Debat

PenSam: Nye tilbagetrækningsmuligheder efterlader en unfair regning til de lavestlønnede

Der er kommet nye løsninger på bordet for den store gruppe på arbejdsmarkedet, der ikke kan arbejde til den officielle pensionsalder. De er tiltrængte, men det er de svageste pensionsopsparere, der må samle regningen op, skriver administrerende direktør Torsten Fels.

For mange af mine medlemmer, FOA-faggrupperne, er det godt, at der er kommet nye tilbagetrækningsmuligheder for dem, der ikke kan holde til at være på arbejdsmarkedet indtil den officielle pensionsalder, skriver Torsten Fels.
For mange af mine medlemmer, FOA-faggrupperne, er det godt, at der er kommet nye tilbagetrækningsmuligheder for dem, der ikke kan holde til at være på arbejdsmarkedet indtil den officielle pensionsalder, skriver Torsten Fels.Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix
Torsten Fels
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Det er godt, at der er kommet nye tilbagetrækningsmuligheder for de personer, der ikke kan holde til at være på arbejdsmarkedet indtil den officielle pensionsalder. Det er der en stor del af mine medlemmer, FOA-faggrupperne, der ikke kan.

Et af de klareste eksempler på det er, at det er ti gange mere sandsynligt, at en social- og sundhedsassistent får tildelt en førtidspension end en læge. Og selv sammenlignet med åbenlyst nedslidende fag som murere og tømrere, bliver medlemmerne i PenSam ramt af førtidspension dobbelt så ofte.

Temadebat

Hvordan skal politikerne indrette et nyt pensionssystem?

Som optakt til Pensionskommissionens længeventede anbefalinger fløjter Altinget Arbejdsmarked en ny temadebat i gang.

Her vil politikere, eksperter, ældreorganisationer og arbejdsmarkedets aktører diskutere, hvordan de mener, at et nyt pensionssystem bør indrettes med udgangspunkt i følgende spørgsmål:

  • Kræver et mere gennemskueligt system, at politikerne reviderer eller skrotter konkrete regler i den nuværende pensionslovgivning?
  • Er der regler, som afholder pensionister, der egentlig fortsat ønsker at have en tilknytning til arbejdsmarkedet, fra at arbejde, efter de har nået pensionsalderen? 
  • Kan pensionsalderen stige langsommere, uden at det får fatale konsekvenser for de offentlige finanser?
  • Kræver et opgør med den stigende pensionsalder, at velfærdssamfundet i højere grad omfavner udbuddet af private forsikringer?

Du kan se det fulde debatpanel her

Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du sende din henvendelse til debatredaktør Martin Mauricio på [email protected] for at aftale nærmere.
 

Problemet er altså åbenlyst, og en del af løsningen er forsøgt fundet i de nye ordninger seniorpension og retten til tidlig tilbagetrækning – Arne-pensionen, som de fleste kender den.

Men udover at bidrage til mere forvirring i det kludetæppe af et pensionssystem, vi over årene har fået bygget op med nærved uoverskuelige modregningsregler, tillæg og varierende pensionsaldre, så rammer ordningerne skævt. Og endnu værre er, at regningen ender hos de selvsamme borgere, der har den mindste pensionsøkonomi at se frem til.

Det kommer jeg tilbage til.

Tiltrængte ordninger har en hage

Vi har i mange år råbt højt om behovet for at kigge grundlæggende på nogle af de uhensigtsmæssigheder, der har bygget sig op i det pensionssystem, der hvert år hyldes som et af verdens bedste. Og derfor er det ubetinget positivt, at der er nedsat en pensionskommission, som har fået netop den opgave.

En del af mandatet for kommissionen er at se nærmere på, hvordan vi får flere danskere til at blive på arbejdsmarkedet i længere tid. Det er en vigtig opgave for at sikre vores samfundsøkonomi på lang sigt.

Udgangspunktet for den nye seniorpension er godt. Men der er en hage ved ordningen.

Torsten Fels
Adm. direktør, PenSam

Men mit ønske er, at det i samme ombæring bliver taget op til revision, hvordan vi hjælper de borgere, der falder uden for arbejdsmarkedet længe før deres officielle pensionsalder.

Udgangspunktet for den nye seniorpension er godt. Den hjælper allerede i dag mange medlemmer af PenSam med at trække sig tidligere tilbage. Men der er en hage ved ordningen. For hver gang et medlem af PenSam får tildelt en seniorpension, bliver det op til resten af kollektivet i pensionskassen at betale for både kollegaens løbende seniorpensionsydelse og pensionsbidrag frem til folkepensionsalderen.

De penge kan kun komme et sted fra, og det er kollektivets fælles opsparing. Der kommer altså til at være færre penge til pensionsopsparingen for alle medlemmer i PenSam, jo flere medlemmer, der trækker sig tidligt tilbage gennem førtids- og seniorpensionsordningen.

Regningen skal fordeles solidarisk

At det er de lavestlønnede pensionsopsparere, der må betale for kollegernes nedslidning, kan ikke komme som en nyhed for nogen.

Arbejdsmarkedspensionskasserne tager sit udspring i de enkelte faggrupper på arbejdsmarkedet. Opdelingen af faggrupper har fordele, når det gælder indretningen af relevante tilbud til målgrupperne, men det indebærer også udfordringer, når nogle faggrupper naturligt fremstår mere resursestærke end andre, og dermed er systemet født med en vis ulighed.

Læs også

Misforstå mig ikke; etableringen af arbejdsmarkedspensionerne har været afgørende for at sikre, at der er balance i de offentlige finanser i dag og i fremtiden. Men vi har brug for en mere solidarisk fordeling af regningen for tidlig nedslidning.

Hvad der heller ikke er fair, er det faktum, at en stor del af arbejdsstyrken ikke i dag indbetaler til en pensionsordning, som Martin Ågerup fra Cepos påpeger i sit indlæg i Altingets debat.

At hans løsning indebærer, at vi afskaffer tillægget til folkepensionen, får han ikke min opbakning til, men han peger på en helt afgørende uhensigtsmæssighed i systemet. Mange af dem, der i dag kører på fribillet og ikke sparer op, tjener desuden mere end det gennemsnitlige PenSam-medlem.

Det må være åbenlyst for enhver, at en så usolidarisk tilgang til egen forsørgelse ikke er holdbar.

Torsten Fels
Adm. direktør, PenSam

Tag hul på freerider-problemet

De mange arbejdstagere uden opsparing vil i stedet kunne høste alle offentlige tillæg i alderdommen, og det må være åbenlyst for enhver, at en så usolidarisk tilgang til egen forsørgelse ikke er holdbar i længden og desuden kan true opbakningen til den enkeltes pligt til så vidt muligt at lægge til side til alderdommen.

Man kunne starte med at tage hul på den freerider-problematik i ønsket om at sikre robust finansiering af den voksende andel af pensionister, før man presser de danskere, der åbenlyst ikke kan holde til flere år på arbejdsmarkedet, til at kravle over målstregen i en stadig højere alder.

Vi er klar til at diskutere konkrete tiltag, når Pensionskommissionen fremlægger sin vision for fremtidens pensionssystem inden længe.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Martin Ågerup

Direktør, Popoulos Analytics, fhv. direktør, Cepos, formand for Instituttet for Fremtidsforskning, i bestyrelsen for Den Berlingske Fond og Johan Schrøders Fond
BA of Science i økonomi og økonomisk historie (Bristol University 1989), MA i europæiske studier (Exeter Univ.) 1991

Torsten Fels

Adm. direktør, PenSam
cand.polit.

0:000:00