Peter Skaarup
 svarer 
Nick Hækkerup

Peter Skaarup (DF) spørger justitsministeren, Nick Hækkerup, om et ændringsforslag, der indeholder et krav om, at Kriminalforsorgen ad egen drift skal orientere modtager af en person, der afsoner en voldsdom med vilkår om samfundstjeneste

Ministersvar er robotgenereret indhold, der oprettes automatisk på basis af Folketingets database over de spørgsmål, der stilles af Folketingets medlemmer og besvares af regeringens ministre. Overskrifterne er skrevet af Altinget. Altinget tager forbehold for fejl i indholdet.

L 10, Spørgsmål 15
Vil ministeren som teknisk bistand udarbejde et ændringsforslag, der indeholder et krav om, at Kriminalforsorgen ad egen drift skal orientere modtager af en person, der afsoner en voldsdom med vilkår om samfundstjeneste, om, hvilken kriminalitet den pågældende har begået.

Svar fra tirsdag den 26. november 2019
1.

Justitsministeriet har forstået spørgsmålet således, at der ønskes teknisk bistand til at udarbejde et ændringsforslag om, at kriminalforsorgen skal orientere arbejdsstedet, hvor samfundstjeneste skal udføres, om personfarlig kriminalitet, som den pågældende er blevet dømt for ved den betingede dom med vilkår om samfundstjeneste.

2.

Justitsministeriet kan oplyse, at en dom med vilkår om samfundstjeneste sendes af retten til kriminalforsorgsområdet til fuldbyrdelse. Kriminalforsorgsområdet indgår herefter aftale med et arbejdssted om afvikling af samfundstjenesten. Kriminalforsorgsområdet indgår endvidere aftale med arbejdsstedet og den dømte om afviklingstider.

For at sikre, at den dømte får afviklet samfundstjenesten i overensstemmelse med den idømte straf, foretager kriminalforsorgsområdet en grundig matchning af den dømte og arbejdsstedet, inden afvikling af samfundstjeneste påbegyndes.

Kriminalforsorgsområdet lægger vægt på oplysninger om den dømtes personlige forhold, herunder helbredsmæssige forhold og personlige kvalifikationer, samt oplysninger om kriminalitetens art i forhold til at finde et passende arbejdssted til den pågældende. Endvidere lægges vægt på forholdene på arbejdsstedet, hvilke kontaktpersoner der er på stedet, og hvilke krav arbejdsstedet har til den, der skal afvikle samfundstjeneste. I den forbindelse tages der højde for, om arbejdsstedet ikke ønsker samfundstjenere, der har begået bestemte former for kriminalitet som for eksempel tyveri eller vold.

Det er således arbejdsstedet, der sætter rammerne for, hvilke samfundstjenere arbejdsstedet vil være samfundstjenestested for.

Hvis arbejdsstedet derudover helt konkret ønsker at få den dømtes kriminalitet oplyst, kan dette ske med den dømtes samtykke. Såfremt den dømte ikke samtykker, vil kriminalforsorgen finde et andet arbejdssted.

2 3.

Samfundstjeneste kan være et vigtigt værktøj til at resocialisere dømte kriminelle, men det er også vigtigt, at arbejdsstedet er tryg ved at modtage personer, der er idømt betinget dom med vilkår om samfundstjeneste. Der skal i processen tages højde for, at arbejdsstedet kan have en berettiget interesse i ikke at modtage domfældte, der har begået bestemte former for kriminalitet, eksempelvis vold.

Som beskrevet ovenfor er det også allerede tilfældet i dag, og det er derfor min opfattelse, at der allerede i dag tages tilstrækkeligt hensyn til arbejdsstedet.

På den baggrund kan jeg ikke støtte et ændringsforslag om, at kriminalforsorgen skal orientere arbejdsstedet om personfarlig kriminalitet, som den pågældende er blevet dømt for ved den betingede dom med vilkår om samfundstjeneste.

Det bemærkes i øvrigt, at det følger af straffuldbyrdelseslovens § 102, at justitsministeren fastsætter regler om gennemførelse af vilkår om samfundstjeneste. Hvis man måtte ønske at indføre den ordning, der efterspørges i spørgsmålet, vil dette således kunne ske administrativt.

4.

Et ændringsforslag, som indebærer, at kriminalforsorgen skal orientere arbejdsstedet om personfarlig kriminalitet, som den pågældende er blevet dømt for ved den betingede dom med vilkår om samfundstjeneste, kan formuleres på følgende måde:

Ændringsforslag til lov om ændring af straffeloven (Begrænsning af brugen af betinget dom med vilkår om samfundstjeneste i sager om vold) (L 10) f (…):

Til titlen 1) Titlen affattes således »Forslag til Lov om ændring af straffeloven og lov om fuldbyrdelse af straf 3 (Begrænsning af brugen af betinget dom med vilkår om samfundstjeneste i sager om vold mv.)” [Konsekvensændring som følge af indsættelsen af en ny § 2]

Ny paragraf 2) Efter § 1 indsættes som ny paragraf:

»§ 01 I lov om fuldbyrdelse af straf, jf. lovbekendtgørelse nr. 1491 af 13. december 2017, som ændret ved § 1 i lov nr. 713 af 8. juni 2018, § 2 i lov nr. 1540 af 18. december 2018, § 1 i lov nr. 1541 af 18. december 2018 og § 9 i lov stk. 5:

»Stk.

5.

Forinden endelig aftale om afvikling af samfundstjeneste indgås med arbejdsstedet, skal kriminalforsorgen orientere arbejdsstedet om personfarlig kriminalitet, som den pågældende er dømt for ved den betingede dom med vilkår om samfundstjeneste.«

[Indførelse af pligt for kriminalforsorgen til at orientere et arbejdssted om personfarlig kriminalitet, som den pågældende er blevet dømt for ved den betingede dom med vilkår om samfundstjeneste]

Til § 3 3) Paragraffen affattes således:

Ȥ

3 Loven gælder ikke for Grønland og Færøerne, men § 2 kan ved kongelig anordning helt eller delvis sættes i kraft for Færøerne med de ændringer, som de færøske forhold tilsiger.«

[Konsekvensændring som følge af indsættelsen af en ny § 2]

Bemærkninger til nr. 1 Der er tale om en konsekvensændring af lovforslagets titel som følge af, at der foreslås indsat en ny § 2 i lovforslaget, hvor der foretages en ændring af lov om fuldbyrdelse af straf.

Bemærkninger til nr. 2 4 Med ændringsforslaget fremgår det, at kriminalforsorgen skal orientere arbejdsstedet om personfarlig kriminalitet, som den pågældende er dømt for ved den betingede dom med vilkår om samfundstjeneste.

Orienteringen skal således alene ske, hvis pågældende er dømt for personfarlig kriminalitet, herunder vold.

Orienteringen vedrører alene information om kriminalitetens art i den dom, der danner grundlag for den samfundstjeneste, der skal afvikles hos arbejdsstedet. Kriminalitetens art kan f.eks. være oplysning om, at den pågældende er dømt for vold efter straffelovens § 244, stk. 1.

Oplysningen skal gives til arbejdsstedet inden endelig aftale om afvikling af samfundstjeneste indgås.

Bemærkninger til nr. 3 Lov om fuldbyrdelse af straf kan ved kongelig anordning helt eller delvis sættes i kraft for Færøerne med de ændringer, som de færøske forhold tilsiger.

Det foreslås derfor, at territorialbestemmelsen i lovforslaget ændres som konsekvens af, at der foreslås indsat en ny § 2 i lovforslaget.

5
0:000:00