svarer 
Simon Kollerup

Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget spørger erhvervsministeren, Simon Kollerup, om at kommentere præsentationen fra FSR - danske revisorer

Ministersvar er robotgenereret indhold, der oprettes automatisk på basis af Folketingets database over de spørgsmål, der stilles af Folketingets medlemmer og besvares af regeringens ministre. Overskrifterne er skrevet af Altinget. Altinget tager forbehold for fejl i indholdet.

L 13, Spørgsmål 9
Vil ministeren kommentere præsentationen fra FSR - danske revisorer, jf. L 13 - bilag 6?

Svar fra fredag den 20. november 2020
udvide beskyttelsen af godkendte revisionsvirksomheders navne. FSR foreslog, at betegnelserne ”revisor” og ”revision” i virksomheders navne fremover forbeholdes godkendte revisionsvirksomheder.

Forinden jeg kommenterer på præsentationen, vil jeg gerne nævne nogle overordnede bemærkninger om forslaget fra FSR – danske revisorer.

Revisorloven indeholder allerede efter de gældende regler en beskyttelse af godkendte revisionsvirksomheders navn. Der er således allerede i dag et værn mod vildledning af forbrugerne i revisorloven.

Efter revisorloven er godkendte revisionsvirksomheder eneberettigede til at benytte betegnelserne ”statsautoriseret revisionsvirksomhed”, ”registreret revisionsvirksomhed”, ”godkendt revisionsvirksomhed” eller sammensætninger hermed. Det er heller ikke tilladt at benytte danske eller udenlandske betegnelser, der er egnet til forveksling hermed.

Der er alene tale om en eneret, men ikke en pligt. Fremgår det imidlertid ikke af revisionsvirksomhedens navn, at den er en statsautoriseret eller registreret eller godkendt revisionsvirksomhed, skal virksomheden i forbindelse med brugen af sit navn tilkendegive, at den er en godkendt revisionsvirksomhed.

Formålet med bestemmelserne er netop at hindre, at virksomheder, der ikke er registreret i registeret over godkendte revisionsvirksomheder, benytter betegnelserne ”statsautoriseret”, ”registreret” eller ”godkendt” revisionsvirksomhed og derved vil kunne vildlede forbrugerne.

Jeg vil i det følgende kommentere på præsentationen fra FSR - danske revisorer.

Foretræde for Erhvervsudvalget - L 13 (ændring af revisorloven) ide 1 giver ikke umiddelbart anledning til kommentarer.

Hvem er revisorbranchen? Hvem er FSR – danske revisorer?

Side 2 giver ikke umiddelbart anledning til kommentarer.

Hvem er de ikke-godkendte revisorer?

For så vidt angår præsentationens side 3 ”Hvem er de ikke-godkendte revisorer” kan jeg oplyse, at en godkendt revisionsvirksomhed eller en godkendt revisor er henholdsvis en virksomhed eller person, der er registreret i det offentlige register over godkendte revisionsvirksomheder og revisorer.

I oversigten nedenfor fremgår en liste over de forskellige betegnelser og Titel 

Statsautoriseret revisor 

Registreret revisor Titlen godkendt revisor er en samlebetegnelse, der dækker over statsautoriseret revisor eller en registreret revisor eller en udenlandsk revisor, der er godkendt i Danmark.

Titlerne er forbeholdt personer, der er godkendt efter revisorloven. For at blive godkendt som revisor, er der krav til teoretisk uddannelse og praktisk uddannelse, hvorefter de skal bestå en revisoreksamen. hvis de overtræder revisorlovgivningen i forbindelse med deres erklæringsafgivelse.

Revisorerne er desuden omfattet af et offentligt tilsyn, hvis de afgiver erklæringer med sikkerhed.



Godkendt revisionsvirksomhed 

Statsautoriseret revisionsvirksomhed 

Registreret revisionsvirksomhed Betegnelserne ”statsautoriseret revisionsvirksomhed”, ”registreret revisionsvirksomhed”, ”godkendt revisionsvirksomhed” eller sammensætninger hermed er forbeholdt revisionsvirksomheder, der er godkendt efter revisorloven.

For at blive godkendt som revisionsvirksomhed er der bl.a. krav om, at flertallet af medlemmerne af revisionsvirksomhedens øverste ledelsesorgan skal 2 være revisorer eller revisionsvirksomheder, der er godkendte efter revisorloven. Endvidere er virksomheden omfattet af et offentligt revisortilsyn (kvalitetskontrol).



Revisor/Revisionsvirkso mhed 

Bogholder/Bogholderivi rksomhed 

Skatterådgiver/Skatteråd givningsvirksomhed Der er ikke tale om lovregulerede hverv. Dvs. at enhver, uanset teoretisk og praktisk uddannelse kan kalde sig revisor, bogholder eller skatterådgiver, og at enhver virksomhed kan anvende ”revisor” eller ”revision” i sit navn.

Personerne eller virksomhederne er således heller ikke omfattet af det offentlige revisortilsyn.

Beskyttelse af revisortitel - hvorfor?

FSR – danske revisorer har på side 4 foreslået, at virksomheder, der ikke er godkendt som revisionsvirksomhed, ikke må have ordet ”revisor” eller ordet ”revision” i virksomhedsnavnet. Det giver ifølge foreningen 3 fordele for samfundet:

Nr. 1 FSR – danske revisorer anfører, at bedre beskyttelse af revisortitlen vil skabe større tillid til erhvervslivets rapportering. Det fremgår af præsentationen, at ”Godkendte revisorer har høje lovgivningsmæssige krav til etik, kvalitet og efteruddannelse m.v. Godkendte revisorer har en lovpligtig rådgiveransvarsforsikring. Godkendte revisorer er tillige underlagt et effektivt offentligt tilsyn. Og er altid underlagt hvidvaskreglerne.” Lad mig slå fast, at revisorloven finder anvendelse ved en godkendt revisors afgivelse af erklæringer, eksempelvis revisors afgivelse af revisionspåtegninger på regnskaber. Én af betingelserne for at være godkendt revisor er, at revisor er forsikret mod økonomiske krav, som måtte blive rejst i forbindelse med udførelse af erklæringsopgaver efter revisorlovens § 1, stk. 2 og 3.

Derimod er revisors rådgivningsansvar ikke omfattet af revisorloven. Der gælder således ikke et lovkrav om, at godkendte revisorer skal have en lovpligtig rådgiveransvarsforsikring, da et sådant lovkrav efter min vurdering vil være unødvendigt byrdefuld for revisorbranchen, ligesom det vil kunne skabe konkurrenceforvridning i forhold til andre rådgivere.

Endvidere fremgår det af præsentationen, at ”Det er muligt for eksempelvis en kriminel at købe en ydelse hos en ikke-godkendt revisor og dermed 3 fremstå ”ren” overfor omverden - uden at de er det. Godkendte revisorer skal ifølge loven altid foretage hvidvaskog kundetjek.” Hertil kan jeg oplyse, at Erhvervsstyrelsen fører et offentligt register over alle godkendte revisorer og godkendte revisionsvirksomheder. Det er derfor muligt ved et opslag at sikre sig, at der anvendes en godkendt revisionsvirksomhed eller en godkendt revisor. I øvrigt gælder hvidvasklovens regler, herunder reglerne om kundekendskabsprocedurer, også for andre personer end godkendte revisorer.

Nr. 2 FSR – danske revisorer anfører, at beskyttelse af revisortitlen vil skabe større tryghed i erhvervslivet. Det fremgår af præsentationen, at ”Regnskabsbrugere og virksomheder, der køber en ydelse af ikkegodkendte revisionsvirksomheder, kan foranlediges til at tro, at de får en kvalitetsydelse udført af en ”rigtig” revisor. Men det er IKKE ALTID tilfældet. Den usikkerhed fjernes ved at beskytte revisortitlen bedre.” Erhvervsstyrelsen er opmærksom på, at enkelte regnskabsbrugere fejlagtigt har troet, at en revisorpåtegning på en årsrapport er udført af en godkendt revisor, selv om dette ikke var tilfældet. Erhvervsstyrelsen har som følge heraf haft en skærpet indsats over for de virksomheder, hvis årsrapport var forsynet med en revisionspåtegning afgivet af en person, som ikke er godkendt revisor. Formålet med indsatsen har været at begrænse omfanget af offentliggjorte årsrapporter, som indeholder ulovlige revisorerklæringer.

Erhvervsstyrelsen har herudover iværksat en automatisk modtagekontrol af tilstedeværelsen af revisors unikke identifikationsnummer. Det betyder, at risikoen for svindel med ulovlige revisorerklæringer på årsregnskaber vil være begrænset fremover, da årsregnskabet vil blive afvist, hvis revisor ikke er godkendt.

Nr. 3 FSR – danske revisorer anfører, at en beskyttelse af revisortitlen vil medføre, at tilliden til godkendte revisorer som ”offentlighedens tillidsrepræsentant” vil stige. Første punkt herunder giver ikke umiddelbart anledning til kommentarer. Det fremgår af andet punkt, at ”I en række skandalesager fremstår det som om, at en godkendt revisor har medvirket til ulovligheder uden det har været tilfældet. ”Revisor” var i virkeligheden en ikke-godkendt revisor. Med en bedre beskyttelse af revisortitlen forhindrer vi bedre sådanne misforståelser.” Jeg henholder mig til det ovenfor anførte om, at Erhvervsstyrelsen fører et offentligt register over alle godkendte revisorer og godkendte revisionsvirksomheder. Det er derfor muligt for offentligheden, herunder for forbrugere og eksempelvis journalister at sikre sig, at der er tale om en 4 godkendt revisor eller en godkendt revisionsvirksomhed ved et opslag i registeret.

Desuden er forslaget ikke en garanti for, at godkendte revisorer ikke vil blive omtalt i skandalesager, da der i dag er eksempler på, at også godkendte revisorer er involveret i skandalesager. Dette er bl.a. årsagen til, at forslaget om ændring af revisorloven (L 13) indeholder stramninger for de godkendte revisorer, som ikke overholder reglerne.

Hvem må/kan lave hvad? Godkendte vs. ikke- godkendte revisorer på revisorområdet FSR – danske revisorer fremhæver på side 6, at der er en markant underrepræsentation af f.eks. påtaler og påbud til godkendte revisionsvirksomheder fra Erhvervsstyrelsens hvidvasktilsyn i forhold til de virksomheder, der beskæftiger ikke- godkendte revisorer.

Jeg kan oplyse, at foreningens forslag vil medføre et indgreb i, hvad en virksomhed må hedde, og at forslaget om en beskyttelse af betegnelserne »revisor« og »revision« i en virksomheds navn ville betyde, at et stort antal virksomheder ville blive bebyrdet med at skulle foretage navneændring.

Derimod vil det ikke have betydning for virksomhedens udøvelse af dens erhverv. Ikke-godkendte revisorer vil således uanset forslaget fortsat være underlagt hvidvaskreglerne og Erhvervsstyrelsens hvidvasktilsyn.

Folketingets opstramninger af kvalitet og etik i lovgivningen FSR – danske revisorer viser med tabellen på side 7 de seneste 13 års opstramninger, hvis formål har været at sikre bedre kvalitet og højere etik i udøvelsen af revisorgerningen – så der værnes om revisors rolle som ”offentlighedens tillidsrepræsentant”. I øvrigt påpeger foreningen, at opstramning af reglerne kun har omfattet godkendte revisorer. Ikkegodkendte revisorer er således ikke omfattet af revisorloven.

De høje krav til godkendte revisorer skal ses i lyset af, at godkendte revisorer har monopol på udførelse af lovbestemte eneområder, hvor det således kun er godkendte revisorer, som kan udføre opgaverne. Det gælder eksempelvis revisors udførelse af lovpligtig revision, hvor revisor fungerer som offentlighedens tillidsrepræsentant.

Forslag til opstramning af lovgrundlaget FSR – danske revisorers foreslår en beskyttelse af revisortitlen i revisorloven.

5 Jeg ser ikke et behov for, at revisorlovens bestemmelser om beskyttelse af godkendte revisionsvirksomheder udvides til også at omfatte »revisor« og »revision«. Det skyldes bl.a., at revisorloven allerede indeholder et værn mod vildledning af forbrugere, og at omkostningerne for de virksomheder, som bliver tvunget til at foretage en navneændring, ikke vurderes at stå mål med fordelene. Jeg henviser i øvrigt til høringsnotatet vedrørende lovforslag om ændring af revisorloven (L 13) og min besvarelse af spørgsmål 3 ad L 13.

Samlet set finder jeg således ikke, at der er et tilstrækkeligt grundlag for at foreslå en ændring af revisorloven med henblik på at beskytte betegnelserne »revisor« og »revision«.
0:000:00