Debat

Lektor: Skolen må gøre op med præstationspres og dårlig trivsel gennem nye evalueringsformer

Evalueringsformer kan spille en vigtig rolle i elevers trivsel. Der er brug for at gøre op med den summative evalueringspraksis, der skaber hierarkier og præstationspres, for i stedet at styrke de summative evaleringsformer, skriver Karen E. Andreasen.

De præstationsorienterede evalueringsformer kan skabe dårlig trivsel blandt elever. Derfor må evalueringsformerne gentænkes i den moderne skole, skriver Karen Egedal Andreasen.
De præstationsorienterede evalueringsformer kan skabe dårlig trivsel blandt elever. Derfor må evalueringsformerne gentænkes i den moderne skole, skriver Karen Egedal Andreasen.Foto: Linda Kastrup/Ritzau Scanpix
Karen Egedal Andreasen
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Trivsel i skolen er utrolig vigtigt og spiller også en rolle for elevers videre færd efter skolen. Selv om mange elever heldigvis trives i skolen, det er hvad undersøgelser som Skolebørnsundersøgelsen og de nationale trivselsmåliner viser, så viser disse undersøgelser også, at der er en andel, der ikke gør. Og der er en social slagside.

Dette er et problem og en udfordring, der skal være fokus på at løse i fremtidens folkeskole.

Dårlig trivsel er også et samfundsproblem
Elevers trivsel i skolen er en påvirkelig størrelse, som kan udfordres på mange måder. Og som forskningen, viser, vil dette for nogle elevers vedkommende kunne sætte sig negative spor både i og efter grundskolen og for nogles vedkommende langt op i voksenlivet.

De summative former har fået betydelig øget dominans de senere år og lægger således op til, at elever forstår sig selv med reference til et hierarki, hvor nogle så nødvendigvis vil være placeret nederst.

Karen Egedal Andreasen
Lektor, Aalborg Universitet

Forskningen om unge, der har vanskeligt ved at komme i gang med en ungdomsuddannelse efter skolen, viser for eksempel, at mange kan berette om en skolegang, hvor de ikke har trivedes. Det efterlader i de tilfælde ikke kun skolen, underviserne og forældrene med et problem.

Først og fremmest efterlader det barnet eller den unge, der har et helt liv foran sig og måske får en dårlig start på dette, med et problem. Det stiller samtidig også samfundet med en opgave i forhold til senere at skulle hjælpe den unge - eller voksne - godt i gang med uddannelse eller i beskæftigelse, længere fremme, og det stiller skolen med en opgave i forhold til at forebygge at nogle rammes af sådanne betingelser.

Elevtrivsel er påvirket af flere forhold, oplevelsen af at høre til, af at være anerkendt, som den man er, er noget centralt.

Evalueringer spiller en vigtig rolle
Netop evalueringen kan spille sin helt egen og vigtige rolle i sådanne sammenhænge alt efter form og anvendelse. Det fremgår meget klart af forskningen inden for dette område.

Evalueringer er en meget stor del af elevers skolehverdag i forskellige former, og netop formen er afgørende – hvor man jo skelner grundlæggende mellem de summative, der retter sig mod præstationsorienteret og hierarkiserende bedømmelse af elevers aktiviteter, og de formative, der retter sig mod at støtte elevernes faglige udviklingsproces fremadrettet.

De summative former har fået betydelig øget dominans de senere år og lægger således op til, at elever forstår sig selv med reference til et hierarki, hvor nogle så nødvendigvis vil være placeret nederst. Dette er den indre logik der ligger bag denne type evalueringer.

Læs også

Med dette følger en socialisering til at forstå sig selv som placeret i forhold til dette hierarki, for nogle elevers vedkommende ’nederst’ i det.

Gentænk evalueringspraksis
Gentagne oplevelser af den art bidrager ikke positivt til selvforståelsen og til udvikling af tiltro til egne evner og muligheder eller til at man oplever, at skole og uddannelse er noget, der giver mening og er et område, hvor man skal vente succes.

Det præstationspres, der de seneste årtier har sat sit præg på skolen, bidrager desværre forstærkende i forhold til virkninger som dette.

I erkendelse af sådanne processer og deres betydning kan evalueringen og dettes rolle og former gen- og nytænkes i en moderne skole med fokus på styrkelse og udvikling af formative evalueringsformer og praksis.

Dette for at styrke elevers faglige udvikling, men også, og ikke mindst, med det formål at sikre, at alle elever trives og føler, at der er plads til dem i skolen. Folkeskolen er for alle børn, og det er vigtigt, at den forbliver en skole for netop alle børn, uanset deres ressourcer, familiebaggrund og andre forskelle.

Temadebat: Hvordan skal fremtidens folkeskole se ud?

Folkeskolen har på det seneste klaret sig dårligt i nationale tests og undersøgelser som TIMSS 2019, mens elevernes kompetencer i matematik og læseevner bliver ringere.

Er det behov for ændringer af folkeskolen igen, eller skal folkeskolereformen fra 2014 have mere tid og ro til at blive implementeret? 

Det spørger Altinget Uddannelse om i denne debat.  

Her er debattørerne:

  • Dorte Andreas, næstformand, Skolelederforeningen
  • Jesper Bergman, direktør, TeachFirst
  • Agi Csonka, formand, Børnerådet
  • Rasmus Edelberg, formand, Skole og Forældre
  • Thomas Gyldal , formand, Børne- og undervisningsudvalget i KL
  • Caroline Holdflod, forperson, Lærerstuderendes Landskreds
  • Jens Joel (S), undervisningsordfører
  • Esben Kullberg, sekretariatschef, Foreningsfællesskabet Ligeværd
  • Gro Emmertsen Lund, ph.d. og konsulent, Taos Associate og en del af NO!SE
  • Ole Heinager, formand, Danske Erhvervsskoler- og Gymnasier - Lederne
  • Camilla Louise Lydiksen, direktør, ADHD-foreningen
  • Gordon Ørskov Madsen, formand, Danmarks Lærerforening
  • Jacob Mark (SF), undervisningsordfører
  • Mai Mercado (K), undervisningsordfører
  • Lise Tingleff Nielsen, områdechef, Danmarks Evalueringsinstitut
  • Alexander von Oettingen, prorektor, UC Syd
  • Thorkild Olesen, formand, Danske Handicaporganisationer
  • Nicklas Hakmann Petersen (ALT), uddannelsesordfører
  • Mie Dalskov Pihl, chefanalytiker, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd
  • Elisa Rimpler, formand, BUPL
  • Lotte Rod (R), undervisningsordfører
  • Claus Rosenkrands Olsen, uddannelseschef, Dansk Erhverv
  • Charlotte Rønhof, formand, Rådet for Børns Læring
  • Jakob Sølvhøj (EL), undervisningsordfører
  • Mette Fjord Sørensen, underdirektør, Dansk Industri
  • Mette Thiesen (NB), undervisningsordfører
  • Anders Thorsen, skolelærer
  • Esther Vyff, formand, Danske Skoleelever

I Altingets temadebatter deltager en række aktører, som skriver debatindlæg om aktuelle emner. Alle indlæg er alene udtryk for skribenternes holdning, og indlæg i Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected]

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00