R vil løfte FGU: Stop forskelsbehand­ling af udsatte unge

DEBAT: Vi skal under finanslovsforhandlingerne have løftet FGU'en med 60 millioner kroner. Det giver både menneskeligt og økonomisk mening, skriver uddannelsesordfører Katrine Robsøe (R).

Af Katrine Robsøe (R)
Uddannelsesordfører

Der hersker en himmelråbende forskelsbehandling af dem, der her mest brug for hjælp på vores ungdomsuddannelser.

Hvis du har en funktionsnedsættelse, så kan du få en hjælpende hånd til at komme igennem uddannelsen. Det er det, som vi kalder socialpædagogisk støtte, og vi giver det blandt andet til unge med ordblindhed, ADHD, angst og fysiske handicap. En rigtig god ordning som sørger for, at vi taber færre på gulvet, og at flere unge udlever deres potentiale.

Problemet er bare, at det ikke er alle unge, der har adgang til støttetimer. Ordningen er nemlig forbeholdt dem, der går på gymnasiet og erhvervsuddannelserne. Hvis du går på den forberedende grunduddannelsen (FGU), så er der ingen hjælp at hente.

Det er en skævhed, hvis urimelighed og absurditet kun bliver mere ubegribelig af, at alle udmærket ved, at der er langt flere unge på FGU'en, der har brug for den socialpædagogiske støtte. Det giver ganske enkelt ingen mening.

Må ikke strande i uddannelsessystemet
Hele formålet med FGU'en er at gribe dem, der risikerer at strande i uddannelsessystemet.

Dem, der har flere forhindringer, der skal overvindes, før de kan komme ud på den anden side med et studenterbevis eller et svendebrev i hånden. Der findes ingen gode grunde til, at det netop er disse unge, som vi afskærmer fra vores hjælpeordninger.

De unge på FGU'en skal have samme hjælp som alle vores andre unge. Selvfølgelig. Og der skal følge de nødvendige penge med. Det kæmper vi i Radikale Venstre hårdt for i de finanslovsforhandlinger, der spidser til i de kommende dage og uger.

Helt konkret vil vi i forhandlingerne kæmpe for at løfte FGU'en med 60 millioner kroner. Og vi håber og tror selvfølgelig, at det er et forslag, som vi kan få flertallet med på. Det giver både menneskeligt og økonomisk mening.

Vi har ikke råd til at tabe denne gruppe af unge, som alt for ofte ender med at stå uden for uddannelsessystemet og arbejdsmarkedet.

Forrige artikel Forsker: Brug coronavirussen til at styrke naturfag i folkeskolen Forsker: Brug coronavirussen til at styrke naturfag i folkeskolen Næste artikel Skoleleder: Christiansborgs hetz mod muslimske skoler er diskriminerende Skoleleder: Christiansborgs hetz mod muslimske skoler er diskriminerende