Debat

Aktører til regeringen: Udsæt planerne om ny sundhedsreform i 2021

DEBAT: Sundhedsvæsenets interessenter har efterspurgt en reform i årevis, men regeringen bør tage sig god til at udforme en ny sundhedsreform med gennemtænkte løsninger, skriver Lars Dahl Pedersen og Christian Bøtcher Jacobsen.

Udfordringerne med indholdet i en sundhedsreform er store. Tiden til at planlægge en reform ser til gengæld ud til at være knap, skriver Lars Dahl Pedersen og Christian Bøtcher Jacobsen. 
Udfordringerne med indholdet i en sundhedsreform er store. Tiden til at planlægge en reform ser til gengæld ud til at være knap, skriver Lars Dahl Pedersen og Christian Bøtcher Jacobsen. Foto: Philip Davali/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Lars Dahl Pedersen og Christian Bøtcher Jacobsen
Hhv. Seniorrådgiver, Kronprins Frederiks Center for Offentlig Ledelse og lektor, Institut for Statskundskab, Aarhus Universitet

Sundhedsvæsenets interessenter har i årevis efterspurgt en sundhedsreform, som kan sikre bedre sammenhæng og mere nærhed for patienterne. Lige før covid-19 brød ud i marts, pressede interesseorganisationerne voldsomt på med et fælles opråb til regeringen om en reform.

Oprindeligt havde regeringen givet sig selv god tid. En sundhedsreform kunne vente til 2023. Men under Folketingets åbningsdebat i oktober lovede Mette Frederiksen, at der vil komme en sundhedsreform i 2021.

For tiden er det tydeligt, hvor galt det kan gå, hvis man handler, inden grundlaget for beslutninger er på plads. Tilsvarende har reformer af skat, politi og socialvæsen vist, at risikoen for at begå fejl er betydelig, når der laves hastværk.

Fakta
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. 

Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected]

Hurtig sundhedsreform frister
Fristelsen til at levere en hurtig sundhedsreform ligger lige for. Den forrige regering udarbejdede i travlhed et udspil til sundhedsreform. Det forslag spøger stadig.

KL og Danske regioner har i fællesskab fremlagt en model med 12 pejlemærker for et nyt sundhedsvæsen, hvor overlappet er til at få øje på.

For tiden er det tydeligt, hvor galt det kan gå, hvis man handler, inden grundlaget for beslutninger er på plads. Tilsvarende har reformer af skat, politi og socialvæsen vist, at risikoen for at begå fejl er betydelig, når der laves hastværk.

Lars Dahl Pedersen og Christian Bøtcher Jacobsen
Hhv. Seniorrådgiver, Kronprins Frederiks Center for Offentlig Ledelse og lektor, Institut for Statskundskab, Aarhus Universitet

Der etableres sundhedsfællesskaber omkring landets 21 akuthospitaler og gennemsnitligt fire til fem kommuner, 160-170 praktiserende læger og cirka 275.000 indbyggere.

Sundhedsfællesskabernes skal løse store og komplekse opgaver: Koordinering på tværs af sektorgrænser, indgåelse af aftaler om samarbejde lokalt, implementering af nationale retningslinjer og i det hele taget sørge for, at der ikke er generende snitflader i de tilbud, borgere og patienter møder.

Det er ingen nem øvelse. Ikke desto mindre efterlader det tilgængelige materiale mange ubesvarede spørgsmål.

Konkurrerende interesser
For det første, hvem referer sundhedsfællesskabet til? Der er skitseret en bestyrelseslignende konstruktion med politikere. Men de tre parter er fortsat forankret i hver sin organisation.

Sygehusene hører under Regionsrådet, Kommunernes sundhedstilbud hører under kommunalbestyrelsen i den enkelte kommune og almen praksis refererer mest til sig selv og deres overenskomst via de Praktiserende lægers organisation (PLO).

Hvordan får man de forskellige aktører til at se sig selv og hinanden som en del af et sammenhængende sundhedsvæsen og ikke som bærere af forskellige konkurrerende interesser?

For det andet, hvordan organiseres en fælles administrativ ledelse eller direktion? Hvilke mandater og virkemidler skal den have for at sikre, at der koordineres på tværs af sygehuse, flere kommuner og mange almene praksis.

I kommunerne indebærer det kommunale selvstyre, at enhver aktivitet i kommunen politisk kan tages op i kommunalbestyrelsen.

Tilsvarende er der ingen administrativ ledelse af et sundhedsfællesskab, der kan træffe beslutninger og præcist fastlægge, hvad den enkelte praktiserende læge skal gøre i sin praksis.

Læs også

Nye skillelinjer kan få negative konsekvenser
For det tredje, hvordan afgrænses sundhedsfællesskab fra det, der ellers foregår. På sygehusene vil ledelsen af de opgaver, der vender ud imod almen praksis og kommuner i praksis skulle adskilles fra resten af det specialiserede sygehus’ opgaver.

Det oplagte eksempel er højt specialiserede funktioner, hvor et hospital løser opgaver udenfor sundhedsfællesskabet til en hel landsdel. I kommunerne skal de områder, hvor sundhed vægter tungt, såsom hjemmepleje, genoptræning og plejeområdet, skilles fra de mange andre kommunale opgaver.

Hvor skal handicapområde og misbrugsbehandling placeres? Hvad med den forebyggelse, som foregår på skoler og i daginstitutioner?

For det fjerde vil en nedbrydning af skillelinjerne mellem enheder i sundhedsfællesskabet skabe nye skillelinjer i kommuner og på sygehuse med mulige negative konsekvenser for sammenhænge i andre servicetilbud.

For det femte er der ikke svar på, hvordan sundhedsfællesskaberne på det udførende niveau får en faglig ledelse, der kan skabe nærhed og sammenhæng, baseret på praktiske og konkrete bud på løsninger.

Brug tiden klogt 
Samlet er det slet ikke nogen enkel øvelse, at etablere en fælles politisk, administrativ og faglig ledelse på tværs af de tre sektorer. Både kommuner og almen praksis vil kæmpe med næb og kløer imod, at blive underlagt en fælles ledelse, der kan bestemme, hvad man skal gøre, hvordan det skal gøres, og hvem der skal betale.

Udfordringerne med indholdet i en sundhedsreform er med andre ord til at få øje på. Tiden til at planlægge en reform ser til gengæld ud til at være knap. I det videre arbejde er det ikke nok alene at styrke den politiske ledelse lokalt.

Sundhedsvæsenets aktører bør åbent og tydeligt erkende, at dette forberedende arbejde er vigtigt og nødvendigt. Tiden bør nu bruges klogt på at forberede en sundhedsreform, som forholder sig til udfordringerne og leverer mere velgennemtænkte løsninger.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Lars Dahl Pedersen

Hospitalsdirektør, Aalborg Universitetshospital
cand.scient.pol. (Aarhus Uni. 1988), ph.d. i statskundskab (Aarhus Uni. 1997)

0:000:00