Debat

Udenrigsministeriet: Partnerskaber kan realisere verdensmåls forretningsmuligheder

DEBAT: Der er stort eksportpotentiale i FN's verdensmål, og danske virksomheder har styrkerne til at levere. Gennem partnerskaber og rådgivning kan flere skabe bæredygtige løsninger og åbne døre for dansk eksport, skriver Susanne Hyldelund fra Udenrigsministeriets Trade Council.

<b>SDG-VIRKSOMHED</b>: Det anslås, at verdensmålene har forretningspotentiale for op til 12.000 milliarder dollars. Grundfos (foto) er en af de virksomheder, der ser muligheder i verdensmål.&nbsp;
SDG-VIRKSOMHED: Det anslås, at verdensmålene har forretningspotentiale for op til 12.000 milliarder dollars. Grundfos (foto) er en af de virksomheder, der ser muligheder i verdensmål. Foto: Søren Bidstrup/Ritzau Scanpix
Maria Bierbaum Oehlenschläger
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Susanne Hyldelund
Direktør, Trade Council, Udenrigsminiseriet

På en rejse til Indonesien sidste år sad jeg til middag med en god håndfuld danske virksomheder, som lidt hurtigt inden forretten skulle præsentere sig for de indonesiske beslutningstagere, der også sad om bordet.

Da turen kom til repræsentanten fra Grundfos, forventede jeg – som så ofte før – at høre:

”Jeg hedder Kim Nøhr Skibsted og kommer fra Grundfos, en virksomhed, der producerer energieffektive pumper”, men i stedet sagde han: ”Jeg kommer fra Grundfos, en SDG 6-virksomhed.” Og så var det ligesom sat på plads.

Fakta
Bidrag til debatten om danske investeringer i verdensmål. Skriv til [email protected].

På nuværende tidspunkt er det nok ikke en overraskelse, at Grundfos er en af de virksomheder, som klart og skarpt har taget verdensmålene til sig og ser mål nummer seks om rent vand og sanitet som en prisme, gennem hvilken der tænkes på virksomhedens udvikling og fremtid.

Det store forretningspotentiale, som FN’s verdensmål rummer, skal helst udnyttes bredt af dansk erhvervsliv. Det anslås, at forretningsmulighederne i verdensmålene beløber sig til mere end 12.000 milliarder USD. Vi har i Danmark en række styrkepositioner, der kan gøre en forskel og bidrage til at levere på verdensmålene – ikke kun nummer seks.

Omstillingen til en eksport baseret på verdensmålene kan give værdifuld produktudvikling og viden om fremtidens indtjeningsmuligheder.

Susanne Hyldelund
Direktør, Trade Council

Oplagt match med danske kompetencer
Dansk erhvervsliv leverer banebrydende løsninger blandt andet med anvendelse af ny teknologi, der understøtter en bæredygtig udvikling.

Det gælder på en lang række områder: vand og grøn energi, fødevarer og sundhed. Vores virksomheder bidrager også til at fremme kommercielle spilleregler uden korruption og snyd.

Eksempelvis er et offentligt-privat partnerskab med dansk aftryk i færd med at digitalisere forskellige dele af Ghanas offentlige administration: ID-kort og registreringsattester er fundamentet for borgerrettigheder, retsvæsen, demokratiske valg og privat ejendomsret. Alt sammen elementer, som også er væsentlige for opbygning af et stærkere lokalt erhvervsliv.

Efterspørgslen efter bæredygtige løsninger har potentiale til at skabe positiv forandring på flere områder. Ud over at gavne dansk eksport kan danske investeringer i udlandet medføre forbedret infrastruktur, beskæftigelse og styrkede kompetencer for lokalbefolkningen.

Instrumenterne er til stede
Verdensmålene rummer et særligt stort forretningspotentiale i mange udviklings- og vækstøkonomier. Det er lande, hvor dansk eksport aktuelt ikke står specielt stærkt, når vi for eksempel sammenligner med eksporten til EU.

Udfordringerne på disse markeder er ofte mange – ikke mindst for små og mellemstore virksomheder. Heldigvis er der assistance at hente. Eksport og investeringer i udviklings- og vækstøkonomier kan nemmere realiseres ved at gøre brug af partnerskaber og ved benytte sig af den økonomiske risikovillighed, som eksempelvis IFU tilbyder.

Det kræver i første omgang, at man som virksomhed sætter tid og ressourcer af til at undersøge nye eksport- og samarbejdsmuligheder. Det er lettere sagt end gjort for de mindre virksomheder, men det kan bestemt være umagen værd at tage stilling til, om man vil målrette sin eksport til nye markeder, forbrugsmønstre og bæredygtige behov.

Omstillingen til en eksport baseret på verdensmålene kan give værdifuld produktudvikling og viden om fremtidens indtjeningsmuligheder.

Nye initiativer til at realisere forretningspotentialet
Trade Council i Udenrigsministeriet arbejder derfor blandt andet for at identificere nye markedsmuligheder, som opstår i forbindelse med FN’s verdensmål. Vores medarbejdere i Danmark og udlandet skaber adgang til beslutningstagere og hjælper med at finde samarbejdspartnere.

Markedsføring af danske kompetencer er også en af vores mange prioriteter, for eksempel når vi organiserer delegationsrejser eller officielle fremstød. Synliggørelse af de danske kompetencer er afgørende.

Regeringen har for nylig lanceret strategien for økonomisk diplomati 2018-2020: Adgang til verden – nye veje til vækst. En af de centrale prioriteter er at skabe adgang for danske virksomheder i vækst- og volumenmarkeder.

Det gør vi blandt andet ved at styrke den sektorfaglige rådgivning af virksomheder og øge interaktionen med udenlandske myndigheder med henblik på at skabe bedre rammevilkår, som fremmer bæredygtighed – og dermed også danske løsninger.

Flere kan være med - team up
Samarbejdsfladerne er mange. Det nye danske initiativ Partnering for Green Growth and the Global Goals 2030 (P4G) udvikler partnerskaber mellem regeringer, byer, virksomheder, investorer og civilsamfund.

Dansk myndighedssamarbejde med udvalgte vækstøkonomier og højindkomstlande er et andet godt eksempel på, hvordan vi skaber både bæredygtig udvikling ude i verden og værdi for danske virksomheder.

Herudover bidrager også Danida Market Development Partnerships til at mobilisere brede partnerskaber og investeringer fra den private sektor. Ngo’erne er også vigtige samarbejdspartnere for erhvervslivet, idet de kan bidrage med blandt andet lokal ekspertise og netværk.

Grundfos er ikke alene derude: Danske virksomheder og produkter bidrager allerede til at skabe en bæredygtig verden, men flere kan være med til at finde løsninger på de globale udfordringer og samtidig gøre god forretning.

Dokumentation

Debat om investeringer i verdensmål

Verdensmålene består af i alt 17 mål og 169 delmål, som sigter mod at løse klodens største problemer inden 2030.

I april debatterer vi på Altinget danske investeringer i verdensmål med fokus på mål 17 og delmål 17.5.

Mål 17: Partnerskaber for handling
Vi skal revitalisere det globale partnerskab for bæredygtig udvikling og styrke midlerne til at nå målene.

Delmål 17.5: Invester i de mindst udviklede lande
Vi skal gennemføre tiltag, der fremmer investeringer i de mindst udviklede lande.

Kilde: Verdens Bedste Nyheder


Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Susanne Hyldelund

Ambassadør, Berlin
cand.merc. i marketing (Handelshøjskolen i Aarhus 1994)

0:000:00