Debat

Sosu-skolerne: Fordomme og uvidenhed blokerer for rekrutteringen af varme hænder

Kampagner og politiske slagnumre kan ikke skaffe flere sosu-medarbejde, før uvidenheden og fordommene om sosu-faget punkteres. Det kræver, at sektoren lader den faglige stolthed blomstre indefra, men også at medierne dropper sensationsjournalstikken, skriver formand Lisbeth Nørgaard.

Det er en myte, at sosu-hjælperens opgaver kan løses af alle og enhver. Det kræver faglige kompetencer og forståelse for relationelt arbejde, skriver Lisbeth Nørgaard.
Det er en myte, at sosu-hjælperens opgaver kan løses af alle og enhver. Det kræver faglige kompetencer og forståelse for relationelt arbejde, skriver Lisbeth Nørgaard.Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix
Lisbeth Nørgaard
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Danmark risikerer at mangle 40.000 sosu-medarbejdere om fem til ti år, men løsningen er ikke ”bare” at tale om, hvordan vi rekrutterer flere. Det handler om at styrke kvaliteten og fagligheden i faget indefra i et langt og sejt træk med fokus på kompetenceudvikling og videreuddannelse.

I år fylder sosu-uddannelserne 30 år. Det er et rigtig godt tidspunkt at stille skarpt på, hvad fagligheden i sosu-arbejdet er. Det mangler vi som samfund en fælles forståelse af. 

Alle politiske parter og aktører er ellers enige i, at vores ældre skal have gode og værdige rammer, og der er stor velvilje for indsatser, der kan sikre rekruttering til fremtidens ældrepleje.

Faget som sosu-medarbejder handler om så meget andet og så mange andre kompetencer, end det billede som mange desværre har af faget som et arbejde med lav status.

Lisbeth Nørgaard
Formand, Danske Sosu-Skoler

Der tages mange gode initiativer i disse år. For eksempel i forbindelse med finanslovene for at finde strukturelle og økonomiske løsninger, der gør uddannelsesforløb og optagelse smidigere og mere attraktiv.

Men der er for lidt viden om, hvad sosu-jobbet egentlig går ud på. Og vi er mange, der har et ansvar for at skabe en fælles forståelse – et fælles sprog – for, hvad sosu-faget er.

Hvad kan sosu'erne egentlig?
At læse medicin og til læge eller sygepleje giver sig selv. Faglighedens betydning ligger i ordet. Men hvad kan man, når man er social- og sundhedsmedarbejder?

Sosu-medarbejderne varetager fagligt komplekse opgaver omkring flere områder. For eksempel hvordan vi taler med og skaber trygge rammer for den demente borger, eller helt aktuelt hvordan vi håndterer smitteopsporing og hygiejne under coronapandemien, uden at nærvær og relationer går tabt. 

Det er også sosu-medarbejderens lod at føre de svære samtaler med ældre og pårørende med tillid, ydmyghed og psykologisk indsigt. 

Det kræver en høj grad af faglighed at kunne udføre disse opgaver. Det er ikke noget, alle og enhver kan gå ind og gøre. Det kræver uddannelse. Faget som sosu-medarbejder handler om så meget andet og så mange andre kompetencer, end det billede som mange desværre har af faget som et arbejde med lav status.

Det er altafgørende, at medier tager sit ansvar på sig for at skabe folkeoplysning frem for udelukkende at have fokus på sensationsjournalistik.

Lisbeth Nørgaard
Formand, Danske Sosu-skoler

Mediernes fortælling er altafgørende
Vi er mange, der har en kæmpe opgave at løfte her. For vi kan lave nok så mange flotte kampagner og gode politiske motivationstiltag, men vi kommer aldrig i mål med at skaffe flere dygtige sosu-medarbejdere, hvis ikke vi formår at nuancere billedet af branchen.

I februar kørte TV Syd en serie, der sætter fokus på sosu-hjælperens arbejde. I en hel uge satte mediet fokus på ældreplejen og personalet, der knokler for at gøre en forskel.

Det er ikke sensationspræget journalistik. Det er journalistisk nysgerrighed, omkring hvad fordomme kan gøre ved et fag. Det er et ønske om at give folk et mere oplyst og nuanceret billede.

TV Syd skriver selv, at det ikke er uvæsentligt at sætte lys på, hvad hjemmehjælperen rent faktisk laver, fordi manglende viden og fordomme om arbejdet netop er en af årsagerne til, at mange ikke vælger at tage en sosu-uddannelse.

Læs også

Vi mener, at det er altafgørende, at medier tager sit ansvar på sig for at skabe folkeoplysning frem for udelukkende at have fokus på sensationsjournalistik. På den måde kan vi skabe et mere nuanceret billede af faget og også vise de mange gode sider af det.

Programmet fra TV Syd lykkes med noget helt særligt: at skabe billeder på det vigtige relationsarbejde, der foregår mellem en borger og en sosu-medarbejder. Dét er nemlig sosu-hjælperen kerneydelse.

Alle kan da give en ældre borger et bad. Alle kan da gøre rent. Men svaret er nej. Det kan alle ikke.

Lisbeth Nørgaard
Formand, Danske Sosu-skoler

Det kræver faglighed at give et bad og gøre rent
Men hvorfor er det så svært at sætte ord på fagligheden i det relationelle arbejde? Det er det, fordi mange tror, at alle og enhver kan varetage sosu-hjælperens opgaver. Også ufaglærte.

Alle kan da passe en borger med demens. Alle kan da give en ældre borger et bad. Alle kan da gøre rent. Men svaret er nej. Det kan alle ikke. Og her har vi udfordringen, for det handler nemlig ikke kun om opgaven. Om at give bad eller gøre rent.

Det handler om måden, det bliver gjort på. Det handler om at skabe kontakt, handling og udvikling, hvor borgeren ikke bare er passiv modtager af en ydelse, men er med hele vejen og måske pludselig en dag kan noget selv, han eller hun ikke tidligere kunne.

Det er den stolthed og glæde, der lyser i den syge eller ældre borgers øjne, som mange sosu’er taler om. Det, der giver stolthed og glæde i faget. Men det er svært at sætte ord på den slags, og vi har endnu ikke formået at skabe et stærkt fagsprog, der kan forstås af omverdenen.

En faglig identitet og stolthed må gro indefra. Det kræver, at vi skaber nogle stærke, faglige miljøer på skolerne og i sektoren. Det styrker vi med et kontinuerligt fokus på gode muligheder for udvikling og kompetenceløft.

Dét vil drive den livslange læring. Lysten til at være nysgerrig og fortsat lære i hele arbejdslivet.

Temadebat

Hvordan sikrer vi fremtidens arbejdskraft i den offentlige sektor?

Der mangler arbejdskraft i den kommunale velfærd. Problemet er især markant, når det kommer til ældre- og plejesektoren, hvor andelen af ældre borgere kommer til at stige i årene fremover. Men rekrutteringsproblemet gør sig også gældende på børneområdet og i sundhedssektoren i regionerne.

Der er bred enighed om, at problemerne med rekruttering ikke udelukkende kan løses med flere penge. For hvad nytter det med mere luft i budgetterne, hvis kommunerne ikke kan tiltrække den nødvendige arbejdskraft?

Udfordringen med mangel på varme hænder var et vigtigt tema ved sidste års finanslovsforhandlinger, der blandt andet medførte, at flere ufaglærte ansatte nu kan få en social- og sundhedsuddannelse.

Finanslovens initiativer for at understøtte rekruttering til ældreområdet lægger sig oven i den såkaldte trepartsaftale, som FH, regeringen, KL og Danske Regioner indgik i november.

Nu er planen, at næste skridt skal tages i de nuværende forhandlinger om overenskomsterne for ansatte i den offentlige sektor.

Altinget benytter anledningen og spørger et hold af debattører: Har vi overhovedet et problem? Hvordan sikrer vi en høj kvalitet i fremtidens velfærd? Hvordan sørger vi for at sikre nok arbejdskraft i den kommunale velfærd? Hvem har ansvaret? Og hvilken rolle skal ny teknologi og private virksomheder spille?

Panelet består af:

Birgitte Vind (S), kommunal- og ældreordfører

Anni Matthiesen (V), kommunalordfører

Jette Gottlieb (EL), kommunal- og arbejdsmarkedsordfører

Holger Schou Rasmussen (S), borgmester Lolland Kommune

Sisse Marie Welling (SF), sundheds- og omsorgsborgmester Københavns Kommune

Jakob Scharff, Chef for Offentligt-Privat Samarbejde i Dansk Industri

Mona Striib, forbundsformand i FOA

Karsten Bo Larsen, forskningschef i Cepos

Alexander Grandt Petersen, vicedirektør i Cevea

Laust Høgedahl, lektor ved Center for Arbejdsmarkedsforskning på Aalborg Universitet

Flemming Ibsen, professor emeritus ved Center for Arbejdsmarkedsforskning på Aalborg Universitet

Elisa Rimpler, formand for BUPL

I Altingets temadebatter deltager en række aktører, som skriver debatindlæg om aktuelle emner.

Alle indlæg er alene udtryk for skribenternes holdning, og indlæg i Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected].

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00