Ida Auken
 svarer 
Jakob Ellemann-Jensen

Ida Auken (R) spørger miljø- og fødevareministeren, Jakob Ellemann-Jensen, om resultaterne fra rapporten Environment International, Volume 121, Part 1, December 2018, s. 973-980 er indarbejdet i lovforslagets afsnit om de miljømæssige konsekvenser

Ministersvar er robotgenereret indhold, der oprettes automatisk på basis af Folketingets database over de spørgsmål, der stilles af Folketingets medlemmer og besvares af regeringens ministre. Overskrifterne er skrevet af Altinget. Altinget tager forbehold for fejl i indholdet.

L 191, Spørgsmål 11
Er resultaterne fra undersøgelsen “Assessment of impact of traffic-related air pollution on morbidity and mortality in Copenhagen Municipality and the health gain of reduced exposure”, Environment International, Volume 121, Part 1, December 2018, s. 973-980 indarbejdet i lovforslagets afsnit om de miljømæssige konsekvenser?

Svar fra tirsdag den 9. april 2019
De miljømæssige konsekvenser beskrevet i L 1 91 om skærpede miljøzoner til tunge køretøjer og v arebiler er baseret på beregninger foretaget af Det Nationale Center for Miljø og Energi (DCE) på Aarhus Univ ersitet, som er oversendt til udv alget den 5. oktober 2018, jf. MOF alm. del – bilag 1 8.

DCE anv ender viden om helbredseffekter fra udendørs luftforurening koblet med målinger af luftkv alitet og emissionsopgørelser og avancerede luftforureningsmodeller til at beregne helbredseffekter og omkostninger, som følge af luftforurening.

DCE samarbejder løbende med det sundhedsfaglige miljø i Danmark, herunder Sundhedsstyrelsen, Københavns Univ ersitet m.fl., som løbende følger med i den v idenskabelige litteratur om luftforurening, herunder forskning i helbredseffekter af NO 2 , fine partikler (PM2,5) og antallet af ultrafine partikler (PM0,1 ) mm. og justerer løbende i deres modeller for helbredseffekter af luftforurening i Danmark.
0:000:00