Aktører: Coronakrisen kan skyde uddan­nelserne ind i den digitale tidsalder

DEBAT: Coronakrisen gør, at et stort fjernundervisningseksperiment kan skyde uddannelserne ind i den digitale tidsalder, mener Dansk Erhverv og Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier.

Af Claus Rosenkrands Olsen og Lars Kunov
Uddannelsespolitisk chef, Dansk Erhverv, og direktør, Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier

Det kan lyde som et paradoks, når man midt i en krise kan tale om, at der ud af krisens klamme kløer kommer en uforudset gave til eftertiden.

Ikke desto mindre viser historien os, at de største samfundsmæssige fremskridt kommer ud af kriser og ikke ud af velstandens magelighed.

Samme mekanisme ser man netop nu på uddannelsesinstitutionerne, hvor der udvises særlig kreativitet og entreprenantskab i forhold til at få undervisningen til at køre videre under forhold, hvor mennesker ikke længere må være samlet.

Coronavirussen betyder, at vi er i gang med et kæmpestort fjernundervisningseksperiment, som kan blive den brændende platform, der for alvor skyder uddannelserne ind i den digitale tidsalder.

Skoler påtager sig stor opgave
Skoler og undervisere påtager sig en kæmpe opgave med at få det til at fungere. Selv de mest skeptiske har været tvunget til at tage det digitale til sig.

Selvom det ikke altid kan erstatte fremmøde-undervisning en til en, går det faktisk rigtig godt omstændighederne taget i betragtning.

Uanset hvad vil vi efter denne krise have gjort os en lang række erfaringer, i forhold til hvad der i den digitale undervisning virker, og hvad der virker mindre godt. Den viden skal vi samle op og bygge videre på.

Det digitale ikke kan erstatte det sociale møde mellem mennesker, som netop denne krise viser, er det største afsavn. Men krisen viser os, hvordan meget kan digitaliseres, så underviserens tid kan bruges på netop det, som ikke kan erstattes digitalt, nemlig nærheden og det at se og kommunikere med den enkelte elev med mere end ord og logbøger.

Erstatter ikke praktisk træning
Det kan heller ikke erstatte den centrale del af læringen på erhvervsuddannelserne, som er træning i de praktiske færdigheder.

Men det er et supplement, som rummer et større potentiale, end vi hidtil har udnyttet i samspillet med andre undervisningsformer som praksislæring, klasseundervisning eller gruppearbejde.

Det fordrer dog, at vi begynder at arbejde langt mere målrettet og systematisk med at udvikle, afprøve og udbrede brugen af digitale læringsformer.

Det handler blandt andet om, hvordan det digitale spiller sammen med fremmøde, men for eksempel også om at understøtte fleksibel læring, hvor man principielt ophæver tid og rum.

Det kan blandt andet være med til at sikre forsyningssikkerhed for uddannelse til alle afkroge i landet på både grund- og efteruddannelse og dermed understøtte, at en større faglig diversitet kan udbydes, da man kan samle hold online på tværs af hele landet, så selv meget små fag og hold kan gennemføres uden store tab for skolerne – til gavn for elever, kursister og virksomheder.

Understøtter erhvervsuddannelsernes DNA
Men det handler også om, hvordan det digitale kan understøtte den læring, der finder sted på erhvervsskolerne som for eksempel ved brug af virtual reality, simuleringer, adaptive læringsprogrammer samt digitale undervisnings- og dialogredskaber, der kan styrke samspillet mellem skole og praktik og dermed understøtte selve erhvervsuddannelsernes DNA: Vekseluddannelsen.

Der er ingen tvivl om, at det digitale er den faktor, der mest markant og med langt størst kraft forandrer vores samfund og arbejdsmarked uanset branche.

Data og kunstig intelligens spiller dag for dag en stadig større rolle i vores liv både privat og på arbejde. Derfor bør det naturligt indgå som fundament for alle vores uddannelser, både i forhold til hvad man skal lære, og hvordan man lærer det.

Det er ikke et "enten eller", men et "både og". Gevinsterne er til at få øje på, men det kræver fokus, investeringer og viden.

Lad os med afsæt i de talrige og mangfoldige erfaringer, som danske undervisere og uddannelsesinstitutioner har gjort sig under coronakrisen, få samlet op og igangsat en større satsning på at udnytte potentialerne i digitalt understøttet læring.

Til gavn for elever, skoler, aftagere – og dermed samfundet i bred forstand.

Forrige artikel Dansk Erhverv: EU skal ikke tvinge virksomheder til at dele data Dansk Erhverv: EU skal ikke tvinge virksomheder til at dele data Næste artikel Forskere til aktører: Omlægning til digital undervisning er ikke eksperiment Forskere til aktører: Omlægning til digital undervisning er ikke eksperiment
Smittesporingen kan blive et farligt redskab for despoter

Smittesporingen kan blive et farligt redskab for despoter

INTERVIEW: Når den danske app til at spore covid-19-smittede lanceres i juni, vil der være taget behørige hensyn til borgernes privatliv og personlige data, for vi er nervøse for, at en app, der indføres for at sikre vores sundhed, kan vise sig at være et redskab til overvågning. I andre dele af verden er den frygt yderst velbegrundet.