Torsten Schack Pedersen
 svarer 
Simon Kollerup

Torsten Schack Pedersen (V) spørger erhvervsministeren, Simon Kollerup, om at uddybe betydningen af ændringsforslag nr. 5

Ministersvar er robotgenereret indhold, der oprettes automatisk på basis af Folketingets database over de spørgsmål, der stilles af Folketingets medlemmer og besvares af regeringens ministre. Overskrifterne er skrevet af Altinget. Altinget tager forbehold for fejl i indholdet.

L 109, Spørgsmål 1
Ministeren bedes uddybe betydningen af ændringsforslag nr. 5, jf. 3. udkast til betænkning omdelt på L 109 – bilag 13, og herunder redegøre for a) definitionen af finansielle holdingvirksomheder b) hvem der som følge af ændringsforslaget bliver omfattet, som ikke hidtil har været omfattet c) hvordan ændringsforslaget forholder sig til de politiske aftaler d) begrundelsen for ændringsforslaget.

Svar fra torsdag den 10. december 2020
Begrundelsen for ændringsforslaget (svar på spm. d) aggrunden for ændringsforslag nr. 5 er at sikre korrekt og rettidig implementering af CRD V. Med CRD V udvides anvendelsesområdet for aflønningsregler til også at omfatte visse finansielle holdingvirksomheder for at sikre overholdelse på et konsolideret niveau.

Da reglerne om aflønning på koncernniveau foreslås indeholdt i bekendtgørelse om lønpolitik og aflønning i pengeinstitutter, realkreditinstitutter, fondsmæglerselskaber, investeringsforvaltningsselskaber, finansielle holdingvirksomheder og investeringsforeninger, er det nødvendigt at udvide bemyndigelsesbestemmelsen i § 77 h, stk. 4.

Definitionen af finansielle holdingvirksomheder (svar på spm. a) egrebet "Finansiel holdingvirksomhed" er defineret i § 5, stk. 1, nr. 10, litra a og b, i lov om finansiel virksomhed. Det følger heraf, at en finansiel holdingvirksomhed, er en modervirksomhed, der ikke er en finansiel virksomhed, i en koncern, hvor mindst én af dattervirksomhederne i koncernen er en finansiel virksomhed, og hvor mindst 40 pct. af den samlede balancesum for koncernen og modervirksomhedens associerede virksomheder vedrører den finansielle sektor.

En sådan modervirksomhed er dog ikke en finansiel holdingvirksomhed, hvis de finansielle dattervirksomheder i koncernen udelukkende er forsikringsvirksomheder. Modervirksomheden vil i stedet være en forsikringsholdingvirksomhed, jf. § 5, stk. 1, nr. 13, eller en blandet forsikringsholdingvirksomhed, jf. § 5, stk. 1, nr. 14.

En finansiel holdingvirksomhed er derudover en modervirksomhed, hvis virksomhed udelukkende eller hovedsagelig består i at eje kapitalandele i dattervirksomheder, der er finansielle virksomheder eller finansieringsinstitutter, og hvor mindst én dattervirksomhed er en finansiel virksomhed.

En sådan modervirksomhed er dog ikke en finansiel holdingvirksomhed, hvis de finansielle dattervirksomheder i koncernen udelukkende er forsikringsvirksomheder. Modervirksomheden vil i stedet være en forsikringsholdingvirksomhed, jf. nr. § 5, stk. 1, nr. 13, eller en blandet forsikringsholdingvirksomhed, jf. nr. § 5, stk. 1, nr. 14.

Betydningen af udvidelse af bemyndigelsen (Svar på spm. b) ndringsforslag nr. 5 indebærer, at erhvervsministeren også kan fastsætte nærmere regler om efterlevelse af regler om aflønning på koncernniveau for finansielle holdingvirksomheder. Ændringen skal som nævnt sikre en korrekt og rettidig implementering af CRD V.

Forholdet til de politiske aftaler (svar på spm. c) or så vidt angår spørgsmål 1 c, skal det bemærkes, at ændringerne i CRD V implementeres i overensstemmelse med de politiske aftaler på aflønningsområdet.
0:000:00