Stor interesse for nye miljøzoner

FIK DU LÆST: Ti af Danmarks største byer er interesserede i regeringens planer om nye miljøzoner. Det er vigtigt, at mange byer kommer med, lyder det fra Det Økologiske Råd. DTL tvivler på behovet. (Bragt første gang i april)
Det Økologiske Råd håber, at der bliver etableret miljøzoner i en række danske byer.
Det Økologiske Råd håber, at der bliver etableret miljøzoner i en række danske byer.
Hjalte T. H. Kragesteen

Det er fint, som det er i dag, hvor man skal dokumentere, at der er overskridelse af grænseværdierne. Ellers er det bare populistisk symbolpolitik.

Ove Holm
Vicedirektør, DTL
Fakta

Sådan har vi gjort. 

Altinget | Transport har kontaktet kommunerne, der administrer landets 15 største byer, og hørt, om de er interesserede i at indføre regeringens nye miljøzoner, de såkaldte ren-luft-zoner, hvis de bliver vedtaget.

I kommuner med magistratsstyre er der taget kontakt til den relevante rådmand, mens der for resten er tale om formanden for miljø- og teknikudvalget. I København er der desuden tale om teknik- og miljøborgmesteren. 

Følgende er interesserede:

- Københavns Kommune
- Aalborg Kommune
- Frederiksberg Kommune
- Esbjerg Kommune
- Gladsaxe Kommune
- Randers Kommune
- Kolding Kommune
- Hvidovre Kommune
- Roskilde Kommune 
- Aarhus Kommune*  

Følgende kommuner har ikke taget stilling:

- Gentofte Kommune
- Horsens Kommune
- Lyngby-Taarbæk Kommune
- Odense Kommune

Følgende kommune er ikke interesserede:

- Vejle Kommune 

*Det lykkedes ikke at få kontakt til Aarhus' rådmand, hvorfor det er baseret på formanden for miljø- og teknikudvalget.

Det er ikke kun i København, at der er interesse for nye miljøzoner.

Det viser en rundspørge, som Altinget.dk har udført blandt de kommuner, der administrerer landets 15 største byer. Her svarer ti således, at man er interesseret i at få indført nye eller skrappere miljøzoner, som regeringen lægger op til med de såkaldte ren-luft-zoner (se hvilke i faktaboksen til højre).

Miljøzonerne er en del af regeringsgrundlaget, men er stadig ikke blevet til noget. Det har medført kritik fra både Enhedslisten og Det Økologiske Råd, der mener, at regeringen nøler unødigt. Sidste melding fra miljøminister Ida Auken (SF) er, at de ventes til efteråret.

De helt store vil stramme
I dag har fem byer miljøzoner. Det drejer sig om København, Frederiksberg, Odense, Aarhus og Aalborg. I Odense overvejer man, om det er nødvendigt at stramme reglerne, men fra de resterende fire byer, lyder der interesse for at skærpe kravene.

”Vi vil rigtigt gerne have lov til at stramme miljøzonerne, så vi kan sikre ren luft til vores borgere,” siger Jan E. Jørgensen (V), der er rådmand og formand for miljø- og teknikudvalget på Frederiksberg.

Han ærgrer sig over, at det endnu ikke er sket noget:

”Det er lidt underligt, at der ikke sker noget som helst, når de nuværende regeringspartier havde så travlt med det før valget,” siger Jan E. Jørgensen.

Flere byer vil med
Som reglerne er i dag, skal kommunerne ansøge staten om at få lov til at indføre en miljøzone, hvor det skal dokumenteres, at grænseværdien for luftforurening er overskredet. Men ifølge regeringsgrundlaget skal de største danske byer gives større frihed til at etablere en miljøzone, hvis den ønsker det. Og hos seks af de større danske byer, som ikke har miljøzone i dag, er der også interesse.

Roskilde er en af dem: 

”Det er vi interesserede i. Vi har brug for flere redskaber til at sikre bedre miljø og klima. Det er klart et område, hvor vi gerne vil have lov til at gøre mere,” siger Torben Jørgensen (S), der er formand for teknik- og miljøudvalget i Roskilde.

Der findes dog også kommuner, hvor udvalgsformændene enten ikke er interesserede, eller hvor man ikke har gjort sin stilling op. Det drejer sig om Vejle, Lyngby-Taarbæk, Gentofte og Horsens.

DTL: Der skal være et behov
I DTL er man bekymret over udsigten til flere byer med miljøzoner. Vicedirektør Ove Holm peger eksempelvis på Esbjerg, hvor han stiller spørgsmålstegn ved behovet for en miljøzone.

”Det er fint, som det er i dag, hvor man skal dokumentere, at der er overskridelse af grænseværdierne. Ellers er det bare populistisk symbolpolitik,” siger Ove Holm.

For nogle lastbiler vil det dog ikke have betydning, da de alligevel skal køre i de byer, der allerede har en miljøzone. Men nogle kører meget lokalt.

”Der er en hel del biler, som kun kører lokalt og regionalt. Men det er klart, at det er svært aldrig at køre i nogle af de nuværende zoner,” siger Ove Holm.

Derfor er det også meget vigtigt for DTL, at regeringen sikrer, at byerne ikke får mulighed for at komme med en lang række forskellige særkrav.

Råd: Handler ikke om grænseværdier
Det Økologiske Råd ser imidlertid anderledes positivt på, at flere byer får miljøzoner.

”Det giver helt bestemt mening, at det ikke kun er de helt store byer, der er med. De mellemstore byer har også problemer med luftforurening,” siger seniorrådgiver Kåre Press-Kristensen.

Han mener, at flere byer vil sikre, at de mest forurenende køretøjer ikke bare flytter ud i de mellemstore byer. Han erkender dog, at der for en række byer ikke er tale om, at grænseværdierne bliver overskredet. Men det skal heller ikke være hovedargumentet:

”Selvom man opfylder grænseværdierne næsten overalt i landet, så er der alligevel 2-3.000 danskere, som dør for tidligt på grund af partikelforurening. Derfor skal det sænkes,” siger Kåre Press-Kristensen.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Jan E. Jørgensen

MF (V), rådmand, medlem, Magistraten, Frederiksberg Kommune
advokat (L), cand.jur. (Københavns Uni. 1995)

Ove Holm

Underdirektør, erhvervspolitisk chef, DTL - Danske Vognmænd
cand.merc. (Handelshøjskolen i Århus. 1989)

Kåre Press-Kristensen

Sekretariatsleder, Green Global Future, sekretariatsleder, Rådet for Godt Indeklima
cand.polyt. (DTU 2002), ph.d. (DTU 2007), HD(A) (2006)

0:000:00