer boligmarkederne i de respektive storbyer.

Den vigtigste af disse regler er bopælspligten i Danmark, som p.t. er gældende for næsten 98 procent af boligerne i København. Men faktisk behøver man heller ikke at kigge uden for Danmarks grænser for at finde analyser, der kan gøre os klogere på Airbnbs udbredelse i København.

Københavns Kommune har nemlig selv lavet sin egen analyse af tilgængeligheden på boligmarkedet i København, som blev udgivet i marts 2018. Her kan man blandt andet læse, at kommunen selv konkluderer, at hoteldrift ”sjældent sker” via Airbnb i København.

Giver folk råd til store boliger
Københavns Kommune henviser i analysen til undersøgelser foretaget af forskere fra Kraks Fonds Byforskning.

Undersøgelserne viser, at størstedelen af de udlejede boliger er hele boliger og ikke værelser, at mere end 95 procent af alle udlejere på platformen kun udbyder én bolig (deres eget hjem), og at det gennemsnitlige antal af nætter, hvor boligerne udlejes, kun er mellem 25-50 per år.

Der er med andre ord ikke tale om professionel hoteldrift, men om almindelige københavnere, der udlejer deres bolig i maksimalt halvanden måned om året for at supplere deres økonomi.

For at få en endnu bedre forståelse for analyserne har jeg ydermere haft et personligt møde med én af forskerne bag undersøgelsen hos Kraks Fonds Byforskning i forrige uge.

De er netop nu ved at undersøge, hvor stor en påvirkning udlejning igennem Airbnb reelt har på de københavnske boligpriser. De endelige resultater præsenteres først på en konference i slutningen af oktober, men jeg har fået lov til at citere dem for, at ”effekten vurderes til at være ret begrænset”.

Alt tyder altså på, at Frank Jensen ikke behøver at frygte, at værelser og lejligheder tages ud af det københavnske boligmarked, eller at boligpriserne stiger mærkbart på grund af Airbnb. Tværtimod.

Airbnb er med til at give almindelige københavnere råd til at bo i de store og dyre boliger, som bygherrer stadig er tvunget til at bygge - frem for mindre og billigere boliger, som er dem, københavnerne i stort omfang efterspørger. Tvangen følger af den før nævnte 95-kvadratmetersregel.

Spænder ben for billigere byggeri
I løbet af det sidste halvandet års tid, hvor jeg har været bannerfører for at få afskaffet 95-kvadratmetersreglen i Københavns Kommune, har jeg talt med flere singler og unge, som enten er flyttet sammen som roommates i store og dyre 4-5-værelses lejligheder, eller som sidder alene i en dyr treværelses lejlighed og udlejer den i forlængede weekender til turister for at have råd til at blive boende i deres bolig.

Min kæreste og jeg har indtil for nyligt selv boet i en stor og dyr fireværelses lejlighed på Amager sammen med en roommate til rundt regnet 17.000 kroner om måneden inklusive el, vand og varme, fordi det viste sig at være umuligt at finde en 2- eller 3-værelses lejlighed, som vi havde råd til at sidde i selv.

Og mere end en tredjedel af beboerne i vores boligblok er i samme situation.

En lang række af bygherrer og uafhængige eksperter har efterhånden ad flere omgange påpeget, at 95-kvm-reglen er den primære årsag til, at der ikke bygges flere 2- og 3-værelses lejligheder i Københavns Kommune.

Eksempelvis kunne man så sent som i forrige uge læse i Børsen, at ejendomsdirektøren i pensionsselskabet AP Pension, Peter Olsson, mener, at 95-kvm-reglen spænder ben for, at byggeriet af små, billigere lejligheder i København for alvor kan komme igang.

Men selvom man med et tillæg til den eksisterende kommuneplan kunne have sagt endegyldigt farvel til 95-kvm reglen for længe siden, da sådan en proces ifølge medarbejdere fra forvaltningen kan håndteres på cirka seks måneder, vil overborgmesteren først tage stilling til en endelig fjernelse eller ændring af 95-kvm reglen i forbindelse med den nye kommuneplan, som ikke træder i kraft før i 2020.

Frank Jensen bør gå forrest
Det undrer mig, at man bruger sin energi på at bekæmpe en udlejningsplatform, som øjensynligt ikke står i vejen for, at flere mennesker med almindelige indkomster skal kunne bo i København. For de nævnte undersøgelser påviser netop, at det forholder sig akkurat omvendt.

I stedet burde Frank Jensen gå forrest, når det drejer sig om hurtigst muligt at gøre op med de regler, som bygherrer i mange år har været underlagt i Københavns Kommune, og som direkte modarbejder Socialdemokratiets ”mærkesag nummer 1 at sikre en blandet by med boliger til alle”, som han selv forklarede læserne i et debatindlæg i Politiken lige før sommerferien.

Vi er mange, som stadig savner en forklaring på, hvorfor en stillingtagen til at ændre eller fjerne 95-kvm reglen helt skal udskydes til 2020.

For der er behovet for billigere boliger i København vel næppe blevet mindre.

Forrige artikel Jesper Langberg: Sæt ikke kapitalfond over kunst Jesper Langberg: Sæt ikke kapitalfond over kunst Næste artikel Airbnb: Vi er en fordel for det danske samfund Airbnb: Vi er en fordel for det danske samfund
Her er næste skridt på vejen mod en ny finanslov

Her er næste skridt på vejen mod en ny finanslov

OVERBLIK: Regeringen og Dansk Folkeparti er blevet enige om en finanslov for 2019. Men hvad bliver det næste skridt, før aftalen bliver til virkelighed? Altinget giver dig her et overblik over den afsluttende proces.