Prosa: God offentlig it kræver offentligt ejerskab

DEBAT: Skandalerne om fejlslagne offentlige it-projekter er undergravende for borgernes tillid til offentlige systemer. Inddragelse af brugerne i udviklingen og syv andre råd, kan reducere risikoen for fiasko, mener Prosa.

Af Niels Bertelsen
Formand, Prosa – Forbundet af It-professionelle

Det offentlige er efterhånden skandaleberømt for dyre, forsinkede og fejlslagne it-projekter.

Selvom det er vigtigt at slå fast, at der også findes mange succeshistorier, så er der noget om snakken.

Alt for mange it-projekter ender galt.

Når it-projekter i det offentlige slår fejl, så går det hårdt ud over den demokratiske medbestemmelse på arbejdspladserne, arbejdsmiljøet for de offentligt ansatte og det serviceniveau, som det offentlige kan levere til borgerne.

Otte råd til offentlig it
Derfor er det afgørende at vi bliver bedre til at udvikle offentlig it.

Især fordi, vi skal undgå de store it-skandaler, som er fundamentalt undergravende for borgernes tillid til de offentlige systemer.

I PROSA har vi, med baggrund i vores stærke it-faglighed og kærlighed til velfungerende it, udviklet otte råd, som kan være med til at forbedre udviklingen af offentlige it-systemer og undgå for mange skandaler.

1. Inddragelse i udviklingen af systemet
Mange it-systemer er udviklet hen over hovederne på borgerne og de velfærdsprofessionelle, som skal bruge dem.

Det skaber mistillid, dårligt arbejdsmiljø og går ud over borgerne, som ikke får den velfærd, som de kunne have fået. Derfor skal brugerne sikres indflydelse fra begyndelse af udviklingsprocessen.

2. Del systemet op og skrot om nødvendigt
De fleste it-systemer i 100 millioner kroners klassen kan deles op i mindre dele. Delene bør være så små, at det ikke bør være et problem at skrotte dele som enten fejler eller bliver forældede.

3. Start med de lavest hængende frugter
Ved først at lave de dele, som kan give den største effekt med mindst muligt arbejde, kan man hurtigt få noget sat i drift. Dette kan så igen medføre, at man høster erfaringer, så man bliver klogere på, hvad systemet egentlig skal kunne.

4 Lav ikke en detaljeret kravspecifikation på hele systemet fra start
Den første dag ved allermindst om, hvad systemet skal kunne. Det giver derfor mening at vente med kravspecifikation så længe som muligt.

Så start med kravspecifikation til den første del, og høst erfaringer med den del, før man laver kravspecifikation til næste del.

5. Rammearkitekturen skal være på plads
For at kunne opdele store systemer i mindre dele er det nødvendigt at have et overblik hvad systemet overordnet skal kunne for at kunne beslutte snitfladerne mellem de forskellige dele. Det betyder ikke, at man skal kende alle detaljer, men i stedet kun den overordnede ramme.

6. Kildekoden skal være ejet af det offentlige
Kildekode, hvis udvikling er betalt af det offentlige, skal ejes af det offentlige.

Ved at eje kildekoden giver det køberen mulighed for at genbruge dele fra systemet i andre systemer og man låses ikke til én leverandør, og det styrker den fri konkurrence.

Det kan betyde besparelser, når nye systemer skal udvikles - selv hvis det nye system udvikles af en anden leverandør. Det kræver justeringer af standardkontrakterne K1, K2 og K3, som lægger op til at leverandøren ejer kildekoden.

7. Data må ikke ejes af leverandøren
Data må ikke lægges hos leverandøren på en sådan måde, at leverandøren kan kræve betaling for at få adgang til det offentliges data.

8. Brug åbne standarder
Brug udvekslingsformater som er åbne, veldokumenterede og gerne standardiserede. Så bliver det nemmere at udskifte en forældet del med en ny del uden at skulle skrotte hele systemet, og det bliver nemmere at få systemet til at tale med andre systemer.

Det er en løbende debat, hvordan vi udvikler vores offentlige it.

Hvis vi i fremover følger de otte råd, er vi godt på vej mod bedre, mere stabile og demokratiske offentlige it-systemer.

Forrige artikel Dansk Industri: Coronakrisen viser at fremtidens sundhedsvæsen er digitalt Dansk Industri: Coronakrisen viser at fremtidens sundhedsvæsen er digitalt Næste artikel ICDK: Edtech kan hjælpe Sydkoreas hårdtarbejdende studerende ICDK: Edtech kan hjælpe Sydkoreas hårdtarbejdende studerende
Vi skal tøjle teknologien

Vi skal tøjle teknologien

INTERVIEW: I en ny bog giver to af de væsentligste danske erhvervsledere inden for udvikling og anvendelse af digital teknologi deres bud på, hvordan vi sikrer, at fremtidens teknologi bliver et gode for samfundet snarere end en trussel. ’Tech for Life’ hedder bogen.