Debat

Applaus: Hvis dansk kultur skal slå Silicon Valley, kræver det en storstilet indsats

Besparelser på tilskudsordninger giver ingen mening i en tid, hvor kulturen er presset som aldrig før. I stedet bør fokus være på en bred kulturpolitisk strategi, skriver Lene Struck-Madsen.

Selvom der er dele af kulturlivet, som nogle bruger mere end andre, og selvom vi har forskellig smag, så er der en generel stor opbakning i befolkningen til både kulturstøtte og kulturinstitutionerne, skriver Lene Struck-Madsen.
Selvom der er dele af kulturlivet, som nogle bruger mere end andre, og selvom vi har forskellig smag, så er der en generel stor opbakning i befolkningen til både kulturstøtte og kulturinstitutionerne, skriver Lene Struck-Madsen. Foto: Emil Hougaard/Ritzau Scanpix
Lene Struck-Madsen
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Da Kulturministeriet blev grundlagt i 1961 af Julius Bomholt, var det i bestræbelsen på at give alle borgere i landet mulighed for at opleve kunst og kultur.

Kunsten og kulturen skulle være et fælles privilegium og ikke kun for de få.

Det er en smuk tanke, som siden har præget vores kulturpolitik og danner grundstenene i det fundament, vores kulturinstitutioner er bygget på.

Spørgsmålet er om vi, borgere, er så ens i vores kulturpræferencer, at det kan være et succeskriterium i sig selv at være relevant for 'alle'.

Kulturelle coronasenfølger

Temadebat

Hvordan sikrer vi, at store dele af provinsen ikke ender som "kulturløse ørkener"?

Store dele af Danmark er ved at ende som "kulturløse ørkener", hvor det lokale bibliotek for længst har drejet nøglen om - og hvor mange biografer måske risikerer at følge efter. Sådan siger Altingets kulturskribent Niels Fried-Nielsen i hvert fald til Altinget Ajour. Derfor beder Altinget Kultur en række markante aktører på kulturområdet svare på, om danske kulturinstitutioner er gode nok til at sikre sammenhængskraft i landet. 

Debatpanelet kan findes her.

Om Altingets temadebatter:

Alle indlæg er alene udtryk for skribenternes egen holdning.

Altinget bringer kun debatindlæg, som udelukkende er skrevet til Altinget.

Har du lyst til at bidrage til debatten, er du velkommen til at sende det til debatansvarlig Ida Elmdal Thagesen på ida@altinget.dk eller til Altingets debatredaktion på debat@altinget.dk.

Eftervirkningerne af corona er stadig ved at blive kortlagt, og selvom nedlukningerne allerede er gledet ud af manges bevidsthed og erstattet af stigende priser på konsumvarer, el og gas, så har vi stadig ikke set de fulde konsekvenser af to års nedlukning.

På baggrund af de undersøgelser der i nedlukningsperioden blev udarbejdet, havde mange – jeg selv inklusive – en forventning om, at vi ville løbe mod teatre, spillesteder, festivaler og museer, som var vi Julie, der løb mod vores Romeo, så snart kulturinstitutionerne fik lov til at slå dørene op.

Virkeligheden er dog en lille smule mere kompleks – det er den jo desværre ofte. I løbet af foråret har vi set publikum feste til mega-events, som da Ed Sheeran spillede fire udsolgte koncerter og slog danmarksrekord med 150.000 solgte billetter.

Vi ser kulturinstitutioner, der slår billet- og salgsrekorder, mens andre melder om svigtende billetsalg. Det er et broget landskab, der præger kulturdanmark i øjeblikket.

Det er svært at hamle op med Netflix

De sidste ti års teknologiske udvikling har påvirket vores forbrug i alle aspekter af hverdagen.

Netflix-modeller, hvor AI analyserer vores faktiske forbrug og derfra målretter nye tilbud for at holde os på kanalen, har skabt et forbrugersamfund, hvor vi er blevet vant til at få tilbudt produkter, der er skræddersyet til vores behov og smag, og vi får dem serveret direkte i vores feed – hele tiden.

Det er den virkelighed, som kulturinstitutioner ser ind i – og det er det, de konkurrerer med.

Det er en barsk virkelighed, for antallet af danske kulturinstitutioner, der har ressourcerne til at omlægge et produktions- og kommunikationsapparat til at konkurrere med det, kan tælles på mindre end én finger.

Det er dog ikke ensbetydende med, at vi så skal give op og kaste håndklædet i ringen.

Dansk kultur nyder stadig bred opbakning

De offentligt støttede kulturinstitutioner har via skattebilletten en forpligtigelse til at sikre, at deres tilbud når bredt ud og rammer en stor og mangfoldig del af befolkningen.

Mens jeg har siddet og skrevet dette indlæg, så har konkurrenterne i Silicon Valley fundet nye måder at holde på vores opmærksomhed.

Lene Struck-Madsen, leder, Applaus

Men den mere komplekse virkelighed kræver en mere nuanceret kulturpolitisk strategi og forståelse for borgerne.

Det kræver en større og mere dybdegående strategi, samarbejde og fokus på publikum på tværs af kulturbranchen og på tværs af myndigheder og instanser.

Frem for at skære i tilskudsordninger til et i forvejen presset kulturliv, så er det nødvendigt at koordinere indsatser og sikre sammenhængskraften.

Det er den eneste vej frem, for mens jeg har siddet og skrevet dette indlæg, så har konkurrenterne i Silicon Valley fundet nye måder at holde på vores opmærksomhed.

Ét sted det danske kulturliv er foran på point – det er på opbakningen i befolkningen.

For selvom der er dele af kulturlivet, som nogle bruger mere end andre, og selvom vi har forskellig smag og nogle foretrækker at gå til koncert frem for museum, så er der en generel stor opbakning i befolkningen til både kulturstøtte og kulturinstitutionerne.
Det er værd at huske på.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Lene Struck-Madsen

Leder, Applaus
Cand.mag. i dramaturgi og journalistisk formidling (Aarhus Uni. 2011)