Grünenthal får påtale for Waterfront-engagement

LOBBY: Medicinalvirksomheden Grünenthal er blevet idømt en påtale af lægemiddelindustriens etiske nævn for at have brugt PR-virksomheden Waterfronts Copenhagen Health Network til skjult lobbyisme.
Grünenthal har accepteret sanktionen fra lægemiddelindustriens etiske nævn
Grünenthal har accepteret sanktionen fra lægemiddelindustriens etiske nævnFoto: colourbox.com
Ole Nikolaj Møbjerg Toft
Fakta

Lægemiddelindustriforeningens lobbykodeks § 6 

Der skal være fuld åbenhed om, hvem og hvilke interesser virksomhedsrepræsentanten repræsenterer. Der skal derfor indledningsvist over for beslutningstageren ske en uopfordret og klar identifikation ved navn og angivelse af den lægemiddelvirksomhed, virksomhedsrepræsentanten arbejder for. Dette gælder også i tilfælde, hvor der benyttes en ekstern konsulent til at repræsentere en eller flere virksomheders interesser i samme sag.

Et rap over fingrene i form af en påtale. Det er hvad smertemiddel-producenten Grünenthal har fået af lægemiddelbranchens eget etiske nævn, Etisk Nævn for Lægemiddelindustrien - Enli. 

Påtalen er den mildeste sanktion, som nævnet kan tildele Lægemiddelindustriforeningens medlemmer.

Sanktionen kommer som følge af, at Altinget.dk har skrevet en stribe artikler om Waterfront og Copenhagen Health Network (CHN). I artiklerne beskrives det, hvordan Waterfronts ansatte havde drevet og benyttet CHN til camoufleret lobbyisme på smerte- og høreområdet.

Altinget logoSundhed
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget sundhed kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00