Debat

Cyklistforbundet: Bedre vilkår for cyklister koster ikke milliarder – de kræver kun politisk vilje

Cykling er samfundets schweizerkniv. Uanset hvad problemet er, kan mere cykling bidrage til løsningen. Det kan kun gå for langsomt med at prioritere cyklisme, skriver Jens Peter Hansen.

Cyklisters fremkommelighed og sikkerhed skal øges. Giv vejmyndigheden det fulde ansvar for færdselsmæssige bestemmelser, som indvirker på vejens udnyttelse eller indretning, skriver Jens Peter Hansen.
Cyklisters fremkommelighed og sikkerhed skal øges. Giv vejmyndigheden det fulde ansvar for færdselsmæssige bestemmelser, som indvirker på vejens udnyttelse eller indretning, skriver Jens Peter Hansen.Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix
Jens Peter Hansen
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Alt for mange danskere dør for tidligt på grund af inaktiv livsstil. Vores veje i og omkring byerne er ved at sande til i køer og trængsel. Vores verden er truet af massive, globale klimaudfordringer.

Derfor skal vi have flere til at cykle mere. Cykling er samfundets schweizerkniv, og uanset hvad problemet er, kan mere cykling bidrage til løsningen. Det gælder især hvad angår sundhed, trængsel, miljø og klima, og det kan kun gå for langsomt.

Derfor er her en opfordring til regeringen om straks at iværksætte nedenstående fem tiltag, der ikke koster milliarder – kun politisk vilje.

Det skal være trygt at cykle

For det første skal trygheden på landevejene øges ved at indføre en halvanden meter lov.

Temadebat

Hvordan udvikler vi Danmark som cykelnation?

Siden 2014 har et stigende antal danskere fravalgt cyklen. Med Infrastrukturplanen blev partierne bag enige om at fremme cyklisme. Året efter, i 2022, blev der cyklet flere ture i Danmark.

Målet er, at vi skal tilbage på niveauet fra 2014, inden kurven knækkede.

Altinget Transport giver aktører mulighed for at give deres bud på, hvordan vi skal vi indfri de politiske planer.

Læs de øvrige indlæg her.

Ønsker du at deltage i debatten, er du velkommen til at kontakte Sophie Bavnhøj.

Tolv europæiske lande har indført lovgivning om bilisters pligt til at holde en specifik minimumsafstand ved overhaling af en cyklist. I bilglade Tyskland og i Østrig er kravet endda to meter.

Sådan en lov kan nemt håndhæves - se hvordan, og forstå utrygheden, ved at se denne video, hvor jeg dokumenterer utrygheden.

Nogle veje er for smalle til at sikre en afstand på halvanden meter.

Men mon ikke, jurister kan finde ud af at formulere noget i stil med, at hvis vejens beskaffenhed eller cyklistens placering ikke giver mulighed for halvanden meter, kan overhaling foretages ved nedsat hastighed, idet køretøjet placeres helt til venstre på kørebanen.

For det andet skal cyklisters fremkommelighed og sikkerhed øges.

Giv vejmyndigheden, det vil typisk sige kommunalbestyrelsen, det fulde ansvar for færdselsmæssige bestemmelser, som indvirker på vejens udnyttelse eller indretning.

Jeg er selv kommunalpolitiker og har som sådan et ansvar for borgernes ve og vel på rigtig mange områder - men ikke, hvad angår færdsel. Her har politiet en vetoret, som benyttes uens mellem politikredse og som jævnligt får forvaltning og kommunalpolitikere til fortvivlet at rive sig i håret af afmagt i mødet med en politimand, der siger nej.

Politiet skal naturligvis høres. Men vetoretten, om eksempelvis maksimum hastigheder på vejene, skal væk.

Vi kan spare tid og brændstof

For det tredje skal virksomheder motiveres til at benytte økonomiske incitamenter til at få flere medarbejdere op på cyklen.

Pålæg kommunerne at udlevere anbefalede cykelruter til børn.

Jens Peter Hansen
Landsformand, Cyklistforbundet

Man skal gøre, som man med succes har gjort i Belgien siden 1999. Der kan en virksomhed give en bonus på 27 cent per kilometer - dog maksimalt op til 40 kilometer om dagen - til cyklende medarbejdere.

Denne bonus er vel at mærke skattefri.

En sådan ordning er alene et anliggende mellem virksomheden og medarbejdere, mens samfundet stående på sidelinjen bliver den store vinder i form af bedre sundhed, mindre trængsel og reduceret CO2-udledning, når flere medarbejdere vælger at cykle mere.

Inden folketingsvalget i 2022 blev der indgået en politisk aftale om skattefri opladning af el-bil hos virksomheden. Mon ikke, der nu kan findes politisk vilje til en beløbsmæssig typisk mindre skattefri cykelbonus?

Læs også

Dernæst skal pedalskatten fjernes.

Mange hjemmehjælpere benytter el-cykler i deres arbejde, men hvis de efter endt arbejdsdag tager cyklen hjem, så de næste dag kan starte arbejdsdagen fra deres hjemmeadresse, bliver de beskattet af fri cykel som et personalegode.

Det samme gælder for andre medarbejdere, der benytter en firmacykel til eksempelvis kundebesøg eller møder ude i byen.

De ansatte skal derfor stille cyklen tilbage i cykelskuret på arbejdspladsen for derefter at hoppe i bilen og køre hjem. Det er spild af tid, spild af brændstof og spild af livskvalitet.

Politiske vilje er vejen frem

Som det sidste skal sikkerheden for børn og trygheden hos forældre øges.

Der kræves politisk vilje for at fremme cykling.

Jens Peter Hansen
Landsformand, Cyklistforbundet

Færre og færre børn cykler, så der skal eksempelvis stilles krav til kommunerne om at vurdere, om skolevejene er sikre.

Pålæg dem gerne at skulle udlevere anbefalede cykelruter til børnene.

Dette tiltag vil især gøre en forskel i kraft af det fokus, der kommer på cykelforholdene til og omkring skolerne. Problemerkendelse er, som bekendt, forudsætningen for problemløsning.

Debatten i folketingssalen ved behandling af Forslag til folketingsbeslutning om en national cykelstrategi i februar 2021 viste en udbredt vilje over hele det politiske spektrum til at skabe forhold, så flere vælger at cykle mere.

Gennemførelse af ovennævnte forslag vil meget konkret sætte handling bag de gode intentioner. Alt, der kræves, er politisk vilje til at ville fremme cykling og dermed et grønnere, sundere og sjovere Danmark.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Jens Peter Hansen

Formand, Cyklistforbundet, byrådsmedlem (løsgænger, tidl. V), Randers Kommune, iværksætter, Bikeep og TrailView
landmand, jordbrugsøkonom (Landbohøjskolen)

0:000:00