Debat

Dansk Erhverv og brancheforeninger: Offentlige indkøbere spænder ben for rådgivere

DEBAT: Kreative rådgivningsvirksomheder bruger markant flere ressourcer på offentlige udbud, end den generelle servicesektor gør. Det skyldes, at offentlige indkøbere beder om en færdig løsning allerede i tilbuddet. 

Kravene til rådgivere i forbindelse med et offentligt udbud svarer til, at et rengøringsfirma skal gøre rent på offentlig ejendom, inden indkøberne kan tage stilling til, om firmaet skal have opgaven.
Kravene til rådgivere i forbindelse med et offentligt udbud svarer til, at et rengøringsfirma skal gøre rent på offentlig ejendom, inden indkøberne kan tage stilling til, om firmaet skal have opgaven.Foto: Mathias Løvgreen Bojesen/Ritzau Scanpix
Katrine Skov Sørensen
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Daniel Møller Jensen, Henrik Sølje Weiglin og Kresten Schultz-Jørgensen
Henholdsvis politisk konsulent i Dansk Erhverv, CEO, Design denmark og formand, Public Relations Branchen

Den offentlige sektor står foran store og spændende forandringer. Digitalisering, nye teknologier og nye måder at gøre tingene på.

Derfor er det også med ganske god grund, at det offentlige køber kreative og strategiske rådgivningsydelser som eksempelvis et nyt design, en ny borgerrettet løsning, en management- eller kommunikationsydelse.

For det er nemlig med til at sikre bedre og mere innovative løsninger til gavn for borgerne og samfundet.

Fakta
Deltag i debatten!

Der findes mange gode eksempler på godt samarbejde mellem private rådgivere og offentlige indkøbere. Men desværre er der bump på vejen.

Potentialet i øget samarbejdet mellem det offentlige og kreative og strategiske rådgivningsvirksomheder udnyttes ikke fuldt ud.

Vi opfordrer offentlige indkøbere til at gå dialog med rådgivningsvirksomheder tidligt i indkøbsprocessen, og vi opfordrer til at lægge de detaljerede proceskrav væk og i stedet give frihed til at anvende de metoder, som rådgivningsvirksomhederne, med den faglige indsigt, lægger op til.

Daniel Møller Jensen, Henrik Sølje Weiglin og Kresten Schultz-Jørgensen
Hhv. politisk konsulent i Dansk Erhverv, CEO, Design denmark, og formand, Public Relations Branchen

Offentlige indkøbere spænder desværre ofte ben for ikke bare rådgivere, der bruger betydelige ressourcer på at udforme tilbud på offentlige opgaver, men også for dem selv og ønsket om at levere bedre løsninger til borgerne.

Indkøbere kræver en færdig løsning 
Det er måske ikke så overraskende, at kreative og strategiske rådgivningsvirksomheder bruger markant flere ressourcer på offentlige udbud, end den generelle servicesektor gør.

Tænk bare på, når det offentlige sender eksempelvis en oplysningskampagne, et nyt design, en ny løsning eller en strategisk analyse i udbud.

Det er en omfattende opgave, der kræver et stort forarbejde. Et stort forarbejde, der sjældent står mål med det, rådgivningsvirksomheder får ud af udbuddet – også selvom man skulle vinde det.

Ganske enkelt fordi kontraktsummen spises af forarbejdet.

Et af problemerne er, at de offentlige indkøbere typisk beder om at få præsenteret en færdig løsning allerede i tilbuddet. 

Det svarer sådan set til at bede en rengøringsvirksomhed om at komme ud på en offentlig skole og gøre rent, inden indkøberne kan tage stilling til, om rengøringsvirksomheden skal have opgaven.

For kreative og strategiske rådgivere ligger en stor del af arbejdet allerede i afklaringsfasen, og den foregår typisk, inden udbuddet afgøres. 

Og hvilken konsekvens har det så? Ja, det har den konsekvens, at det offentlige risikerer at gå glip af den løsning, der opfylder lige netop det pågældende behov på bedste vis.

Alene fordi kreative rådgivningsvirksomheder ikke har råd til at deltage i udbuddet. 

Fjern detaljerede proceskrav
Vi mener ikke, at der er nogen grund til, at udbud af kreative og strategiske rådgivningsydelser skal være behæftet med så mange udfordringer.

Kreative og strategiske rådgivere er centrale i arbejdet med en modernisering af den offentlige sektor. Og derfor er det til gavn for alle parter, at samarbejdet gøres mere smidigt.

Vi opfordrer derfor offentlige indkøbere til at gå i dialog med de kreative og strategiske rådgivningsvirksomheder tidligt i indkøbsprocessen, og vi opfordrer til at lægge de detaljerede proceskrav væk og i stedet give frihed til at anvende de metoder, som rådgivningsvirksomhederne, med den faglige indsigt, lægger op til.

Det sikrer, at vi får de bedste løsninger til gavn for alle. Kreativitet og innovation er særdeles vigtige tandhjul i den danske vækstmotor. Også i den offentlige sektor.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Kresten Schultz-Jørgensen

cand.scient.pol. (Københavns Uni. 1992)

0:000:00