Søren Egge Rasmussen
 svarer 
Simon Kollerup

Søren Egge Rasmussen (EL) spørger erhvervsministeren, Simon Kollerup,, om der også på andre forsyningsområder, f.eks. for gasselskaber, er tilsvarende udfordringer, som dem der beskrives i beslutningsforslaget om elselskaber

Ministersvar er robotgenereret indhold, der oprettes automatisk på basis af Folketingets database over de spørgsmål, der stilles af Folketingets medlemmer og besvares af regeringens ministre. Overskrifterne er skrevet af Altinget. Altinget tager forbehold for fejl i indholdet.

B 61, Spørgsmål 2
Vil ministeren oplyse, om der også på andre forsyningsområder, f.eks. for gasselskaber, er tilsvarende udfordringer, som dem der beskrives i beslutningsforslaget om elselska­

ber?

Svar fra tirsdag den 1. marts 2022
Til brug for besvarelsen af spørgsmålet har jeg indhentet bidrag fra Forbrugerombudsmanden, der har oplyst, at der siden 2020 blot er modtaget én klage over en gassælgers vildledende telefonsalg.

Endvidere har jeg indhentet svar fra klima-, energi- og forsyningsministeren, som oplyser følgende:

”Gasmarkedet er væsentligt mindre end elmarkedet, og der er kun omkring 10-12 aktive gasleverandører på det danske detailmarked for gas.

Gasforbruget og antallet af gaskunder er i øvrigt faldende.

Energistyrelsen har kontaktet Forsyningstilsynet for at få belyst spørgsmålet. Forsyningstilsynet har ikke de seneste år haft sager vedrørende decideret forbrugervildledning på gasområdet. Energistyrelsen har desuden af egen drift lavet en stikprøveundersøgelse af de seneste års offentliggjorte afgørelser fra Ankenævnet på Energiområdet, som behandler civilretlige klager fra forbrugere mod energivirksomheder. Denne undersøgelse viser, at der er meget få sager på gasområdet, og af de undersøgte sager har ingen vedrørt vildledende handlinger fra gasleverandørerne. En statistik på ankenævnets hjemmeside viser eksempelvis, at nævnet har afsluttet 95 sager inden for de første 5 måneder af 2021, og heraf var kun 6 inden for gas.

Jeg kan i øvrigt oplyse, at reguleringen af forbrugerrettigheder på gasområdet i høj grad er parallel med elområdet, dvs. at der er tale om sektorspecifikke regler om forbrugerbeskyttelse, der fastsætter en række grundlæggende forbrugerrettigheder. Disse rettigheder implementerer bl.a. regler i det europæiske gasdirektiv, som er ved at blive revideret som en del af en ny ”brint og gaspakke” fra EU. Et element i denne revision er øget forbrugerbeskyttelse”.

ERHVERVSMINISTERIET Hertil kan det i øvrigt bemærkes, at den generelle og tværgående lovgivning om forbrugerbeskyttelse i form af markedsføringsloven og forbrugeraftaleloven også dækker gasmarkedet. Markedsføringsloven indeholder bl.a. regler, som beskytter forbrugerne mod ”vildledende handlinger” eller ”aggressiv handelspraksis” fra erhvervsdrivende. Erhvervsdrivende omfatter også gasleverandører.

Samlet set er der noget ikke noget, som tyder på, at forbrugere oplever udfordringer med telefonsalg inden for gas i samme omfang, som det vi ser i elbranchen, hvorfor opstramninger af reglerne ikke vurderes nødvendige på nuværende tidspunkt.
0:000:00