Debat

Danmarks første energiminister om Nordsø-aftalen: Man stiller sig tilfreds med signalværdien

DEBAT: I begejstringen over aftalen om stop for olieindvinding i Nordsøen har man haft mere travlt med at begejstres over signalværdien end se på det komplicerede og modsætningsfyldte dokument, som aftalen er, skriver Poul Nielson.

Få har ulejliget sig med at se på Nordsø-aftalen på samme måde, som den lille dreng så på ekviperingen af kejseren, skriver Danmarks første energiminister Poul Nielson (arkivfoto).
Få har ulejliget sig med at se på Nordsø-aftalen på samme måde, som den lille dreng så på ekviperingen af kejseren, skriver Danmarks første energiminister Poul Nielson (arkivfoto).Foto: Allan Moe/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Poul Nielson
Fhv. energiminister for Socialdemokratiet

Aftalen om olie- og gasindvinding i Nordsøen af 3. december 2020 er et kompliceret og modsætningsfyldt dokument. Helt i samklang med det noget svulstige sprogbrug om, at Danmark hermed tager internationalt lederskab og presser og inspirerer andre lande til den grønne omstilling, har mange stillet sig tilfreds med, at det afgørende er signalværdien i aftalen.

Få har ulejliget sig med at se på aftalen på samme måde, som den lille dreng så på ekviperingen af kejseren.

Det anføres rigtigt nok, at aftalen forventes at medføre færre skatteindtægter fra Nordsøen, men der er lagt vægt på, at den ikke tærer på det økonomiske råderum frem mod 2025. Altså ikke i indeværende valgperiode.

Fakta
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. 

Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected]

Der skal indgås en "forhandlet, frivillig" aftale om ændringer af tilladelser for de selskaber, der berøres markant af slutdatoen. Historien om den danske undergrund viser, at dette er nemmere sagt end gjort.

Samtidig understreges det kraftigt i afsnit seks, at aktiviteterne frem mod 2050 "forudsætter stabile, pålidelige og forudsigelige muligheder og vilkår". Dog forhindrer dette ikke fremtidige ændringer i skatteforholdene.

En kættersk tanke er, at kul i de store kraftvarmeværker med røggasrensning, sådan som det tidligere blev udviklet i Danmark, ville være den måske mest effektive måde at indfange CO2 på.

Poul Nielson
Fhv. energiminister for Socialdemokratiet

CO2-fangst
Udvikling af CCS (Carbon Capture and Storage, CO2-fangst, red.) i Nordsøen ses som en understøttelse af den grønne omstilling frem mod både 70 procents-målet i 2030 og klimaneutralitet i 2050. Der afsættes 100 millioner kroner i både 2021 og 2022 til udviklings- og demonstrationsprojekter.

Dette forudses i aftalen at skulle ske i tidligere olie- og gasreservoirer. Men produktionen i de eksisterende felter vil naturligvis fortsætte, så længe de forskellige konsortier finder det økonomisk fordelagtigt.

Med den gennemgående tendens til anvendelsen af forskellige teknikker til at øge indvindingsgraden i reservoirerne er det jo ikke længere sådan, at der bare er fri plads til at pumpe CO2 ned i brøndene. De er fyldt op med vand og blandt andet CO2 for at opretholde presset for at få så meget som muligt af olien og gassen op.

Hertil kommer, at langt de fleste reservoirer i den danske del af Nordsøen er i kalkformationer, der har ringere permeabilitet og porøsitet, end tilfældet er det for sandstensformationer.

Udvikling og demonstration på dette område er som bekendt noget, der er godt i gang i blandt andet Norge. Det er ikke noget, hvor Danmark kommer til at spille en rolle som teknologisk foregangsland. Derfor kan det naturligvis godt være fornuftigt eller endda nødvendigt at få gang i CCS.

Læs også

En kættersk tanke om kul
Det skal imidlertid med i betragtningen, at det at indfange store mængder CO2 fra luften ude i Nordsøen for under stort tryk at pumpe det ned i undergrunden vil kræve en voldsomt større energianvendelse, end ved at indfange CO2 fra store industrielle og energimæssige anlæg på land. Der, hvor der er mulige reservoirer til at lagre CO2, findes den kun i meget ringe koncentration, mens der, hvor den findes i stor koncentration, er eksisterende muligheder for lagring meget begrænsede.

Og anlæggelsen af pipelines m.v. for at håndtere denne ubalance øger selvsagt yderligere omkostningerne. På land bruger vi jo salthorste med udskyllede kaverner som lagre for naturgas.

En kættersk, og i dagens politiske tænkning helt urealistisk, tanke er, at kul i de store kraftvarmeværker med røggasrensning, sådan som det tidligere blev udviklet i Danmark, ville være den måske mest effektive måde at indfange CO2 på.

"Slutdatoen for selskaberne i Nordsøen skal indføres på en måde, der ikke forværrer muligheden for, at der kan lagres CO2 i de udtjente felter også efter 2050".

Betyder det, at staten på forhånd forpligter sig til at overtage omkostningerne for installationer, som rettighedshaverne ellers er forpligtet til at fjerne fra havbunden?

Skal det ske inden 2030 eller 2050? Er dette stabilitet og forudsigelighed?

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Poul Nielson

Adj. professor, Aalborg Universitet, fhv. EU-kommissær, fhv. minister & MF (S)
cand.scient.pol. (Aarhus Uni. 1972)

0:000:00