Lærer: Send alle lærere på IT-efteruddannelse

DEBAT: Alle folkeskolelærere skal have et kompetenceløft inden for IT-didaktik og læringsteknologi, mener Lis Zacho, der sidder med i en digital rådgivningsgruppe under ministeren.

Placeholder image
Foto: Steffen Ortmann / Scanpix
GDPRDeleted
Vis mereIcon / Direction / Dropdown
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Lis Zacho
Lærer på Lindevangsskolen og medlem af rådgivningsgruppe om digital læring under undervisningsministeren.  

Folkeskolens formålsparagraf §1 stk. 4:

Folkeskolen skal i samarbejde med forældre, organisationer og erhvervsliv forberede eleverne til at være handlingsorienterede medborgere i et digitalt samfund og gøre dem parate til at deltage aktivt på et globalt arbejdsmarked.

I en tid, hvor meget er under forandring, er det nødvendigt at tage stilling til, hvordan man forbereder børn og unge til fremtidens arbejdsmarked. Og det gør vi ved at have en skole, hvor alle lærere er dygtige til at inddrage IT i deres undervisning, hvor der er tilstrækkelige ressourcer og tid til at bruge IT i undervisningen, og ved at rydde op i folkeskolens fag!

Fakta
Deltag i debatten!
Send en mail til debat@altinget.dk

Det er en udfordring at forberede børn og unge til noget, man som lærer ikke ved, hvad er: Men hvordan skal skolen så takle opgaven, når det allerede er bestemt fra centralt hold, hvad man skal lære i skolen?

Det kræver alvorlige ændringer, fleksible løsninger, praksisnære udviklingsprojekter og masser af nytænkning. Tiden er løbet fra kopiark, endeløse gentagelser, test, træningsopgaver og manglende digitale kompetencer!

Den traditionelle række af fag i skolen skal revideres, og der skal gøre plads til nye fag som ”kodning”, ”digital produktion”, ”sund sjæl i sund krop”, ”sådan begår jeg mig i det digitale rum” og ”klima”.  

Lis Zacho, Lærer på Lindevangsskolen

På den anden side af jorden
Den traditionelle række af fag i skolen skal revideres, og der skal gøre plads til nye fag som ”kodning”, ”digital produktion”, ”sund sjæl i sund krop”, ”sådan begår jeg mig i det digitale rum” og ”klima”.  

Alle skolens fag skal gentænkes og løbende tilpasses de krav, der er fra samfund og arbejdsmarked til borgerne. Der skal udvikles nye arbejdsmåder i skolerne, der understøtter elevernes læring, men som også sætter dem i stand til at agere på et globalt arbejdsmarked.

Digitale kommunikationsløsninger skal således have en fremtrædende plads i skolen, så man kan følge undervisningen fra andre steder end skolen, men også så man kan samarbejde med elever andre steder på jorden. Lærerne og eleverne skal lære at håndtere den enorme mængde af tilgængelig viden, der eksisterer i alle mulige formater, og så skal de lære at være kritiske over for den.  

Alle på efteruddannelse
Vi skal som skole, samfund og erhvervsliv sørge for, at eleverne bliver undervist, så de får mulighed for at indtage fremtiden med kreativitet, innovation, problemløsning, IT-kreativitet og massive digitale kompetencer.

Alle folkeskolens lærere skal løbende på efteruddannelse, så de får et kompetenceløft inden for IT-didaktik og læringsteknologi. Efteruddannelse skal foregå tæt på den daglige praksis i fællesskab med andre kollegaer. Der skal dannes netværk, der både er fysiske og digitale, hvor lærerne kan søge støtte og inspirere hinanden.

Navigation i en udfordrende virkelighed
Lærerne skal have digitale værktøjskasser fyldt med programmer, platforme, apps og devices, og så skal de have uhindret adgang til læringsteknologi som robotter, LittleBits og MicroBits. Der skal udvikles store mængder differentierede undervisningsmaterialer, så alle lærere har mulighed for at bruge dem, og de skal være frit tilgængelige på en national platform til IT i undervisningen.

Lærerne skal udvikle digitalt mod og have tilgang til tilstrækkelig support og uddannelse, således at det kan lade sig gøre at anvende IT i undervisningen. Og eleverne skal i skolen lære at håndtere livet i en udfordrende virkelighed med nysgerrighed, imødekommenhed, fordybelse, gåpåmod, vedholdenhed og leg.

Dokumentation

Den gode uddannelsespraksis
Den danske uddannelsessektor er spækket med innovative, virksomme og skæve tiltag, der alle har til formål at gøre børn og unge klar til fremtiden.

Altinget: uddannelse sætter i en debatserie fokus på de gode erfaringer – set fra underviserens, forskerens og lederens perspektiv.



Politik har aldrig været vigtigere
Få gratis nyheder fra Danmarks største politiske redaktion
Ved at tilmelde dig Altingets nyhedsbrev, accepterer du vores generelle betingelser