Debat

KL: Uddannelse før job er ikke den rigtige vej for alle unge

Nøglen til unges succes ligger i stærkt samarbejde, hvor alle aktører omkring dem tager ansvar. Uddannelse før job behøver ikke at være den rigtige vej for alle, skriver Thomas Gyldal Petersen (S).

Vi skal blive bedre til at samtænke vores ungeindsatser, folkeskolens undervisning skal motivere flere og FGU skal gøres mere relevant for flere i målgruppen, Thomas Gyldal Petersen (S).
Vi skal blive bedre til at samtænke vores ungeindsatser, folkeskolens undervisning skal motivere flere og FGU skal gøres mere relevant for flere i målgruppen, Thomas Gyldal Petersen (S).Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix
Thomas Gyldal Petersen
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Bag hvert ungt menneske, der ikke er i job eller i gang med en uddannelse, gemmer sig historier om nederlag og en grundlæggende følelse af at stå udenfor vigtige fællesskaber.

Lige nu drejer det sig om næsten 50.000 unge under 25 år. Det skal vi gøre bedre i fællesskab.

Målet er at få flest muligt i uddannelse eller job, og lige nu lykkes det heldigvis for flere og flere. Så det går den rigtige vej, men der er stadig meget, vi kan gøre bedre.

Vi ser især tre steder, hvor vi skal sætte ind: Vi skal blive bedre til at samtænke vores ungeindsatser, folkeskolens undervisning skal motivere flere og FGU skal gøres mere relevant for flere i målgruppen.

Vi skal tænke mere på tværs

Vi har et ansvar i kommunerne, ligesom staten har en rolle med at sikre de rette rammer, og forældre og de unge selv også spiller en vigtig rolle.

For nogle unge kan beskæftigelse være den vej, hvor chancen for succes er størst.

Thomas Gyldal Petersen (S)
Borgmester, Herlev Kommune, formand, KL's Børne- og Undervisningsudvalg

I kommunerne kan vi blandt andet blive endnu bedre til at koordinere og samtænke vores ungeindsatser. Det kræver friere rammer og større fleksibilitet, da lovgivningen ikke understøtter en samlet indsats på tværs af mange fagligheder.

Det er helt afgørende for, at de unge ikke mødes af forskellige kontaktpersoner i kommunen, som taler med dem om næsten det samme, fordi lovgivningerne ikke spiller sammen.

Dernæst er der behov for at sikre, at den folkeskole, vi har, er for alle. Nogle elever mister motivationen gennem deres skoleforløb, måske fordi undervisningen bliver for teoretisk og for lidt praktisk.

Her skal vi blive bedre til at finde nye veje til en mere motiverende skoledag, og det arbejde er vi blandt andet i fuld gang med sammen med alle skolens parter i Sammen om folkeskolen.

Kvaliteten på FGU skal styrkes

Vi skal også rette blikket mod FGU. Jeg må dog på kommunernes vegne konstatere, at efter lidt over to år med FGU mangler uddannelsen de nødvendige ressourcer til at løfte målgruppen og levere den forventede kvalitet. Hvis kommunerne skal opleve FGU som et kvalificeret tilbud til de unge, så er der behov for at finde løsninger.

Temadebat

Hvordan hjælper vi bedst de 50.000 unge uden uddannelse eller job?
Knap 50.000 unge er hverken i gang med en uddannelse, har gennemført en eller er i beskæftigelse.

Statsministeren kalder det "en katastrofe", at gruppen er så stor. Så hvordan får man gjort gruppen mindre? Udfordringerne for de 50.000 individer er åbenlyst meget forskellige.

Altinget Uddannelse spørger i denne temadebat politikere, eksperter og interessenter, hvor og hvordan der bedst kan sættes ind fra et uddannelsesperspektiv.

Om temadebatter:
Altingets temadebatter deltager en række aktører, som skriver debatindlæg om aktuelle emner.

Alle indlæg er alene udtryk for skribenternes holdning, og indlæg i Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected].

Ambitionerne for FGU har været tårnhøje med god grund. Det har bare vist sig, at der er nogle åbenlyse dilemmaer og udfordringer i opgaven. Helt konkret står vi i det dilemma, at i en tid, hvor flere unge kommer i uddannelse eller job, er der færre i målgruppen for en FGU, og det har betydning for FGU's økonomi og tilgang til opgaven.

FGU skal have rammer og økonomi til at tilbyde alle i målgruppen et godt og motiverende uddannelsestilbud, uanset at målgruppens størrelse vil variere med konjunkturerne. FGU er vejen for mange, men ikke for alle. 

Vi skal løfte i fællesskab

Uddannelse før job behøver ikke at være den rigtige vej for alle. For nogle unge kan beskæftigelse være den vej, hvor chancen for succes er størst. Samfundet har brug for flere hænder og hoveder, og uddannelse kan ske gennem hele livet.

Det vigtigste er at tage udgangspunkt i den enkelte unge. Nøglen til at give de unge succes ligger i stærkt samarbejde, hvor alle aktører omkring de unge tager ansvar.

Vi skal løfte i fællesskab. Vi skal løfte klogt. Og vi skal have høje ambitioner sammen med de unge.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Thomas Gyldal Petersen

Borgmester (S), Herlev Kommune, formand, KL's Børne- og Undervisningsudvalg
cand.scient.pol. (Københavns Uni. 2003)

0:000:00