Kathrine Olldag
 svarer 
Morten Bødskov

Kathrine Olldag (R) spørger skatteministeren, Morten Bødskov, om antallet af virksomheder, der omfattes af CFC-beskatning med i) gældende regler

Ministersvar er robotgenereret indhold, der oprettes automatisk på basis af Folketingets database over de spørgsmål, der stilles af Folketingets medlemmer og besvares af regeringens ministre. Overskrifterne er skrevet af Altinget. Altinget tager forbehold for fejl i indholdet.

L 48, Spørgsmål 52
Ministeren bedes redegøre for, antallet af virksomheder, der omfattes af CFC-beskatning med i) gældende regler, ii) de i lovforslaget foreslåede regler og iii) de i lovforslaget foreslåede regler, men med tilføjelse af en partiel substanstest, som beskrevet i spørgsmål 45. Såfremt det ikke er muligt, at opgøre eksakt, bedes ministeren estimere antallet af virksomheder. Endvidere ønskes der et overblik over, hvilke aktiviteter der omfattes af CFC-beskatning i de tre scenarier.

Svar fra mandag den 3. februar 2020
Indledningsvis bemærkes, at CFC-reglerne er værnsregler, der skal understøtte, at værdier skabt i Danmark også beskattes her i landet. Formålet med reglerne er således ikke at ramme virksomhederne, men at forhindre, at de udviser en adfærd, der kan underminere det danske selskabsskatteprovenu.

Et udtræk i Skatteministeriets systemer viser, at ca. 50 moderselskaber i 2017 var omfattet af de nuværende regler om CFC-beskatning.

Der foreligger ikke et grundlag, der muliggør en kvantitativ vurdering af, hvor mange moderselskaber der yderligere vil blive omfattet af reglerne, hvis det fremsatte lovforslag vedtages, herunder hvis der indføres en partiel substanstest som foreslået i spm. 45. Dette vil afhænge af de enkelte virksomheders adfærd. Antallet vurderes dog at være relativt begrænset.

Hvad angår spørgsmålet om, hvilke aktiviteter, der beskattes under de 3 scenarier, bemærkes, at de danske CFC-regler er baseret på, at danske moderselskaber beskattes af indkomsten i et datterselskab, når en nærmere angivet andel af datterselskabets samlede indkomst falder inden for de indkomstkategorier, der anses for CFC-indkomst.

Den nævnte grænse er efter de gældende regler (scenarie 1), at der sker CFC-beskatning, når mindst 1/2 af datterselskabets samlede indkomst er CFC-indkomst. Denne grænse skal efter skatteundgåelsesdirektivets minimumskrav ændres til 1/3, og den nye grænse vil derfor finde anvendelse i både scenarie 2 og 3.

Hvad angår de omfattede indkomstkategorier medregnes finansiel indkomst (fx renteindtægter og -udgifter samt kursgevinster og -tab) i alle 3 scenarier som CFC-indkomst.

I relation til indkomst af immaterielle aktiver er forskellene mellem gældende regler (scenarie 1) og reglerne foreslået i L 48 (scenarie 2) skitseret nedenfor i tabel 1.

Tabel 1. Beskatning af immaterielle aktiver efter CFC-reglerne Beskatning CFC-indkomst Gældende regler (scenarie 1) Royalties og indkomst ved afståelse af immaterielle aktiver.

L 48 (scenarie 2) Al indkomst af immaterielle aktiver, der er erhvervet fra et andet land.

- Al indkomst af immaterielle aktiver, der er udviklet ved forskning af koncernforbundne selskaber i andre lande.

(Er et immaterielt aktiv erhvervet, er der altid fradrag/afskrivninger på anskaffelsessummen) kke CFC-indkomst - Royalties af egen-oparbejdede immaterielle aktiver, når indkomsten ikke oppebæres fra et koncernforbundet selskab.

- Al indkomst af egen-oparbejdede immaterielle aktiver.

- Al indkomst af immaterielle aktiver oparbejdet i samme land.

- Al indkomst af immaterielle aktiver, der er udviklet ved forskning fra uafhængige.

- Al indkomst af immaterielle aktiver, der er ejet af et selskab på opkøbstidspunktet, hvis selskabets aktiver ikke i overvejende grad er CFC-aktiver (mere end 50 pct.), dvs. finansielle aktiver og overførte immaterielle aktiver.

Skatteministeriet I scenarie 3 vil der med hensyn til indkomst af immaterielle aktiver, der ikke allerede er CFC-indkomst efter gældende regler, kun ske beskatning, hvis datterselskabet er uden substans. Der vil derudover afhænge af den nærmere udformning af regelsættet, i hvilket omfang indkomst af immaterielle aktiver beskattes, jf. svaret på spm. 45. Det er derfor på det foreliggende grundlag ikke muligt præcist at angive, i hvilket omfang indkomst af immaterielle aktiver vil skulle anses for CFC-indkomst i scenarie 3.

0:000:00