Debat

ATV: Manglende kvindelig søgning til IT-området skader samfundsudviklingen

DEBAT: Hvis vi skal løse efterspørgslen på IT-specialister, skal vi øge kvinders interesse for IT-området, for fremtiden skal formes af IT-specialister af begge køn, skriver Lia Leffland.

Flere kvinder i
IT-fagene handler både om erhvervslivets generelle efterspørgsel efter
kandidater og om generel ligestilling, skriver Lia Leffland.
Flere kvinder i IT-fagene handler både om erhvervslivets generelle efterspørgsel efter kandidater og om generel ligestilling, skriver Lia Leffland.Foto: Colourbox
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Både uddannelsesinstitutioner og virksomheder inden for IT-området orienterer sig markant og aktivt mod at tiltrække flere kvinder.

På den ene side registrerer vi en positiv udvikling i både antallet og andelen af ansøgere til IT-uddannelserne.

På den anden side har universiteterne ikke forskere og undervisere nok, og IT-uddannelserne er underlagt kvoter, som spænder ben for udviklingen.

Et benspænd vi skal undgå, for IT-branchen er i rivende udvikling og beskæftiger knap 95.000 medarbejdere (1. kvartal, 2020) – alene fra 2015-18 med en vækst på otte procent.

Fakta
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning.

Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected]

Tilbage står, at der efterspørges stadigt flere kvinder til IT-området.

Gode erfaringer bør følges
Målrettede indsatser fra uddannelsesinstitutioner lader til at have hjulpet.

Digitale løsninger vil uundgåeligt fylde mere i fremtidens samfund, og det er vigtigt, at fremtidens digitale løsninger er designet af og til både mænd og kvinder. 

Lia Leffland
Direktør, ATV - Akademiet for de Tekniske Videnskaber

Aarhus Universitet spørger nye datalogistuderende om deres programmeringserfaring ved studiestart. 50 starter starter uden programmeringserfaring (blandt kvinderne er andelen 60 procent).

Erfaringsbaseret holdinddeling og ekstra tilbud til studerende uden programmeringserfaring har reduceret førsteårs-frafaldet markant - også blandt kvinderne.

Andre gode eksempler er ITU’s og DIKU’s kommunikation, hvor målrettede indsatser med bl.a. kvindelige rollemodeller har givet flere kvindelige ansøgere.

Det tager som bekendt fem år at uddanne kandidater, så der skal flere kvinder ind på uddannelserne hurtigst muligt.

Flere kvinder i IT-fagene handler både om erhvervslivets generelle efterspørgsel efter kandidater og om generel ligestilling. Digitale løsninger vil uundgåeligt fylde mere i fremtidens samfund, og det er vigtigt, at fremtidens digitale løsninger er designet af - og til - både mænd og kvinder.

Digitale Vismænd anbefaler tidlig indsats
ATV’s Digitale Vismandsråd har set nærmere på udviklingen af søgning og optag af kvinder på IT-uddannelserne og identificeret udfordringer i gymnasiet.

Dels falder antallet af gymnasieelever med matematik på A-niveau, og selvom mange kvindelige gymnasieelever læser matematik og naturvidenskab, afspejles det ikke i antallet af ansøgninger til IT-uddannelserne. De unge kvinder bliver åbenbart ikke motiveret for at søge IT-vejen.

Læs også

Vi skal styrke fortællingen om, at de digitale kompetencer er centrale for at løse samfundsmæssige udfordringer vedrørende sundhed og grøn omstilling, og at de mangfoldige jobmuligheder indeholder meget mere end blot programmering.

IT-kompetencer er nødvendige for at bedrive samfundsgavnlig forskning, udvikling og innovation.

Det er oplagt at indføre IT som faglighed på de gymnasiale uddannelser, og Akademiet for de Tekniske Videnskaber anbefaler, at digitale design- og udviklingskompetencer styrkes allerede i folkeskolen – som i Obama’s ”Computer Science for All”-program - så piger bliver motiveret af de IT-faglige/tekniske fags muligheder.

Indflydelse på samfundsudviklingen
Der er en række tiltag, som kan skubbe på en positiv udvikling mod mere diversitet. Her er nogle af de mest konkrete.

IT-uddannelserne skal:

  • fortsætte og udbrede kampagnerne, der viser, at IT er et attraktivt fag for kvinder, evt. også i en fælles national kampagne
  • fortælle den gode historie om samfundsmæssige løsninger, de unge kvinder kan spejle sig i
  • sikre uddannelsesvejledning uden bias
  • sikre et studiemiljø, der appellerer til kvinder - herunder tage aktivt hånd om sexisme
  • have fokus på rollemodeller blandt både undervisere og erhvervsaktive kvinder.

Når kvinderne kommer ud i IT-virksomheder, skal arbejdspladserne:

  • sikre ansættelsesvilkår og arbejdsforhold, der er attraktive for kvinder
  • tilbyde ledelsesprogrammer, der tager højde for diversitet
  • bruge rollemodeller aktivt

Udviklingen af morgendagens gennemdigitaliserede samfund skal ske på baggrund af ligestilling og mangfoldighed – også inden for IT-området.

Det er ikke kun et spørgsmål om diversitet i produkter, ydelser og algoritmer.

Det er ultimativt et spørgsmål om indflydelse på teknologiudviklingen, og dermed indflydelse på samfundsudviklingen og den sociale sammenhængskraft.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00