Debat

Dansk IT: Udbudssystemet fejler - og det kan koste Danmarks digitale topplads

DEBAT: For mange chefer har større fokus på at følge udbudslovens regler end at udnytte dens muligheder. Det kan betyde, at samfundet ikke får fuldt udbytte af digitaliseringens innovative kræfter, skriver Dansk IT's Ejvind Jørgensen. 

Der er behov for at gentænke udbudspraksis på digitaliseringsområdet, skriver Ejvind Jørgensen.
Der er behov for at gentænke udbudspraksis på digitaliseringsområdet, skriver Ejvind Jørgensen.Foto: Dansk IT
Daniel Bue Lauritzen

Daniel Bue Lauritzen er uddannet journalist fra Danmarks Medie- og Journalisthøjskole og har været ansat hos Altinget siden 2017.

Daniel er redaktør for Altinget By & Bolig og Altinget Transport. Han har tidligere været ansvarlig for Altinget Udvikling og Altinget Christiansborg og været tilknyttet både forside- og debatsektionen. 

Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Ejvind Jørgensen,
Formand for Udvalget for IT i den offentlige sektor i Dansk IT

I Dansk IT tror vi fuldt og fast på, at digitalisering – grebet an på den rigtige måde – kan styrke og udvikle den offentlige sektor.

Det kræver dog, at ledelserne i den offentlige sektor tør træffe de rette valg, at der er en løbende og tillidsfunderet dialog mellem kunder og leverandører, og at vi holder fokus på det væsentlige: At digitalisering skal skabe værdi for borgerne og for samfundet.

Desværre spænder den danske udbudspraksis for ofte ben for dette. Udbuddene på det digitale område er på afveje, og udbudssystemet fejler. Det ser vi, når digitaliseringsudbud tager alt for lang tid, koster for mange penge, er præget af en uforholdsmæssig mængde juridiske overvejelser, og når ledelsen er for fraværende i processen.

Fakta
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning.

Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected].

Sat helt på spidsen, så truer udbudspraksissen med at hindre, at vi som samfund får det fulde udbytte ud af de innovative muligheder og kræfter, som ligger i digitaliseringen.

I sidste ende risikerer vi at miste den danske position som frontløber og nummer et i verden inden for offentlig digitalisering. En position, som bidrager til velfærd, velstand og vækst for Danmark.

Et af formålene med udbudsloven var at fremme godt købmandsskab.
Det har vi dog fortsat til gode at se

Ejvind Jørgensen
Formand for Udvalget for it i den offentlige sektor i Dansk IT

Udbudslov og udbudspraksis
Danmark har valgt at indføre en særskilt udbudslov, som ret detaljeret regulerer udbud. Cirka halvdelen af EU-landene har tilsvarende indført en udbudslov, ifølge Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Udbudsloven har 199 paragraffer og fylder 54 sider - og bag den ligger selve forslaget til ny udbudslov på 474 sider og en vejledning på 275 sider. Udbudsloven medfører en række væsentlige ændringer i forhold til den måde, udbud tidligere blev gennemført på, og loven indeholder en række præciseringer af den tidligere gældende ret.

Udbudsloven udgør således en rimelig velfungerende ramme omkring den eksisterende udbudspraksis. Nu skal loven så evalueres, og af høringssvarene fremgår det, at der generelt set er tilfredshed med selve loven.

Udbudsloven fortolkes dog i udgangspunktet restriktivt og ikke progressivt. En del af forklaringen er frygten for at lave fejl og få klager over ens udbud, men lovgrundlagets omfang kan i sig selv også have en lidt afskrækkende effekt.

Alene det forhold, at der skal en vejledning på 275 sider til, signalerer næsten i sig selv, at det er svært.

Det ser også ud til, at der mangler incitamenter i topledelsen og i indkøbsafdelingerne til at fravige de klassiske udbudsprocedurer og ikke mindst de meget omfattende og detaljerede tildelingsmodeller.

Sidstnævnte anvendes ofte for at kunne dokumentere, at det er det ”rigtige” valg, man har truffet - på bekostning af den ledelsesmæssige vurdering og dømmekraft. Regnearksmodellen har overtaget, og beslutningen deponeres i regnearket. Dermed er udbudspraksis blevet en del af problemet i stedet for en del af løsningen.

Lad os få fornuften tilbage
På grund af dette falder digitaliseringshastigheden, ambitionerne og modet. Danmark misser flere gode muligheder for at få gavn af samspillet mellem digitalisering og velfærdsopbygning. Den herskende kultur gør det svært at skabe en sund digital forretningsudviklingskultur.

Det forhold, at markedsdialog nu er blevet ”sat på formel” via udbudsloven, er på den ene side rigtig godt, men på den anden side kan det opfattes indskrænkende, hvis der kun foretages markedsdialog i forbindelse med udbudsforretninger.

Pointen er, at enhver leder, som er tæt på forretnings- og organisationsudvikling, må være i konstant og tæt dialog med markedet for løbende at hente inspiration.

Det være sig dialog med leverandører, forskningsinstitutioner, konsulentvirksomheder og øvrige aktører i det digitale økosystem, man er en del af.

Et af formålene med udbudsloven var at fremme godt købmandsskab. Det har vi dog fortsat til gode at se.

Hertil spiller fokus på at gøre tingene rigtigt i modsætning til at gøre de rigtige ting en for stor rolle. Dansk IT mener derfor, at der er behov for at gentænke udbudspraksis på digitaliseringsområdet.

Dokumentation

Temadebat: Hvor godt fungerer udbudsloven i praksis?

Danmark fik sin første udbudslov nytårsdag 2016. 

Allerede da den nye lov, der implementerer EU-direktivet for offentlige udbud og udstikker rammerne for det offentliges indkøb af varer og andre opgaver, blev vedtaget i december 2015, blev det besluttet, at loven skulle evalueres i 2020. 

Erhvervsministeriet har sin evalueringsrapport på vej, men nu tager Altinget Kommunal forskud på glæderne og beder en stribe interessenter skrive om deres erfaringer med udbudsloven. 

Har den, som det var meningen, skabt “større klarhed, forenkling og fleksibilitet”? 

Hvilke nye problemer er der opstået for ordregivere og leverandører? Og hvordan kan udbudsreglerne forbedres eller simplificeres?
 


Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Ejvind Jørgensen

Formand, DANSK ITs udvalg for it i den offentlige sektor, CFO og Head of investor relations, cBrain A/S
HD (Handelshøjskolen i Aarhus)

0:000:00