svarer 
Karsten Lauritzen

Skatteudvalget spørger skatteministeren, Karsten Lauritzen, om kommentar til henvendelsen af 25/4-19 fra AutoBranchen Danmark om foretræde om afskaffelse af selvanmelderordningen for eksport af køretøjer

Ministersvar er robotgenereret indhold, der oprettes automatisk på basis af Folketingets database over de spørgsmål, der stilles af Folketingets medlemmer og besvares af regeringens ministre. Overskrifterne er skrevet af Altinget. Altinget tager forbehold for fejl i indholdet.

L 223, Spørgsmål 2
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 25. april 2019 fra AutoBranchen Danmark om foretræde om afskaffelse af selvanmelderordningen for eksport af køretøjer, jf. L 223 - bilag 4.

Svar fra onsdag den 1. maj 2019
De vedlagte henvendelser fra AutoBranchen vedrører en henvendelse af 23. april 2019 fra Yupex Trading A/S, der eksporterer brugte køretøjer, og en henvendelse af 25. april 2019 udarbejdet af TVC Advokatfirma til Yupex Trading A/S.

I henvendelsen fra Yupex Trading A/S anfører selskabet, at årsagerne til problemerne på eksportområdet bl.a. skyldes SKATs manglende kontrol af området. Selskabet påpeger derudover, at Aftale om styrket regelefterlevelse på motorområdet af 2. april 2019 vil medføre en række konsekvenser, herunder tab af private arbejdspladser i eksportbranchen bl.a. pga. udflagning af eksportvirksomheder, øget beskatning af borgerne, da prisen for gebyrer vil blive overvæltet til forbrugere, øget forurening og dårligere trafiksikkerhed, da den danske bilpark vil blive ældre, samt en sag ved EU-Domstolen, som Danmark vil tabe.

Hertil bemærkes, at det ved Rigsrevisionens undersøgelse af eksportområdet og Skatteministeriets egen evaluering af området er konstateret, at der desværre er et generelt problem med regelefterlevelsen for en stor del af virksomhederne, der eksporterer brugte køretøjer.

Regeringen (Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti) samt Dansk Folkeparti, Socialdemokratiet, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Alternativet indgik derfor Aftale om styrket regelefterlevelse på motorområdet.

Aftalen har til formål at styrke motorområdet, herunder øge regelefterlevelsen og mindske risikoen for svig.

Som et element heri afskaffes selvanmelderordningen på eksportområdet Det er blevet anset for nødvendigt at gennemføre elementerne i aftalen – til trods for de konsekvenser det vil have for de berørte erhverv – for at imødegå de konstaterede udfordringer med manglende regelefterlevelse.

Henvendelsen fra TVC Advokatfirma af 25. april 2019 vedrører ligeledes Aftale om styrket regelefterlevelse på motorområdet af 2. april 2019, herunder særligt finansieringen af afskaffelsen af selvanmelderordningen. TVC Advokatfirma bemærker, at der ifølge aftalen bl.a. vil blive indført et omkostningsdækkende gebyr på ca. 1.900 kr. ved eksport af brugte køretøjer fra den 1. januar 2020, at der vil blive indført et omkostningsdækkende gebyr på ca.

20 kr. pr. toldsyn, og at reglen om at forhøje afgiftsrefusionen med 400 kr. ved toldsyn afskaffes.

TVC Advokatfirma mener, at tiltagene, herunder navnlig indførelse af gebyret på ca.

1.900 kr., vil stride mod reglerne om fri bevægelighed for varer i Traktaten om den Europæiske Unions Funktionsmåde (TEUF). TVC Advokatfirma henviser i den sammenhæng til EU-Domstolens dom af 19. september 2017 i sag C-552/15, hvor EU-Domstolen b tog stilling til, hvorvidt et administrationsgebyr på 500 euro ved tilbagebetaling af registreringsafgift i Irland var foreneligt med reglerne om fri udveksling af tjenesteydelser.

I dommen, som TVC Advokatfirma henviser til, fastslog EU-Domstolen, at det var i strid med reglerne om den fri udveksling af tjenesteydelser, at der efter de irske regler for registreringsafgift skulle betales fuld registreringsafgift ved indregistrering af et køretøj, der i en tidsbegrænset periode var leaset eller lejet i en anden medlemsstat.

Irland havde henvist til, at der efter de irske regler kunne kræves tilbagebetaling af for meget betalt registreringsafgift ved leasingaftalens udløb. EU-Domstolen fastslog imidlertid, at de irske regler var i strid med reglerne om den fri udveksling af tjenesteydelser, fordi der ikke kunne kræves renter ved tilbagebetalingen af det for meget betalte beløb, og fordi der ved tilbagebetalingen skulle fradrages et administrationsgebyr på 500 euro. Særligt for så vidt angår administrationsgebyret fremhævede EU-Domstolen, at Irland havde udformet sin ordning for opkrævning af registreringsafgift således, at tilbagebetaling af en del af afgiften i visse situationer var uundgåelig, og at de omkostninger, der er forbundet med udformningen af en sådan ordning, ikke kan finansieres ved at foretage fradrag i de beløb, der tilkommer de personer, som har krav på tilbagebetaling.

Dommen vedrørte således EU-rettens regler om den fri udveksling af tjenesteydelser (indgåelse af grænseoverskridende leasing- og lejeaftaler), jf. TEUF artikel 56, og ikke eksport af køretøjer, sådan som TVC Advokatfirma hævder. Det følger af den danske registreringsafgiftslov, at leasingselskaber kan vælge at betale forholdsmæssig registreringsafgift af leasingkøretøjer, der registreres med henblik på tidsbegrænset anvendelse her i landet. De danske regler er således indrettet på en måde, så der bliver taget hensyn til leasingaftalers varighed, og de er derfor i overensstemmelse med de krav, som EU-Domstolen opstiller i dommen.

Den nævnte dom vedrører desuden kun spørgsmålet, om der kan fratrækkes et administrationsgebyr, når der består en EU-retlig forpligtelse til tilbagebetaling af registreringsafgifter. Den kan derimod ikke tages til indtægt for, at EU-retten indeholder et forbud mod opkrævning af gebyrer, når en medlemsstat – uden at der består en EU-retlig forpligtelse hertil – foretager refusion af nationale registreringsafgifter i forbindelse med eksport af køretøjer.

Det bemærkes, at Højesteret ved dom af 16. august 2016 (Yupex Trading A/S mod Skatteministeriet) har fastslået, at det ikke følger af EU-retten, at der skal ydes afgiftsrefusion i tilfælde af eksport af køretøjer til en anden medlemsstat.

Da et krav på godtgørelse af dansk registreringsafgift i forbindelse med eksport af brugte biler ikke følger af EU-retten, vurderes der heller ikke at være grundlag for – under henvisning til de EU-retlige principper om fri bevægelighed for varer (eller tjenesteydelser)

– at anfægte de finansieringstiltag i Aftale om styrket regelefterlevelse af motorområdet af 2. april 2019, som vil påvirke ansøgere, der benytter sig af eksportgodtgørelsesordningen.

Endelig bemærkes det, at beslutningen om at indføre et omkostningsdækkende gebyr på 1.900 kr. ved eksport af brugte køretøjer og et omkostningsdækkende gebyr på ca. 20 kr.

pr. toldsyn ikke udmøntes ved dette lovforslag.

0:000:00