Rasmus Prehn
 svarer 
Ole Birk Olesen

Rasmus Prehn (S) spørger transport-, bygnings- og boligministeren, Ole Birk Olesen, om teknisk bistand til udarbejdelse af et ændringsforslag om, at bødeniveauet for alvorlige sikkerhedskritiske fejl og mangler ved tunge køretøjer fastholdes på det gældende niveau for chaufførernes vedkommende

Ministersvar er robotgenereret indhold, der oprettes automatisk på basis af Folketingets database over de spørgsmål, der stilles af Folketingets medlemmer og besvares af regeringens ministre. Overskrifterne er skrevet af Altinget. Altinget tager forbehold for fejl i indholdet.

L 202, Spørgsmål 1
Vil ministeren yde teknisk bistand til at udarbejde et ændringsforslag om, at bødeniveauet for alvorlige sikkerhedskritiske fejl og mangler ved tunge køretøjer fastholdes på det gældende niveau for chaufførernes vedkommende? Forslaget indebærer således, at bødeniveauet ved de nævnte overtrædelser alene forhøjes for ejerne og ikke for chaufførerne.

Svar fra fredag den 26. april 2019
Vil ministeren yde teknisk bistand til at udarbejde et ændringsforslag om, at bødeniveauet for alvorlige sikkerhedskritiske fejl og mangler ved tunge køretøjer fastholdes på det gældende niveau for chaufførernes vedkommende? Forslaget indebærer således, at bødeniveauet ved de nævnte overtrædelser alene forhøjes for ejerne og ikke for chaufførerne.

Svar:

Et ændringsforslag med det af spørgeren ønskede indhold kan udfærdiges således:

“Æ n d r i n g s f o r s l a g til Forslag til lov om ændring af færdselsloven (Forhøjelse af bødeniveauet for alvorlige sikkerhedskritiske fejl og mangler ved tunge motorkøretøjer og for ulovlig støj fra motordrevne køretøjer) (L 202) f …, § 118 ændres »§ 67, stk.

1-3,« til: »§ 67, stk. 1 og 2, som begås af ejeren eller den person (brugeren), som har varig rådighed over køretøjet, «

[Begrænsning af det forhøjede bødeniveau til kun at gælde ejeren]

Side Bemærkninger §1 Til nr. 1 Ændringsforslaget indebærer, at det foreslåede forhøjede bødeniveau for alvorlige sikkerhedskritiske fejl og mangler ved tunge køretøjer alene vil finde anvendelse i forhold til ejeren eller den person (brugeren), som har varig rådighed over køretøjet. Bødeniveauet hæves således ikke i forhold til føreren af køretøjet. Førerens overtrædelser af færdselslovens § 67, stk. 3, vil derfor fortsat skulle straffes med bøde, der for føreren efter gældende praksis som udgangspunkt udmåles til 1.000 kr. Dette vil også gælde i tilfælde, hvor der måtte være tale om alvorlige sikkerhedskritiske fejl og mangel ved tunge køretøjer.”
0:000:00