Debat

Ny debat: Hvordan skal gymnasierne leve op til styrkelsen af matematik?

DEBAT: Den nye gymnasiereform er trådt i kraft for de første 1.g'ere. Hvordan skal lærere og elever nå de ambitiøse mål om mere og bedre matematik i gymnasiet? Et nyt hold debattører tager debatten. Mød dem her.

Foto: /ritzau/Janus Engel
Signe Løntoft
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Signe Løntoft
Fagdebatredaktør

Den nye gymnasiereform er trådt i kraft, og efter sommerferien er elever og lærere mødt ind til en ny virkelighed, der blandt andet betyder en styrkelse af matematik i gymnasiet. Fremover skal næsten alle elever på stx have matematik på B-niveau.

Det kan blive en udfordring, for allerede inden reformen havde faget en høj dumpeprocent - de seneste tal fra Undervisningsministeriet viser, at cirka 20 procent af eleverne med Matematik B dumpede i faget.

Hvordan skal gymnasiets matematiklærere løfte ambitionerne om mere og bedre matematik? Hvordan sikrer vi, at dumpeprocenten ikke stiger yderligere, og at niveauet samtidig opretholdes? Og hvorfor er det overhovedet nødvendigt at trække alle elever gennem Matematik B?

Altinget spørger et hold af debattører, hvad der skal til, for at ambitionerne i gymnasiereformen kan blive til virkelighed. 

Mød panelet her.

Steen Markvorsen

Steen Markvorsen

Professor, Institut for Matematik og Computer Science, Danmarks Tekniske Universitet (DTU). Var desuden medlem af Matematikkommissionen for de gymnasiale uddannelser, nedsat af Ellen Trane Nørby i 2016.

Carl Winsløw

Carl Winsløw
Professor og viceinstitutleder, Institut for Naturfagenes Didaktik, Københavns Universitet (KU). Forfatter til flere bøger om undervisning i matematik og medforfatter til forskningsrapporten Matematikudredningen fra 2015.

Anne-Birgitte Rasmussen

Anne-Birgitte Rasmussen
Formand for Danske Gymnasier. Anne-Birgitte Rasmussen er uddannet cand.scient. i matematik og fysik og er til daglig rektor for Københavns Åbne Gymnasium. Var desuden medlem af Matematikkommissionen for de gymnasiale uddannelser, nedsat af Ellen Trane Nørby i 2016.

Asger M. Wingender

Asger M. Wingender
Asger M. Wingender er adjunkt på Økonomisk Institut ved Københavns Universitet (KU) og har forsket i matematik som drivkraft i samfundsøkonomien. Han har tidligere været ansvarlig for uddannelsesområdet i Produktivitetskommissionens sekretariat. 

Mette Fjord Sørensen

Mette Fjord Sørensen
Uddannelses- og forskningspolitisk chef i Dansk Erhverv. Mette Fjord Sørensen beskæftiger sig med arbejdsmarked, uddannelse og forskning.

Jeanette Axelsen

Jeanette Axelsen
Jeannette Axelsen er bestyrelsesmedlem i Matematiklærerforeningen og underviser til daglig i matematik på Vordingborg Gymnasium og HF. 

Helle Mathiasen

Helle Mathiasen
Professor, Institut for Naturfagenes Didaktik, Københavns Universitet (KU). Helle Mathiasen har blandt andet forsket i overgangen mellem folkeskolen og gymnasiet i relation til matematik. 

Jens Philip Yazdani

Jens Philip Yazdani
Formand for Danske Gymnasieelevers Sammenslutning (DGS). Jens Philip Yazdani blev student fra Langkær Gymnasium i juni og tiltrådte 1. juli som formand for gymnasieeleverne. 

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00