svarer 
Morten Bødskov

Skatteudvalget spørger skatteministeren, Morten Bødskov, om kommentar til henvendelsen af 26/5-21 fra KPMG Acor Tax om modificering af henvendelsen af 26/5-21 vedrørende CFC beskatning af udenlandske faste driftssteder i form af udenlandske byggeopgaver

Ministersvar er robotgenereret indhold, der oprettes automatisk på basis af Folketingets database over de spørgsmål, der stilles af Folketingets medlemmer og besvares af regeringens ministre. Overskrifterne er skrevet af Altinget. Altinget tager forbehold for fejl i indholdet.

L 89, Spørgsmål 30
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 26. maj 2021 fra KPMG Acor Tax om modificering af henvendelsen af 26/5-21 vedrørende CFC beskatning af udenlandske faste driftssteder i form af udenlandske byggeopgaver, jf. L 89 - bilag 24.

Svar fra torsdag den 27. maj 2021
KPMG Acor Tax (KPMG) henviser til svaret på spørgsmål 27 og tilslutter sig den deri anførte bekræftelse. KPMG bemærker dog, at denne bekræftelse ikke synes at fremgå af svaret på spørgsmål 25.

KPMG ønsker på den baggrund at ændre sit eksempel og det dertilhørende spørgsmål i sin tidligere henvendelse optrykt som spørgsmål nr. 28.

KPMG bemærker, at i tilfælde, hvor en udenlandsk byggeopgave strækker sig over flere år, og hvor balancen består af igangværende arbejder på aktivsiden og leverandørgæld på passivsiden, så kan der blive tale om CFC-beskatning af det faste driftssted som følge af lagerbeskattede valutakursgevinster på leverandørgælden, hvorimod valutakursreguleringer af de igangværende arbejder ikke udgør CFC-indkomst.

Forskellen på de to eksempler er, at det i det ændrede spørgsmål ikke er en forudsætning, at balancen ikke opgøres i danske kroner.

KPMG beder om, at det overvejes at gøre det muligt vedrørende faste driftssteder at vælge selvstændigt princip for medregning af valutakursreguleringer og igangværende arbejder forskelligt fra hovedkontorselskabets valgte principper i lighed med datterselskaber.

Kommentar Som det fremgår af svaret på spørgsmål 27, kan opgørelsen af CFC-indkomsten for det faste driftssted ske ved omregning af den skattepligtige indkomst opgjort i den lokale valuta efter principperne i sambeskatningsbekendtgørelsens kapitel 3 om international sambeskatning, jf. herved også SKM2002.628LR. Opgøres indkomsten derimod løbende i danske kroner på transaktionsniveau, kan der opstå en situation, hvor valutakursudsving på lagerebeskattet gæld udgør CFC-indkomst.

Det bemærkes, at der efter de foreslåede regler kun vil ske CFC-beskatning, hvis mere end 1/3 af det faste driftssteds indkomst er CFC-indkomst. Det vil således i almindelighed kræve nogle særdeles markante valutakursrisici, før valutakursudsving på fordringer eller gæld i sig selv vil kunne medføre, at det faste driftssted CFC-beskattes.

Dertil kommer, at det må kunne forventes, at virksomhederne vil anvende de muligheder, der består med henblik på at imødegå CFC-beskatning som følge af valutakursudsving, herunder ved valget af, hvordan indkomsten opgøres i det faste driftssted, jf. ovenfor, og ved hovedkontorets valg mellem realisations- og lagerprincippet, jf. kursgevinstlovens §

25, stk. 1 og 2.

På den baggrund vurderes det ikke hensigtsmæssigt at indføre mulighed for at foretage et sådant selvstændigt valg for faste driftssteder som foreslået af KPMG.

0:000:00