Debat

Dansk Skoleskak: Playful learning kan sætte kønsforskellene skakmat

I Dansk Skoleskak har vi god erfaring med at løfte drenge fagligt – og særligt de drenge der keder sig i skolen. Vi opfordrer derfor til at tænke i playful learning i forsøget på at motivere drenge til et liv med læring, skriver Søren Hoby Andersen.

Med skoleskak kan elever spille hjernen stærk. Det er én af de mulige løsninger, som kan styrke både drenge og pigers motivation og faglighed i folkeskolen – og derfor er det et klogt træk mod læringsulighed i folkeskolen, skriver Søren Hoby Andersen.
Med skoleskak kan elever spille hjernen stærk. Det er én af de mulige løsninger, som kan styrke både drenge og pigers motivation og faglighed i folkeskolen – og derfor er det et klogt træk mod læringsulighed i folkeskolen, skriver Søren Hoby Andersen. Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Søren Hoby Andersen
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Pigerne suser af sted på uddannelser i Danmark. Allerede tidligt i folkeskolen ser vi tydelige forskelle på det faglige niveau for piger og drenge. Ved folkeskolens afgangsprøve scorer piger hele 0,8 karakterpoint højere end drenge.

Konsekvenserne ser vi i form af færre drenge der gennemfører ungdomsuddannelser, og færre drenge bliver rustet til videre uddannelse. Den udvikling skal vi have vendt.

Med skoleskak kan elever spille hjernen stærk

Søren Hoby Andersen, udviklingschef, Dansk Skoleskak

Vi må og skal have løftet drengenes faglige niveau, og sikre at drengene – ligesom pigerne – forlader folkeskolen med faglig ballast og gejst til videre uddannelse.

De mulige årsager til drengenes efterslæb giver naturligvis anledning til debat. Og vi er glade for, at Pernille Rosenkrantz-Theil har nedsat en ekspertgruppe, til at undersøge hvordan de faglige forskelle mellem drenge og piger kan mindskes.

Her på Altinget er der givet flere gode bud på, hvorfor drengene har så svært ved at følge med pigerne. Vi håber, at den kommende undervisningsminister følger arbejdet til dørs efter folketingsvalget – og fra Dansk Skoleskaks side vil vi gerne bidrage med et konkret løsningsforslag til ekspertgruppen.

Vi mener, at folkeskoler med fordel bør indtænke playful learning som et modtræk mod læringsulighed. I Dansk Skoleskak er vores erfaring, at elever har gavn af spændende og sjov undervisning, og at alternativ læring kan være et redskab til at styrke grundkompetencer som tålmodighed, fordybelse, ro og koncentration.

Systematisk skoleskak er en metode inden for playful learning, som kombinerer disse mål i folkeskolens matematikundervisning – og så er systematisk skoleskak en undervisningsform, som virker ligeså godt for drenge som for piger.

'Playful learning' kan spille skoletræthed væk

Når vi underviser elever i systematisk skoleskak, fokuserer vi ikke på, at eleverne skal blive skakmestre. Vi anvender skakspillet som et pædagogisk læringsværktøj, og fokuserer i stedet på at øge skoleelevers trivsel og faglighed gennem playful learning.

Skakspillet giver mulighed for at øve eksempelvis geometri, sandsynlighedsregning og statistik gennem øvelser med et konkurrenceelement, der særligt motiverer de elever som normalt keder sig i skolen.

Fakta

Køn og karakterer

Hvorfor er der forskel på drenge og pigers faglighed i skolen, og hvordan kommer man den forskel til livs? Det skal en ny ekspertgruppe undersøge. 

Ekspertgruppen er nedsat af regeringen og skal afrapportere til børne- og undervisningsministeren i foråret 2023.

I en temadebat beder Altinget forskere og debattører om input til ekspertgruppens arbejde.

Med skoleskak kan elever spille hjernen stærk. Det er én af de mulige løsninger, som kan styrke både drenge og pigers motivation og faglighed i folkeskolen – og derfor er det et klogt træk mod læringsulighed i folkeskolen.

Der er i dag allerede over 2.000 uddannede skoleskakundervisere på skoler rundt omkring i landet. Fordelt på mere end 500 medlemsskoler som bakker op om skoleskak.

Da systematisk skoleskak allerede er tilpasset folkeskolens læringsmål for matematik, kan metoden indføres i den eksisterende undervisning – og det kræver dermed ikke ekstra plads på skoleskemaet at få mere playful learning i folkeskolen, hvis det sker med skoleskak.

Det kræver blot, at flere skoler prioriterer tiden til det, og at flere undervisere i folkeskolen bliver videreuddannet til at undervise i systematisk skoleskak.

En styrket playful learning indsats med skoleskak kan ikke stå alene i kampen for at løfte drenge fagligt i folkeskolen. Men det er et konkret bidrag til en samlet strategi, som skal spille på flere strenge. Og et forslag som kan sikre en meningsfuld, spændende og motiverende undervisning for drengene såvel som pigerne.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Søren Hoby Andersen

Udviklingschef, Dansk Skoleskak
Cand.scient.pol. (Københavns Universitet)

Pernille Rosenkrantz-Theil

Social- og boligminister, MF (S)
ba.scient.pol. (Københavns Uni. 2003)