Debat

Uddannelsesforbundet: Sådan får lærerne de bedste betingelser for FGU’en

DEBAT: Skal FGU blive en succes, er det afgørende, at lærerstaben inddrages og får medbestemmelse, så der bliver skabt en fælles identitet, skriver Hanne Pontoppidan, formand for Uddannelsesforbundet.

Alle skal være afklarede med den nye virkelighed for både FGU og VUC, skriver Hanne Pontoppidan.<br>
Alle skal være afklarede med den nye virkelighed for både FGU og VUC, skriver Hanne Pontoppidan.
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Hanne Pontoppidan
Formand for Uddannelsesforbundet

Når FGU slår dørene op i sommeren 2019, står lærerne klar til at tage imod med åbne arme og hjælpe de unge i mål.

Men vil vi give lærerne og vejlederne de bedste betingelser til at løfte opgaven, er det afgørende, at lærerne frem til FGU-start får opbygget et ejerskab, en lyst og motivation til at være med og – drypvis – en fælles FGU-identitet.

Det sker ikke af sig selv, men kræver et langt, sejt træk, som alle involverede skal bidrage til. Her er en række gode idéer til hvordan.  

Fakta
Deltag i debatten!
Skriv til [email protected]

Først og fremmest er det bydende nødvendigt med en god og positiv afklaringsproces, hvor alle får kendskab til, hvad den nye virkelighed vil være både på FGU og på det fremtidige VUC, så de har et solidt grundlag at træffe et valg ud fra, når man til efteråret skal afklare, hvilke lærere der skal med i det nye tilbud.

For produktionsskolelærerne er det nogenlunde enkelt, for hele skoleformen bliver en del af FGU-tilbuddet.

Kun omkring halvdelen af VUC-lærerne skal med til FGU, så de kan både være usikre på, hvilket tilbud de siger ja til, hvis de følger med.

Hanne Pontoppidan
Formand for Uddannelsesforbundet

Men for VUC-lærerne er det mindre indlysende. Kun omkring halvdelen af VUC-lærerne skal med til FGU, så de kan både være usikre på, hvilket tilbud de siger ja til, hvis de følger med – og hvilket tilbud der er tilbage, hvis de bliver på VUC.

Et frivilligt tilbud
Det er helt afgørende, at det at ”komme med over” ikke bliver opfattet som ”at blive smidt ud”. At man får vist, at det er en mulighed for at være med til at åbne porten til et nyt, spændende tilbud for mange af de kursister, som lærerne og vejlederne på VUC, ungdomsskolerne og daghøjskolerne kender rigtig godt i forvejen. Det er i høj grad ledelsens ansvar.

Den skal være med til at gøre processen til et tilbud for dem, som gerne vil prøve noget nyt. Et tilbud man i videst mulige omfang frivilligt kan vælge til eller fra. Er der for mange, som vil med – eller for få – er det også entydigt ledelsens ansvar at opstille synlige kriterier for, hvordan de udpeger de lærere og vejledere, som skal med.

Fælles identitet gennem efteruddannelse
Når lærere, som skal med over, er fundet, er næste skridt at få skabt en ny og fælles FGU-identitet.

Endnu en ting, som ikke kommer overnight eller af sig selv. Men ét sted at starte er, at man hurtigt sætter gang i den efteruddannelse, som lovgivningen lægger op til.

Det er vigtigt for medarbejderne – i samarbejde med ledelsen – at have et fælles afsæt for, hvad undervisningsopgaven er. En fælles forståelse af eleverne og deres muligheder og udfordringer – og af hvilke pædagogiske og didaktiske redskaber, der vil understøtte læringen bedst. At få etableret et fælles sprog for, hvordan man taler om undervisningen, så man i fællesskab får bragt eleverne videre.

En god opstart
Skal dét lade sig gøre, nytter det ikke, at lærere og elever har første skoledag samme dag.

En ordentlig opstart for alle parter er, at lærerne som planlagt møder 1. august 2018, men at eleverne først kommer tre-fire uger senere. På den måde får lærere, vejledere og ledere en reel mulighed for at lære hinanden at kende, for i fællesskab at få skabt et godt fundament for det organisatoriske, strukturelle og indholdsmæssige og for at så de første frø til en ny FGU-lærer-identitet.

Der er nok at tage fat på. Men: Skal uddannelsen blive en succes, er det afgørende med en lærerstab, der føler, at de blev inddraget, fik medbestemmelse og blev klædt ordentlig på til at gå ind i den krævende opgave, det er, at starte noget helt nyt op. Men jeg er overbevist om, at vi er godt på vej, hvis vi tager udgangspunkt i de ideer, jeg har skitseret her.  

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Hanne Pontoppidan

Formand, Uddannelsesforbundet
lærer (Gedved Seminarium 1981), MPA (CBS 2008)

0:000:00