Claus Hjort sætter sig på trafikmilliard

TRAFIK: Der er omkring en milliard kroner i Infrastrukturfonden, der skal bruges til trafikprojekter, men de penge får ifølge Finansministeriet indtil videre lov til at samle støv.

Der er ikke rum til at igangsætte nye investeringer i infrastruktur, lyder det fra Finansministeriet.
Der er ikke rum til at igangsætte nye investeringer i infrastruktur, lyder det fra Finansministeriet.Foto: Mathias Løvgreen Bojesen/Scanpix
Hjalte T. H. Kragesteen

En milliard kroner.

Så mange penge er reserveret til at bygge nye veje, jernbaner eller cykelstier i Infrastrukturfonden. Men de penge kommer ikke ud at arbejde lige foreløbig.

Finansministeriet oplyser, at regeringen ingen aktuelle planer har om at udmønte udisponerede midler i Infrastrukturfonden.

Finansministeren ønsker at nedbringe niveauet for de offentlige investeringer, og derfor er der ikke rum til at igangsætte nye investeringsprojekter.

Det er helt på månen, at vi ikke kan få de her penge ud at arbejde.

Kim Christiansen (DF)
Transportordfører

Infrastrukturfonden blev oprettet i 2009 af et bredt flertal i Folketinget – alle partier undtagen Enhedslisten. Herfra har man udmøntet omkring 90 milliarder kroner til infrastruktur. En markant andel er dog reserver, og når der er penge til overs, kommer de tilbage til fonden, så partierne bag forliget kan bruge dem.

Penge i kassen
Dansk Folkeparti er utilfreds med, at pengene skal samle støv.

”Det er helt på månen, at vi ikke kan få de her penge ud at arbejde. Vi har penge i kassen, så derfor er det helt åndssvagt, at det her er holdningen,” siger DF's transportordfører, Kim Christiansen.

Han opfordrer til, at pengene bliver frigivet:

”Det er et opgør med idéen om Infrastrukturfonden, hvor vi har været enige om, at der løber midler tilbage. Det er ikke rimeligt, at Finansministeriet siger, at nu lægger vi vores klamme hånd på de penge.”

Også Radikale er utilfredse. Transportordfører Andreas Steenberg henviser til, at Venstre før valget igen og igen pegede på, at de vil bygge veje for de penge, der kommer tilbage til Infrastrukturfonden.

”Det er forligsbelagte midler, og vi har i forligskredsen en forventning om, at de penge kommer i spil. Og både Venstres transportordfører og den nuværende transportminister har inden valget lovet, at de tilbageløbende penge skal gå til alle mulige projekter,” siger Andreas Steenberg.

Det handler om ansvarlighed
I Venstre mener trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen, at det er ærgerligt, men nødvendigt at holde på pengene.

”Det er da rart, at der ligger nogle penge. Men jeg er glad for, at finansministeren viser økonomisk ansvarlighed. Vi er nødt til at tænke lidt længere end her og nu, selvom jeg har lyst til at starte asfaltmaskinerne,” siger Kristian Pihl Lorentzen. 

Læs hele artiklen på Altinget: transport (kræver abonnement). Bestil et gratis prøveabonnement her.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Andreas Steenberg

Public affairs executive, Systematic, fhv. MF og politisk ordfører (R)
cand.scient.pol. (Aarhus Uni. 2011)

Jesper Højte Stenbæk

Fagchef, Transport og Infrastruktur, Dansk Erhverv
cand.merc.jur. (Aalborg Uni. 1997)

Kristian Pihl Lorentzen

Stedfortrædende MF (V) for Mads Fuglede (16/4-24), næstformand for Færdselssikkerhedskommissionen, major
videregående officersuddannelse (Forsvarsakademiet og Hærens Officersskole 1990)

0:000:00