Debat

EL i Hovedstaden til transportministeren: Regeringen bremser selv forbedringerne af den kollektive trafik

Det trækker ud med at gennemføre planer fra infrastrukturaftalen, som skulle optimere den kollektive trafik, skriver Marianne Frederik (EL).

Det ser ud til, at regeringen løber fra aftalen om et BRT-system, som er lange hurtigbusser på el, der kører i egen vejbane og med perroner, skriver Marianne Frederik (EL).
Det ser ud til, at regeringen løber fra aftalen om et BRT-system, som er lange hurtigbusser på el, der kører i egen vejbane og med perroner, skriver Marianne Frederik (EL).Foto: Martin Sylvest/Ritzau Scanpix
Marianne Frederik
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Jeg er forarget, skuffet og vred over Transportministeriets langsommelighed med at gennemføre forbedringer af kollektiv trafik, sådan som det er vedtaget i Infrastrukturplanen fra 2021.

Der er indimellem tale om at bremse initiativer eller omgøre aftaler.

Enhedslisten var med i infrastrukturaftalen om kollektiv trafik, som eksempelvis omhandler flytning af Herlev station i tilknytning til Hovedstadens Letbane og ombygning af Hillerød station for at styrke lokaltogs forbindelser til blandt andet det nye hospital.

Men det trækker ud med at få det gennemført. 

Nu ser det ud til, at regeringen løber fra aftale om et busbaseret kollektivtransportsystem, også kaldet et BRT-system, det blev indgået mellem kommuner, region og ministerium.

Ligeledes har alle trafikselskaber, ungdomsorganisationer og trafikudvalget i Region Hovedstaden foreslået en ny ungdomsrabat-løsning i 2021, som udskydes til en uvis fremtid.

Finansministeriet må afklare, hvorfor BRT-linjer bremses

Der har været flere forslag til BRT-linjer, som er lange hurtigbusser på el, der kører i egen vejbane og med perroner.

Temadebat

Hvordan udvikler vi Danmark som cykelnation?

Siden 2014 har et stigende antal danskere fravalgt cyklen. Med Infrastrukturplanen blev partierne bag enige om at fremme cyklisme. Året efter, i 2022, blev der cyklet flere ture i Danmark.

Målet er, at vi skal tilbage på niveauet fra 2014, inden kurven knækkede.

Altinget Transport giver aktører mulighed for at give deres bud på, hvordan vi skal vi indfri de politiske planer.

Læs de øvrige indlæg her.

Ønsker du at deltage i debatten, er du velkommen til at kontakte Sophie Bavnhøj.

To BRT-linjer var med i infrastrukturaftalen. Det drejer sig konkret om 200S, en linje mellem Gladsaxe, Rødovre, Husum og Avedøre, og linjen 400S, som skal køre mellem Ishøj, Ballerup og Lyngby.

Når de to BRT-linjer står færdige, kan de fragte 3.000 flere passagerer dagligt.

Men nu ser det ud til, at regeringen bremser det. 

I et fælles forståelsespapir fra 1.juli 2023, mellem de berørte kommuner, Region Hovedstaden og Transportministeriet, står der, at staten finansierer halvdelen og kommunerne den anden halvdel.

Det hedder videre, at ”det er en forudsætning for gennemførelse af BRT-projekterne, at medfinansieringen af anlæg sker uden for det kommunale anlægsloft”.

Dertil at det ”ligeledes er en forudsætning, at de lokale parter kan lånefinansiere anlægsudgifter, som udgangspunkt med 40-årig afdragsprofil”.

Det er sådan set samme betingelser som ved anlæg af metro og letbane, så det regner alle med. Men i løbet af efteråret 2023 kommer det frem, at det ikke kan lade sig gøre.

Det betyder, at kommunerne må spare på anlæg til skoler, børnehaver, cykelstier og lignende, hvis man vil investere i et BRT-system. Et svar fra Transportministeriet 6. november 2023 lyder:

”Det er ikke Transportministeriet, der har ressortansvaret for de økonomiske rammevilkår for kommuner og regioner, ej heller for de økonomiske rammevilkår for et eventuelt BRT-anlæg”.

Med kommunernes meget stramme budgetter hænger BRT-linjerne i en tynd tråd. Alle parter føler sig snydt. Derfor stiller Enhedslisten spørgsmål til finansministeren om at få afklaret denne misere.

Ungerabatkort udebliver

Igennem de seneste 10 år har andelen af unge, der bruger kollektiv transport, cykel og gang, været faldende. Mens har brugen af privatbil i aldersgruppen været stigende.

Der skal lyde en opfordring til at finde midlerne snarest muligt til finansiering af eksempelvis et nyt ungerabatkort, skriver Marianne Frederik.

Marianne Frederik (EL)
Formand, Udvalget for Trafik og Regional Udvikling, Region Hovedstaden

Derfor nedsatte Movia et ungeudvalg i 2021 og fremlagde en rapport, der anbefalede ét ungdomskort, der er digitalt og mere brugervenligt, med en ungerabat på 25 procent.

Kortet skulle gælde for unge mellem 16 og 24 år.

Udvalget for Trafik og Regional Udvikling i Hovedstaden sendte et brev til Transportministeren i august 2022. Efterhånden sluttede alle trafikselskaber op om forslaget.

Så kom der valg og en ny transportminister, og nu kan jeg forstå, at forslaget er skudt til hjørne. Idet det hedder, at ekspertudvalget om kollektiv mobilitet kommer med nogle anbefalinger i 2025.

Læs også

Det er fuldstændig uforståeligt. Der er et godt forslag at arbejde videre med, og der er afsat 82 millioner kroner til rabat til unge, som ikke er blevet brugt på grund af de bøvlede regler.

Men så indgås der en ny domstolsaftale, som blandt andet bliver finansieret med de uforbrugte 82 millioner kroner.

Problemet er yderligere, at der på finansloven er afsat 125 millioner kroner, der er øremærket til puljen ’Bedre og billigere kollektiv transport’, som nu omprioriteres til drift af Vejdirektoratet, Færdselsstyrelsen og Banedanmark samt vejsalt.

For det første er det alt for sent med en eventuel løsning i 2025. For det andet har ekspertudvalget ingen ekstra penge til finansiering af eksempelvis et nyt ungerabatkort.

Derfor skal der herfra lyde en opfordring til at finde midlerne hertil og snarest muligt.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Marianne Frederik

Regionsrådsmedlem (Ø), Region Hovedstaden, formand, Udvalget for trafik og regional udvikling
gymnasielærer

Thomas Danielsen

Transportminister, MF (V)
lastvognsmekaniker, bankrådgiver (Sparekassen Holstebro 2009)

Nicolai Wammen

Finansminister, MF (S)
cand.scient.pol. (Aarhus Uni. 2001)

0:000:00