Miljø- og Fødevareudvalget spørger miljø- og fødevareministeren, Jakob Ellemann-Jensen, om kommentar til henvendelse af 9/4-19 fra Dansk Persontransport om at forslaget står i vejen for grøn omstilling af busserne
Ministersvar er robotgenereret indhold, der oprettes automatisk på basis af Folketingets database over de spørgsmål, der stilles af Folketingets medlemmer og besvares af regeringens ministre. Overskrifterne er skrevet af Altinget. Altinget tager forbehold for fejl i indholdet.
Busser står for en relativ stor andel af luftforureningen i by erne, som hvert år medfører en række sy gdomstilfælde og for tidlig død i Danmark. Sodpartikler anses for særligt sundhedsskadelige, og WHO v urderede i 201 2, at dieselsod er kræftfremkaldende. Regeringen har i Klima- og luftudspillet lagt op til en grøn omstilling af rutebusserne for at nedbringe C 2 -udledningen og for at forbedre luftkv aliteten. Miljøzoner er et v igtigt initiativ i den henseende.
I lov forslaget er der som under de nuværende regler mulighed for at eftermontere et partikelfilter og dermed fortsat få adgang til miljøzonerne. I relation til dispensationsmuligheder v il tildeling af dispensationer, som tidligere oplyst, skulle bero på en konkret v urdering og ikke som en generel dispensation i forbindelse med en lov proces. Jeg henviser i øv rigt til sv ar på spørgsmål 1 til L 1 91 .
Dansk Persontransport påpeger slutteligt, at de gerne så, at køretøjer af ty pen Env ironmentally Enhanced V ehicle (EEV køretøjer) blev sidestillet med Euro 6 køretøjer og derfor ikke omfattet af miljøzonerne. EEV -køretøjer har imidlertid ikke en grænseværdi for udledning af antal partikler, og det v il derfor ikke v ære hensigtsmæssigt ud fra en miljømæssig betragtning, hv is de blev sidestillet med Euro 6 køretøjer. De v il dog fortsat ved eftermontering af et partikelfilter kunne få adgang til miljøzonerne.