Fatma Øktem
 svarer 
Astrid Krag

Fatma Øktem (V) spørger social- og indenrigsministeren, Astrid Krag, hvad udgifterne er ved at ligestille mænd og kvinder ift. til behandlingstilbuddet om 10 timers psykologbehandling

Ministersvar er robotgenereret indhold, der oprettes automatisk på basis af Folketingets database over de spørgsmål, der stilles af Folketingets medlemmer og besvares af regeringens ministre. Overskrifterne er skrevet af Altinget. Altinget tager forbehold for fejl i indholdet.

L 173, Spørgsmål 12
Vil ministeren oplyse, hvad udgifterne er ved at ligestille mænd og kvinder ift. til behandlingstilbuddet om 10 timers psykologbehandling, således at det sikres, at mænd, der har ophold på et mandecenter/i et botilbud efter servicelovens § 110, og som har været udsat for vold, trusler om vold, eller tilsvarende krise i relation til familie- eller samlivsforhold, tilbydes 10 samtaler med psykolog på lige fod med kvinder, og hvad udgifterne er ved at tilbyde børn, der ledsager deres far under et ophold på et tilbud efter servicelovens § 110, psykologbehandling mellem fire og ti timer?

Svar fra tirsdag den 9. juni 2020
”Vil ministeren oplyse, hvad udgifterne er ved at ligestille mænd og kvinder ift. til behandlingstilbuddet om 10 timers psykologbehandling, således at det sikres, at mænd, der har ophold på et mandecenter/i et botilbud efter servicelovens § 110, og som har været udsat for vold, trusler om vold, eller tilsvarende krise i relation til familie- eller samlivsforhold, tilbydes 10 samtaler med psykolog på lige fod med kvinder, og hvad udgifterne er ved at tilbyde børn, der ledsager deres far under et ophold på et tilbud efter servicelovens § 110, psykologbehandling mellem fire og ti timer?” Svar:

Servicelovens § 110 (forsorgshjem mv.) vedrører boformer til midlertidigt ophold for personer med særlige sociale problemer, som ikke har eller ikke kan opholde sig i egen bolig, og som har behov for botilbud og for tilbud om aktiverende støtte, omsorg og efterfølgende hjælp.

I 2018 tog 5.016 mænd ophold på et § 110 tilbud.

1 Der er imidlertid ikke data om, hvor mange af disse mænd der har været udsat for vold, da tilbuddene ikke indberetter, om opholdet skyldes vold. Vi kender derfor ikke antallet af voldsramte mænd på § 110-tilbud, hvorfor nedenstående skøn er behæftet med betydelig usikkerhed.

For at kunne belyse de økonomiske konsekvenser kan der til illustration tages afsæt i målgruppen for de såkaldte mandecentre, som er et tilbud i privat regi under § 110.

Mandecentrene henvender sig særligt til mænd i krise, herunder voldsudsatte mænd.

Tal viser, at 28 pct. af mændene på mandecentre har været udsat for vold i nære relationer.

2 Grundet mandecentrenes fokus på bl.a. mænd udsat for vold tages der som et groft skøn udgangspunkt i, at andelen af alle mænd med ophold på et § 110 tilbud, som har været udsat for "vold, trusler om vold eller tilsvarende krise i relation til familie- eller samlivsforhold", vil være halvt så stor som andelen på mandecentrene. Det svarer til, at ca. 14 pct. af alle mænd på et § 110 tilbud og dermed 702 mænd vil kunne få ret til 10 timers psykologhjælp.

Danmarks Statistik og egne beregninger.

Andelen af voldsramte mænd og antallet af børn pr. mand i eksisterende private tilbud til mænd i krise stammer fra Socialstyrelsens rapport ”Årsstatistik 2014 - Mænd på mandecenter og mandekrisecenter” (2016) 2 Tabel 1 Anslået antal mænd udsat for vold i nære relationer på § 110 Anslået antal mænd udsat for vold i nære relationer på § 110 tilbud Mænd med ophold på § 110 tilbud i 2018 Anslået andel af mænd udsat for vold i nære relationer 5.016 14 pct.

702 Kilde:

Danmarks Statistik og egne beregninger.

Skønnet er behæftet med betydelig usikkerhed. Det er muligt, at andelen af mænd, der rapporterer, at de har været udsat for partnervold, vil stige som følge af tilbud om psykologhjælp. Der skal endvidere tages forbehold for, at der i regneeksemplet er taget udgangspunkt i tal fra 2014, hvorfor tallene kan have ændret sig over tid.

I den videre beregning tages der afsæt i de forhandlede økonomiske konsekvenser i forbindelse med lovforslag om psykologbehandling til kvinder, der tager ophold på kvindekrisecentre (efter servicelovens § 109).

Dertil kommer kommunal sagsbehandlingstid i forbindelse med visitation til ordningen. I det "vold, trusler om vold eller tilsvarende krise i relation til familie- eller samlivsforhold" ikke indgår som visitationskriterium for § 110 tilbud, må det forventes, at der er tale om en mere omfattende visitation end på tilbud efter § 109, hvor fysisk eller psykisk vold er en forudsætning for ophold. Dels vil boformslederen, som i dag træffer afgørelse om optag på et § 110 tilbud, skulle identificere mænd udsat for vold i nære relationer, dels vil kommunen skulle tage en række sagsbehandlingsskridt for at kunne træffe afgørelse om psykologhjælp.

Dermed antages der samlet set at være tale 0m en enhedsudgift på ca. 8.000 kr. årligt.

Og med afsæt heri skønnes forslaget med væsentlige forbehold at indebære merudgifter på ca. 5,4 mio. kr. årligt (2020-pl). Det bemærkes dertil, at indførelse af ret til psykologhjælp til mænd udsat for vold i nære relationer på et § 110 tilbud vurderes at kunne medføre øget efterspørgsel efter ophold.

Antages der endvidere, at der er halvt så mange børn pr. mand generelt på § 110 som på mandecentrene, nemlig ét barn pr. tyvende mand, svarer det til 251 børn. Forudsættes samme udgift pr. barn som i børnepsykologordningen efter § 109, vil det medføre merudgifter på ca. 1,0 mio. kr. årligt, hvis børnene også skal have ret til psykologhjælp på § 110, som der i dag findes efter § 109. Det svarer til en enhedsudgift pr. barn på 3.500 kr. årligt.

Tabel 2 Anslåede årlige merudgifter vedr. psykologhjælp til mænd og børn på § 110 Mio. kr. (2020-pl) erudgift til psykologhjælp til voldsramte mænd Merudgift til psykologhjælp til børn 5,4 1,0 Anm.:

Kilde:

Afrundet til nærmeste 0,1 mio. kr.

Danmarks Statistik og egne beregninger.

2 Omkostningerne ved at gennemføre et konkret forslag vil skulle forhandles med KL.
0:000:00