Bjørn Brandenborg
 svarer 
Ane Halsboe-Jørgensen

Bjørn Brandenborg (S) spørger uddannelses- og forskningsministeren, Ane Halsboe-Jørgensen, om kompetencemålsstyring og modulopbygning

Ministersvar er robotgenereret indhold, der oprettes automatisk på basis af Folketingets database over de spørgsmål, der stilles af Folketingets medlemmer og besvares af regeringens ministre. Overskrifterne er skrevet af Altinget. Altinget tager forbehold for fejl i indholdet.

B 111, Spørgsmål 13
Vil ministeren oplyse, om et forsøg med en fri læreruddannelse på professionshøjskolerne inden for den nuværende lovgivning eksempelvis kan sætte fokus på almen dannelse og dispensere fra uddannelsens krav om kompetencemålsstyring og modulopbygning?

Svar fra mandag den 22. februar 2021
Som nævnt i mine svar på spørgsmål 11 og 12 giver den nuværende lovgivning mulighed for vidtrækkende forsøg med en fri læreruddannelse på professionshøjskolerne.

Almen dannelse – herunder sammenhæng til folkeskolens formål - er allerede i dag en væsentlig del af læreruddannelsen. Der fremgår således følgende af den politiske aftale om reform af læreruddannelsen fra 2012:

"Samtidig skal almen dannelse gennemsyre hele uddannelsen, således at kristendomskundskab, livsoplysning og medborgerskab indgår i lærernes grundfaglighed, ligesom der i de enkelte undervisningsfag kommer fokus på, at lærerne kan forberede eleverne på deres deltagelse og medansvar for et samfund med frihed og folkestyre, jf. folkeskolens formål." I forbindelse med et forsøg med en fri læreruddannelse inden for den nuværende lovgivning vil det være muligt at sætte yderligere fokus på almen dannelse i hele uddannelsesforløbet, da professionshøjskolen i et forsøg ikke vil være bundet af de nuværende regler om eksempelvis fordeling af ECTS-point mellem de forskellige grundelementer i læreruddannelsen. Det vil også være muligt at dispensere fra reglerne om kompetencemål og modulopbygning.

I den forbindelse kan jeg oplyse, at der netop nu er et udviklingsarbejde i gang på læreruddannelsen med inddragelse af professionshøjskoler og interessenter. Formålet med arbejdet er blandt andet at sikre en højere studieintensitet, et højere fagligt niveau og en større faglig progression i læreruddannelsen. I den forbindelse skal der tages stilling til uddannelsens modulopbygning - ligesom der skal ses nærmere på, hvordan målene for de studerendes læringsudbytte kan forenkles.

Uddannelses- og 22. Februar 2021 Forskningsministeriet Børsgade 4 Postboks 2135 1015 København K Tel. 3392 9700 www.ufm.dk CVR-nr. 1680 5408 Ref.-nr.

208989
0:000:00