Debat

Dansk Erhverv: Ny tech-ambassadør skal bidrage til at markedsføre danske digitale løsninger

DEBAT: Flere danske løsninger har verdenspotentiale. Den nye tech-ambassadør skal bidrage til at få løsningerne ud i verden, skriver Janus Sandsgaard.

Jeg indrømmer, at jeg var skeptisk, da den første tech-ambassadør blev udnævnt,&nbsp;skriver&nbsp;Janus&nbsp;Sandsgaard.<span><br>
</span>
Jeg indrømmer, at jeg var skeptisk, da den første tech-ambassadør blev udnævnt, skriver Janus Sandsgaard.
Foto: Pressefoto/Dansk Erhverv
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Janus Sandsgaard
Digitaliseringspolitisk fagchef, Dansk Erhverv 

Tillykke med jobbet til Anne Marie Engtoft Larsen – og tillykke til Danmark for at have fået en ny tech-ambassadør! 

Lad os bruge det til at gøre verden bedre og Danmark rigere. 

Jeg indrømmer blankt, at jeg var noget skeptisk, da jeg for tre år siden læste annonceringen af den første tech-ambassadør. 

Fakta
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. 

Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected].

Jeg kunne sagtens se ideen, men det slog mig mest af alt som en poppet markering. 

Godt med endnu en ambassadør
Min skepsis blev gjort så eftertrykkeligt til skamme, for kongerigets første tech-ambassadør, Caper Klynge, indtog rampelyset og gav Danmark en ny og stærkere stemme.

Man kan sagtens gøre verden bedre, mens man tjener penge, og som gør det efter alle kunstens (og EU’s) regler om it-sikkerhed, databeskyttelse og digital ansvarlighed.

Janus Sandsgaard
Digitaliseringspolitisk fagchef, Dansk Erhverv

Det gav ekko i verden samtidig med at den kritiske samtale om teknologi (techlash) brød ud, og de teknologiske tømmermænd bredte sig over USA og EU.  

Så meget desto mere er jeg glad for at regeringen har valgt at udnævne en ny tech-ambassadør. Ambassadøren aflagde visit på Børsen inden hun fløj til USA - og jeg er fuld af begejstring og har skyhøje forventninger. 

Brug for nye løsninger
Danmark står foran nogle store samfundsudfordringer: 

Klimakamp, coronakrise og velfærd under pres, her teknologien spiller en afgørende rolle for løsningerne. 

Det er problemer, som går igen i andre lande, og derfor kan den veludførte idé blive til nye eksporteventyr.  

Den teknologiske udvikling er ikke et tog, vi kan springe på med en veldefineret destination. Der er mere som modellervoks eller LEGO, som vi kan forme efter vores behov for fantasi. 

Det handler om meget mere end effektiviseringer og besparelser, men om at skabe ny værdi og helt nye løsninger. Det skal vi udnytte i en verden, hvor nye problemer kræver nye løsninger. 

Statsminister Mette Frederiksen var inde på det i åbningstalen tidligere på ugen. Statsministeren ved om nogen, at uden digitale teknologier havde Danmark for alvor været på spanden af coronakrisen.

Derfor slog hun til lyds for, at vi skal holde os skarpe på digitalisering og gøre Danmark til et udstillingsvindue med fokus på at bygge en bedre fremtid frem for at genskabe fortiden. Jeg er helt enig - og jeg mener, det er tæt på en arbejdsbeskrivelse for tech-ambassadøren.

Løsninger skal forvandles til eksport
Dansk Erhverv præsenterede i forrige uge udspillet ”Digital Handlekraft” med konkrete bud på handling. 

Udspillet er struktureret over temaerne konkurrencekraft, robusthed og ansvarlighed. Det er sigtelinjer, jeg er sikker på vækker genklang rundt omkring i verden, og som derfor kan forvandles til eksport. 

Flere virksomheder står på spring for at erobre verden, og gøre den grønnere, sundere og klogere. Tag Radiobotics, som udvikler kunstig intelligens, der klarer det grove forarbejde for radiologen. 

Løsninger har verdenspotentiale, fordi et knæ kirker ens i Bogense og Boston. Eller Precure som med et digitalt armbind forebygger ”musearm” – et problem i Allinge såvel som i Athen. 

Eller virksomheder der udvikler systemer til undervisning, bekæmpelse af eksamensangst, eller som gør byerne intelligente og dermed grønne. 

Læs også

De viser alle, at man sagtens kan gøre verden bedre, mens man tjener penge, og som gør det efter alle kunstens (og EU's) regler om it-sikkerhed, databeskyttelse og digital ansvarlighed. 

Lad os få dem og mange flere af samme skuffe ud i verden og blomstre. Det gør verden bedre og Danmark rigere. Er du skeptisk? 

Så er det måske, fordi du har det lidt, som da jeg første gang læste om tech-ambassadøren for tre år siden og faldt i jante-fælden. Lad os ranke ryggen og slå ud med armene. Lad os markedsføre Danmark digitalt. 

”Red planeten; scor kassen” kunne overskriften passende lyde for de kommende år. Jeg tror, de lytter til os igen derude. Velkommen ombord, tech-ambassadør!

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Janus Sandsgaard

Fhv. digitaliseringspolitisk fagchef, Dansk Erhverv
cand.scient.adm. (Roskilde Uni. 2006)

0:000:00