Debat

Alexandra Instituttet til virksomhederne: Brug forskningsmidler til at booste jeres grønne gennemslagskraft

DEBAT: Virksomhederne angiver, at økonomi står i vejen for deres grønne omstilling, men det er i politisk fokus både nationalt og europæisk, så der er der rig mulighed for at søge støtte til innovative grønne løsninger, skriver Trine Plambech.

Der vil i de kommende år være mange penge at søge til
virksomhedens grønne omstilling, skriver Trine Plambech. 
Der vil i de kommende år være mange penge at søge til virksomhedens grønne omstilling, skriver Trine Plambech. Foto: Presse/Alexandra Instituttet
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Vi diskuterer, hvordan vi kan hjælpe klimaet som aldrig før.

Vores seneste folketingsvalg blev udråbt som et klimavalg. Og de færreste vil i dag identificere sig som ’klimatøvere’ i den offentlige debat.

Alligevel viser undersøgelser, at 89 procent af de danske virksomheder endnu ikke er gået i gang med at reducere deres klimaaftryk. Hvorfor har stemningen fra stemmeboksene ikke bredt sig til handling på direktionsgangene endnu?

Økonomi forhindrer grøn omstilling
I en ny undersøgelse har vi spurgt chefer i en række virksomheder, hvad der står i vejen for deres grønne omstilling - og det er ofte økonomien, virksomheder bruger som argument, når de afstår fra at udnytte potentialerne med nye, grønne teknologier. ”Det er for dyrt for os lige nu”.

Fakta
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. 

Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected]

Det er imidlertid en skam – ikke kun fordi det er nødvendigt, at vi alle bidrager til et bedre klima, men også fordi der er så store potentialer i at bruge den grønne omstilling som strategisk innovationsdagsorden.

Det kan nemlig blive meget dyrere at lade være med at lægge om, for den udgift, en grøn omstilling er for jer nu, skal holdes op imod den værdi, I ser ind i, når I har lagt om til en grønnere vej.

Det er nu, vi skal handle, og det afspejles også i de enorme summer, der kan søges til grøn omstilling.

Trine Plambech
Leder, Digital grøn omstilling, Alexandra Instituttet

For de selvsamme, primært unge, vælgere, der gjorde vores seneste folketingsvalg til et klimavalg, er de kunder og medarbejdere, man som virksomhed skal tiltrække nu og i fremtiden.

Kunder er begyndt at stille krav om, at virksomheder skal leve op til den grønne agenda, og den tendens vil kun vokse. Forbrugere, leverandører, samarbejdspartnere, investorer – ja snart sagt alle i en virksomheds værdikæde - har stigende fokus på produktionsforhold, ressourceforbrug, indpakning, transport osv. osv.

Ligeledes vil medarbejdere og kommende medarbejdere til- og fravælge virksomheder som arbejdsplads, afhængigt af den grønne profil. De nye generationer vil have en mening med deres arbejde, og de vil bidrage til en positiv udvikling. Virksomheder der ikke agerer ansvarligt, vil få svært ved at fastholde og rekruttere dygtige medarbejdere.

Omstilling er attraktivt
Utallige virksomheders ressourceforbrug kan optimeres – også så det kan ses på bundlinjen – og tager man skridtet videre og arbejder på at kunne genanvende ressourcer i videst muligt omfang, gør man sig mindre afhængig af, om man også i fremtiden vil blive ved med at kunne få de ressourcer, man anvender.

Når teknologi og klima tænkes sammen, kan mange forhold optimeres OG gøres grønnere på samme tid.

Vi kan optimere produktionsprocesser med kunstig intelligens, øge cirkulationen af ressourcer ved at få data på hvor de er, samt i hvilken stand og mængde, forudsige et produkts holdbarhed med forskellige materialer ved at simulere brugen af produktet med en digital tvilling, hvorefter man også med relativ stor præcision kan forudsige, hvornår et produkt skal vedligeholdes.

Læs også

Faktisk kan digitalisering hjælpe med at opnå alle de 17 verdensmål.

En investering i en digital løsning der kan mindske virksomhedens ressourceforbrug, kan give en umiddelbar besparelse – men værdien af en strategisk, grøn omstilling vil også vise sig for eksempel i forhold til omdømme, kunder, medarbejdere, resiliens, hvor attraktiv man er overfor investorer mv.

Grønne forskningsmidler fra EU
Hvis man vil have et boost til den grønne omstilling og arbejdet med verdensmålene, så er der mange muligheder i forhold til at søge støtte.

Det er nu, vi skal handle, og det afspejles også i de enorme summer, der kan søges til grøn omstilling.

I og med at man fra europæisk og national side har grøn omstilling så højt på prioriteringslisten, vil der være mulighed for at søge støtte til virksomhedens grønne omstilling via fonde og statslige midler.

Der vil i de kommende år være mange penge at søge til virksomhedens grønne omstilling – og eftersom grøn omstilling er en central del af mange af de genopretningsplaner, som vi vil se i lyset af corona, så er der al god grund til at rykke nu.  

Et af de steder, hvor virksomhederne kan hjemhente midler, er i det Europæiske forskningsprogram Horizon Europe, hvor midler rettet mod innovative grønne løsninger er en prioritet. 

I sidste ende er det jeres ’license to operate’, der er på spil, og ikke kun den midlertidige udgift ved at sætte gang i en grøn omstilling.

Vil I være her i fremtiden – med dygtige medarbejdere, de bedste ressourcer, de smarteste metoder, så skal I tænke digitalt og grønt.

 

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Trine Plambech

Leder, Digital Grøn Omstilling, Alexandra Instituttet
Cand.IT i Interaktionsdesign og Cand.hort.arch, landskabsarkitekt

0:000:00