svarer 
Jakob Ellemann-Jensen

Miljø- og Fødevareudvalget spørger miljø- og fødevareministeren, Jakob Ellemann-Jensen, om kommentar til henvendelse af 9/4-19 fra Dansk Persontransport om at forslaget står i vejen for grøn omstilling af busserne

Ministersvar er robotgenereret indhold, der oprettes automatisk på basis af Folketingets database over de spørgsmål, der stilles af Folketingets medlemmer og besvares af regeringens ministre. Overskrifterne er skrevet af Altinget. Altinget tager forbehold for fejl i indholdet.

L 191, Spørgsmål 13
Vil ministeren kommentere henvendelsen af 9/4-19 fra Dansk Persontransport om at forslaget står i vejen for grøn omstilling af busserne, jf. L 191 - bilag 6?

Svar fra mandag den 15. april 2019
Dansk Persontransport understreger i deres ny e henvendelse, at de støtter en skærpelse af miljøzonekravene, som foreslået i lov forslaget og en grøn omstilling af busflåden. Samtidig peger de på et behov for, at lovforslaget justeres, så trafikselskaber og kommuner får mulighed for at tilrettelægge en fornuftig ov ergang til fremtidens busser. Dette kunne f.eks. ske v ed at dispensere for miljøzonekravene i de tilfælde, hv or der planlægges overgang til emissionsfri buskørsel, men som ikke kan nås indenfor tidsfristerne i lov forslaget.

Busser står for en relativ stor andel af luftforureningen i by erne, som hvert år medfører en række sy gdomstilfælde og for tidlig død i Danmark. Sodpartikler anses for særligt sundhedsskadelige, og WHO v urderede i 201 2, at dieselsod er kræftfremkaldende. Regeringen har i Klima- og luftudspillet lagt op til en grøn omstilling af rutebusserne for at nedbringe C 2 -udledningen og for at forbedre luftkv aliteten. Miljøzoner er et v igtigt initiativ i den henseende.

I lov forslaget er der som under de nuværende regler mulighed for at eftermontere et partikelfilter og dermed fortsat få adgang til miljøzonerne. I relation til dispensationsmuligheder v il tildeling af dispensationer, som tidligere oplyst, skulle bero på en konkret v urdering og ikke som en generel dispensation i forbindelse med en lov proces. Jeg henviser i øv rigt til sv ar på spørgsmål 1 til L 1 91 .

Dansk Persontransport påpeger slutteligt, at de gerne så, at køretøjer af ty pen Env ironmentally Enhanced V ehicle (EEV køretøjer) blev sidestillet med Euro 6 køretøjer og derfor ikke omfattet af miljøzonerne. EEV -køretøjer har imidlertid ikke en grænseværdi for udledning af antal partikler, og det v il derfor ikke v ære hensigtsmæssigt ud fra en miljømæssig betragtning, hv is de blev sidestillet med Euro 6 køretøjer. De v il dog fortsat ved eftermontering af et partikelfilter kunne få adgang til miljøzonerne.
0:000:00