Hæstorp: Opgør med trængsel kræver utraditionelle metoder

DEBAT: Den stigende trængsel i hovedstadsområdet kan i værste fald sætte en kæp i hjulet på økonomisk vækst i hele landet. Derfor vi må vi udfordre den traditionelle trafikplanlægning, skriver Sophie Hæstorp Andersen (S), regionsrådsformand i Region Hovedstaden.

Af Sophie Hæstorp Andersen (S)
Regionsrådsformand i Region Hovedstaden

For fem år siden kom trængselskommissionen med anbefalinger om, at vi skal bruge bilen på en mindre del af turen og i stedet tage cyklen og den kollektive trafik til og fra arbejdet, hvis ikke hovedstadsregionen skal sande helt til med alenlange bilkøer.

Desuden pegede de på, at vi skal skabe et mere sammenhængende net af infrastruktur, der er tilpasset de nye rejsemønstre i hovedstaden.

Flere ekspertudvalg, analyser, prognoser og anbefalinger fra især erhvervslivet har sidenhen bakket op om trængselskommissionens konklusion om, at vi kigger ind i en voldsom stigning i trængslen i hovedstadsregionen - primært på grund af vores økonomiske vækst, og fordi befolkningstallet stiger.

Men hvad er der egentlig sket de sidste fem år? Hvis man spørger alle de mange, som hver dag sidder i kø eller venter på næste tog, vil de nok svare "alt for lidt!". Og imens er antallet af årlige spildte timer på hovedstadens veje steget fra ni millioner til 12,3 millioner timer.

Vi kan ikke bygge os ud af trængslen
I Region Hovedstaden ser vi med stor alvor på den stigende trængsel, som i værste fald ender med at sætte en kæp i hjulet på den økonomiske vækst i hele landet.

Derfor har vi arbejdet på at samle et overblik over, hvilke planer, investeringer og indsatser, som kan gøre turen til og fra arbejde lettere. Nogle planer er i gang med at blive realiseret, for eksempel er der kommet flere supercykelstier til, næste år åbner Metro Cityringen – og vi har netop sat gang i at få anlagt en letbane, som binder forstæderne sammen på tværs.

Desværre kan vi ikke bygge os ud af trængslen, som samler sig, når vi nærmer os forstæderne i myldretiden. Så vi bliver nødt til at udnytte den kollektive transport bedre og gøre den mere attraktiv med færre aflysninger, forsinkelser og flere afgange.

Vi skal udfordre den traditionelle trafikplanlægning og rejsemønstre ved at udvide og sammenkæde den kollektive trafik med deletjenester, cykling og samkørsel og understøtte med en bedre rejseplanlægning målrettet den enkelte.

Forpligtende samarbejde
Ligeledes bør organiseringen af den samlede kollektive transport revurderes med henblik på at sikre et politisk og trafikalt ansvar i forhold til at udvikle den kollektive trafik og sikre de nødvendige investeringer.

For at styrke disse sammenhænge skal selskabernes samarbejde have en mere forpligtende karakter, og samarbejdet skal omfatte flere områder, end det gør i dag.

Men første skridt er, at vi rent transportpolitisk sætter rammerne i fælles vision, hvordan hovedstadsregionen og resten af Sjælland skal hænge sammen trafikalt.

Jeg er derfor glad for at læse her i Altinget, at Kristian Pihl Lorentzen vil have transport og langtidsinvesteringer i infrastruktur på dagsordenen til næste folketingsvalg. For der mangler vi, at staten i højere grad sætter sig i spidsen for at udarbejde en sammenhængende og langsigtet masterplan for trafikområdet, som omfatter alle transportformer.

Vi bidrager gerne til dette arbejde, og kommuner, naboregionerne, transportorganisationer, trafikselskaber og interesseorganisationer skal inviteres med, så vi får en omfattende trafik-og mobilitetsplan, som gavner os alle.

Forrige artikel NOAH: Parkeringspolitik presser pendlere væk fra bæredygtighed NOAH: Parkeringspolitik presser pendlere væk fra bæredygtighed Næste artikel Enhedslisten: Blå blok giver byerne bilforstoppelse Enhedslisten: Blå blok giver byerne bilforstoppelse
Dan Jørgensen får en næse for klimanøl

Dan Jørgensen får en næse for klimanøl

KRITIK: Klimaminister Dan Jørgensen modtager en næse af Folketinget for at være nølende med at indkalde til forhandlinger om iblandingskrav for biobrændstof i brændstof.